Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon Vintage 2006

Hej ni kunniga medlemmar,

Som rubriken antyder. Stämmer det att ovanstående flaska i dags datum "endast" är värda 1600-1800:-?

EDIT: Editerat inlägget då det innehöll reklam för alkoholförsäljning. /Thunberg
 
Last edited by a moderator:

Silex

Medlem
Hej ni kunniga medlemmar,

Som rubriken antyder. Stämmer det att ovanstående flaska i dags datum "endast" är värda 1600-1800:-?

EDIT: Editerat inlägget då det innehöll reklam för alkoholförsäljning. /Thunberg
Utropspris på Bukowskis auktioner för Dom Perignon 2006 är 1500kr. Det var inte alltför länge sedan det fanns kvar flaskor av 2006 på vissa SB-butiker där priset ligger på 1380kr för en flaska. I vissa utländska butiker går den att hitta för några hundralappar mindre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dompa 2006 var årgången före 2009, som nu finns på monopolets hyllor. (2008 har officiellt lanserats, men har inte synts till på våra breddgrader.) 2006 är en bra årgång, men inte en absolut toppårgång som 2008, 2002 och 1996. Då är en normal värdering för föregående årgång ungefär samma som aktuell årgång, eller möjligen 5-10% högre. Dompa går ibland ganska dyrt på Bukowskis auktioner, men om man säljer en enstaka flaska svider avgifterna ganska mycket. Så några 1600-1800 kr i handen ska man inte räkna med om man har en ströflaska att sälja. Skulle jag behöva några DP 2006 till, och hade lite tålamod, räknar jag med att jag skulle kunna hitta dem för 1200-1300 kr utomlands. Men jag sparar mig till 2008orna, dessutom finns Cristal 2008 att tänka på (och Clos des Goisses 2008 och ...).
Skulle det vara lagligt att sälja direkt mellan privatpersoner hade jag alltså rekommenderat SB-priset för 2009:an plus 5-10% som ett rimligt pris.
 
Toppen