Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon 2003

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
RJ tyckte ju denna var väldigt bra (enligt livets goda artikel) men jag måste hålla mig svagt skeptiskt

Han förklarade det i och för sig med att Dom Perignon 2003 gjorts i betydligt mindre kvantiteter än normalt. Den ska bli intressant att prova. Jag kommer att köpa den så jag fort jag får syn på en (antagligen på någon flygplats).
 

Jos

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
Nu släpps 2003 av DP. Blir väl den enda prestigen som lanseras som 2003 (CdG har jag svårt att se då problemet var värme under året men de har ju överraskat förut).

RJ tyckte ju denna var väldigt bra (enligt livets goda artikel) men jag måste hålla mig svagt skeptiskt,

Någon annan som provat ännu?

http://www.decanter.com/news/wine-news/529571/truffled-eggs-and-holograms-dom-perignon-launches-2003-vintage
RJ säger att den är väldigt bra men du är svagt skeptisk... För att du har mer erfarenhet och kan gissa dig till hur den egentligen är? ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

Jag har inte druckit den sedan 2008, men jag tyckte då att 2003 by Bollinger är klart svagare än vad Bollinger GA brukar vara. Det fattas syra och jag undrar om inte en lagrad Special Cuvée är bättre.

Jag har ett par 2003 by Bollinger kvar i källaren, det ska bli intressant att se om några års lagring gör någon skillnad.
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

2003 Dom Perignon. En ganska hypad utgåva av Dom Perignon. Tydligt rostad Dompa ton på näsan, lite citrus , mandariner och apelsinskal, en del röda bär, mycker brödighet. Smaken är knuten, återhållsam, sockret är inte integrerat ännu utan flyter lite ovanpå. Syran är låg , smaken är mer viniös, beska som blir mer tydlig med värme (vita i apelsinskal). Tydligt frukt. Känns pinotdriven. Så vad tycker jag om det här. Lite kluven. Tror att det här är ett vin för lagring. Bättre än någon 2003 cuvée jag druckit. De sägs att DP lyckas svaga år och det stämmer här. Vill man ha en 2003 för lagring så är det nog denna. Lägg i källaren och ta upp till 2023, lagom till något 20-års jubileum.

Korspostade denna för enkelhetens skulls.

Vad gäller Elvis kommentar om 2003 by Bollinger, drack den också 2008/2009 och tyckte då att den var svag. Intressant nog när jag drack den för någon månad sedan så hade vinet vuxit en del, det hade utvecklats och blivet lite mer komplext. Det hade jag inte väntat mig så en positiv överraskning. Kanske det gäller samma för den som jag tror om DP, lagra länge!
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

johan1279 skrev:
Är det någon som hört nått om när den släpps på bolaget?
Skickade ett mail till Moët Hennessy. Får se om de vet. Normalt sett så släpps ju det lite gradvis på SB, de gamla säljs ut först
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

Har inte fått något svar men förstår att det fortsatt finns ganska mycket DP 2002 hos Moët Hennessy Sverige och att 2003 inte kommer att bli tillgängligt innan dessa är slut.

Så det låter inte som att de som köper via SB kan räkna med DP 2003 i butik på ett tag.
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

Har ju druckit 2003 Dom Perignon två gånger nu. Vinet har doftat och smakat liknande, bra doft om man gillar den lite breda rostade Dompastilen. Tydligt beska både i doft och smak. Störande inte ingegrerad sötma. Vad som skiljts sig åt är att vid första gången gick flaskan rätt fort och jag trodde på en framtid för vinet, inget att dricka nu men väl om 15-20 år som en ren outsider.

Andra gången fick vinet stå i glaset längre och det dog totalt, sockervatten var allt om fanns kvar, inget gott tecken och det gör mig väldigt tveksam till att köpa det här vinet.
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

Skumpagne skrev:
Den kan ju inte vara sämre än -00?

Av de senaste fyra årgångarna av DP tycker jag att 99:an varit svagast, men jag har inte druckit den på ett tag. Det är möjligt att lite ålder får bitarna att falla på plats men jag är skeptisk. 00:an tycker jag var en bra aperitifchampagne från början. Märkvärdig? Nej, men inga direkta fel heller. 02:an är flera klasser bättre än 99, 00 och 03, och jag har köpt på mig en hel del. Den är mycket bra redan och jag tror att den kommer att bli riktigt vass med åren. 03:an har jag druckit en gång (med Shorepower) och det är för mig oroväckande att den totalt dog i glaset efter så kort tid. Kanske att den med tiden blir näst bäst i den här kvartetten men jag har mycket svårt att tro att den kommer att betraktas som en stark årgång.
 

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2003

Jag var inne på Systembolaget, vinkällarbutiken Sthlm, och frågade efter när DP 2003 kommer.
Jag fick till svar att DP "inte kommer ut med vin alla årgångar, utan oftast bara vartannat om ens det..." ::)
Så var det kanske innan riskkapitalet tog över...
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

SUPRA skrev:
Jag var inne på Systembolaget, vinkällarbutiken Sthlm, och frågade efter när DP 2003 kommer.
Jag fick till svar att DP "inte kommer ut med vin alla årgångar, utan oftast bara vartannat om ens det..." ::)
Så var det kanske innan riskkapitalet tog över...
Nu kanske SB på Regeringsgatan inte läser tidningar eller så pratade du med någon av deltidarna :)

DP 2003 kommer inte i Sverige, iallafall inte i närtid pga att SB inte krängt tillräckligt av DP 2002. Så Moët har för mycket i lager
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dom Perignon 2003

SUPRA skrev:
Jag var inne på Systembolaget, vinkällarbutiken Sthlm, och frågade efter när DP 2003 kommer.
Jag fick till svar att DP "inte kommer ut med vin alla årgångar, utan oftast bara vartannat om ens det..." ::)
Så var det kanske innan riskkapitalet tog över...
Haha och så finns det dom som tror att SB skulle klara sig på en fri marknad ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
Nu kanske SB på Regeringsgatan inte läser tidningar eller så pratade du med någon av deltidarna :)

DP 2003 kommer inte i Sverige, iallafall inte i närtid pga att SB inte krängt tillräckligt av DP 2002. Så Moët har för mycket i lager
Ja, då har ju Moët all anledning att hemlighålla färdigställandet av 2003. Men även jag som inte jobbar i branschen och inte aktivt söker information känner ju till "nyheten".
Och nej, det var inte en av deltidarna, utan fransmannen ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

shorepower skrev:
DP 2003 kommer inte i Sverige, iallafall inte i närtid pga att SB inte krängt tillräckligt av DP 2002. Så Moët har för mycket i lager

Jag skulle inte bli förvånad om 2004:an kommer att vara en starkare årgång än 2003, så det kanske blir rena vinstlotten för Systembolagets kunder om 2003:an säljer slut internationellt innan 2002:an hunnit sälja slut i Sverige. :D
 

chambertin

Medlem
SV: Dom Perignon 2003

SUPRA skrev:
Ja, då har ju Moët all anledning att hemlighålla färdigställandet av 2003. Men även jag som inte jobbar i branschen och inte aktivt söker information känner ju till "nyheten".
Och nej, det var inte en av deltidarna, utan fransmannen ;)
Känns inte som om Moët direkt jobbar på att hålla DP 2003 hemligt.
Kolla http://www.facebook.com/domperignon#!/d ... on?sk=wall
och http://www.2003.domperignon.com/#/home/declaration
och http://www.domperignon.com/#/en/vintage/

På en fri marknad så skulle så klart båda årgångarna (-02 och -03), och ett antal äldre, funnits tillgängliga.
I detta fallet känns det dock mer som om det är M&C Sverige som håller på 03:an för att sälja slut 02:an.
Dom har en artikel (DP -02) listad på SS fasta sortiment och kan fasa in 03 när 02:an är slut.
Dom kan däremot inte bara begära att -03 listas på SS fasta sortiment utan vidare.
Vill dom ha ut -03 parallellt med -02 så får dom lista den på BS med allt vad det innebär av enstycksleveranser (skulle tro att ganska få svenskar köper DP annat än flaskvis) och ökade kostnader jämfört med att ha den på fasta sortimentet. Hade M&C varit lite mer mån om sina svenska kunder så borde dom kanske gjort detta men i det här fallet så är det ju ett dubbelmonopol (en svensk exklusiv importör (dom själva) och en monopolist som distributör) så dom gör som dom vill.
Halleluja !
 
Trådskapare
A
SV: Dom Perignon 2003

chambertin skrev:
Känns inte som om Moët direkt jobbar på att hålla DP 2003 hemligt.
Kolla http://www.facebook.com/domperignon#!/d ... on?sk=wall
och http://www.2003.domperignon.com/#/home/declaration
och http://www.domperignon.com/#/en/vintage/

På en fri marknad så skulle så klart båda årgångarna (-02 och -03), och ett antal äldre, funnits tillgängliga.
I detta fallet känns det dock mer som om det är M&C Sverige som håller på 03:an för att sälja slut 02:an.
Dom har en artikel (DP -02) listad på SS fasta sortiment och kan fasa in 03 när 02:an är slut.
Dom kan däremot inte bara begära att -03 listas på SS fasta sortiment utan vidare.
Vill dom ha ut -03 parallellt med -02 så får dom lista den på BS med allt vad det innebär av enstycksleveranser (skulle tro att ganska få svenskar köper DP annat än flaskvis) och ökade kostnader jämfört med att ha den på fasta sortimentet. Hade M&C varit lite mer mån om sina svenska kunder så borde dom kanske gjort detta men i det här fallet så är det ju ett dubbelmonopol (en svensk exklusiv importör (dom själva) och en monopolist som distributör) så dom gör som dom vill.
Halleluja !

Jag skickade ju ett mail till Moët Hennessy Sverige från finewines.se Avsaknaden av svar säger väl hur de betraktar den svenska marknaden. Normal hyfs är ju att man svarar även om svaret är intetsägande.
 
Toppen