Nibla
Medlem
Hej finewines medlemmar,
Jag driver sedan i våras Nibla Wine. Ett passionsprojekt och produkten av att jag ville komma närmare de flaskor jag själv känt så stor uppskattning för. Jag importerar idag viner från Charles Lachaux och Domaine Arnoux-Lachaux. Sannolikt kommer det att bli ett par producenter till vad det lider, men avsikten är inte att växa företaget nämnvärt utan att det ska förbli ett passionsprojekt.
Sveriges allokering av vinerna är försvinnande liten och de har tidigare, under annan importör, uteslutande sålts till restaurang. Som privatperson vet jag vad det innebär att jaga flaskor och den återkommande besvikelsen när man står lottlös med svaret om att allt allokeras till restaurang. Därför är det viktigt för mig att erbjuda en del av allokeringen till privatmarknaden, men jag vill att vinerna hamnar hos dem som köper vin av de rätta anledningarna. Inte för att skryta på sociala medier eller flippa dem i hopp om rikedom. Om du är intresserad av vinerna får du gärna kontakta mig på bonjour@niblawine.com eller @niblawine på instagram.
Jag driver sedan i våras Nibla Wine. Ett passionsprojekt och produkten av att jag ville komma närmare de flaskor jag själv känt så stor uppskattning för. Jag importerar idag viner från Charles Lachaux och Domaine Arnoux-Lachaux. Sannolikt kommer det att bli ett par producenter till vad det lider, men avsikten är inte att växa företaget nämnvärt utan att det ska förbli ett passionsprojekt.
Sveriges allokering av vinerna är försvinnande liten och de har tidigare, under annan importör, uteslutande sålts till restaurang. Som privatperson vet jag vad det innebär att jaga flaskor och den återkommande besvikelsen när man står lottlös med svaret om att allt allokeras till restaurang. Därför är det viktigt för mig att erbjuda en del av allokeringen till privatmarknaden, men jag vill att vinerna hamnar hos dem som köper vin av de rätta anledningarna. Inte för att skryta på sociala medier eller flippa dem i hopp om rikedom. Om du är intresserad av vinerna får du gärna kontakta mig på bonjour@niblawine.com eller @niblawine på instagram.
Vinerna bär domänens karaktäristiska florala stil med fin koncentration och elegans, de är fjäderlätta och samtidigt fulla av energi och liv. Vinerna dricker väldigt fint redan idag och för den som inte vill vänta rekommenderas att (om möjligt) dubbeldekantera vinet på morgonen dagen det ska drickas.Här är vinerna ni kan önska tilldelning av:
Echézeaux "Les Rouges" Grand Cru 16 500:-
Clos-de-Vougeot "Quartier de Marei Haut" Grand Cru 16 500:-
Vosne-Romanée 1er Cru "Les Chaumes” 7 500:-
Nuits-St-Georges 1er Cru "Les Procès” 6 200:-
Vosne Romanée village 4 500:-
Chambolle Musigny village 4 500:-
Nuits-St-Georges village 3 900:-
Bourgogne Pinot Fin 2 900:-
Samtliga priser är inkl. moms och leverans till Systembolaget. Den sammanlagda allokeringen är endast 30 flaskor. Samtliga flaskors buteljnummer registreras på sin köpare, och skulle de dyka upp på andrahandsmarknaden är ytterligare allokering osannolikt.
Så här säger Charles Lachaux själv om årgången:
The 2021 vintage at Domaine Arnoux-Lachaux
2021 was a late, cold, and wet vintage that was well-suited to Pinot Noir.
This was our second regenerative viticulture campaign. The vines were recovering from the 2020 vintage, during which they suffered stress related to the change in cultivation methods, combined with a period of drought, resulting in a very small harvest. Late goblet pruning was completed around March 25th. This allowed us to sufficiently delay bud swelling. This, coupled with the grass cover on our plots, limited the damage from the frosts of April 6th-7th. Finally, there were some good grape harvests! The spring frost and cool temperatures slowed vine growth, delaying the start of the green season. Our phytosanitary control didn't begin until the end of May. The summer was cool and wet. Some mornings were below 10°C in July, with thick fog patches.
We only experienced one week of intense heat in June.
The wet season and the fragility caused by the frost were quite favorable for mildew activity. But our practices and our work allowed us to contain it quite easily. Only two areas, for agronomic reasons, experienced attacks accompanied by crop losses. The health status remained good throughout the rest of the estate. Ultimately, it can be said that the spring frost was more damaging than the rains. The harvest began on September 18th. This vintage is very encouraging for us. The cultivation choices made it possible to bring beautiful grapes to maturity with volumes close to our objectives. An average of 21 hl/ha.
About the wines themselves, they have been bottled in April 2024 after 31 month of élevage and we release them now since march 2025 after one year in bottle.
The idea is to release more accomplished bottles.
Trevlig helg,
Albin
Nibla Wine AB
0733 888 371