Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon 2010

Fixfred

Medlem
Har inte smakat och inte läst så mycket om den heller. Har hittills avvakta med att köpa. Men det är dags att bestämma sig snart lutar nog mot att skippa 2010 då lagringen är slut.
 

FredrikC

Medlem
Jag vettefasen hur man ska ställa sig till den. Jag följer dem på Instagram och det känns som de gör reklam var och varannan dag för den vilket jag ser som negativt att de måste göra reklam pga för lite försäljning.
 

Martinski

Medlem
Den hade varit intressant om den var lägre prissatt än 08'an o 09'an. Men tyvärr så är praxis bara prishöjningar nya årgångsläpp.
 

Martinski

Medlem
Kul att höra. Hur skulle du jämföra den mot 2008an?

De har inte höjt 2010 i pris jämfört med 08?

Samma pris har den som 08'an hade i år samt den lanserades vid några 100 kr billigare också. 10'an hade varit ett intressant köp runt 1200-1300 kr personligen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kul att höra. Hur skulle du jämföra den mot 2008an?

De har inte höjt 2010 i pris jämfört med 08?
För mig är 2008 fylligare, mer energi, mer komplex. 2010 är lättare, elegantare. Smakmässigt finns det likheter även om det är olika mängd. 2008 är bättre!
 

Stefan B

Medlem
Kommer en 2011 eller hoppar de direkt till 2012? De var ju rätt ensamma med att släppa en 2010 också.

Fick följande info i juni i år:
”We actually got a little update on Dom Perignon today which might be useful for you in planning. A small volume of 2010 will be released in July, with some more stock expected in September. Production was 20% down in 2010 and the blend contains much more Chardonnay. No 2011 will be released and the next vintage after 2010 will be the 2012 (which will come out late 2021).”
 

matage

Medlem
För mig är 2008 fylligare, mer energi, mer komplex. 2010 är lättare, elegantare. Smakmässigt finns det likheter även om det är olika mängd. 2008 är bättre!
Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.
Valen som dök upp är Orrefors Difference Mature eller Lehmann och jag kom på mig själv med att bli lite ställd...

Har du (eller glasgurun @The Wall) någon åsikt?
Tänkte att den större kupan ger mer volym att växa i men å andra sidan kanske den inte fyller ut med tanke på ungdomen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.
Valen som dök upp är Orrefors Difference Mature eller Lehmann och jag kom på mig själv med att bli lite ställd...

Har du (eller glasgurun @The Wall) någon åsikt?
Tänkte att den större kupan ger mer volym att växa i men å andra sidan kanske den inte fyller ut med tanke på ungdomen...
Jag är lite enkelspårig när det gäller glas använder i stort sett bara Riedel och Veritas Champagne till bubblorna!
 

The Wall

Medlem
Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.
Valen som dök upp är Orrefors Difference Mature eller Lehmann och jag kom på mig själv med att bli lite ställd...

Har du (eller glasgurun @The Wall) någon åsikt?
Tänkte att den större kupan ger mer volym att växa i men å andra sidan kanske den inte fyller ut med tanke på ungdomen...
Min spontana tanke är att Lehmann Jamesse Prestige Grand Champagne borde passa bäst pga ungdomligheten i vinet. Dessutom känns det som att dricka ur en hantel ur Difference Mature. Själv skulle jag satsa på Zalto Riesling, visserligen med Zalto Bourgogne som eventuell back-up. Det är inte fel med en större kupa, men det kan vara lite svårt att få till kombinationen "kall Champagne" med "lufta i en timme eller två".
 
Toppen