Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Domaine Arnoux-Lachaux 2021

Nibla

Medlem
Hej finewines medlemmar,

Jag driver sedan i våras Nibla Wine. Ett passionsprojekt och produkten av att jag ville komma närmare de flaskor jag själv känt så stor uppskattning för. Jag importerar idag viner från Charles Lachaux och Domaine Arnoux-Lachaux. Sannolikt kommer det att bli ett par producenter till vad det lider, men avsikten är inte att växa företaget nämnvärt utan att det ska förbli ett passionsprojekt.

Sveriges allokering av vinerna är försvinnande liten och de har tidigare, under annan importör, uteslutande sålts till restaurang. Som privatperson vet jag vad det innebär att jaga flaskor och den återkommande besvikelsen när man står lottlös med svaret om att allt allokeras till restaurang. Därför är det viktigt för mig att erbjuda en del av allokeringen till privatmarknaden, men jag vill att vinerna hamnar hos dem som köper vin av de rätta anledningarna. Inte för att skryta på sociala medier eller flippa dem i hopp om rikedom. Om du är intresserad av vinerna får du gärna kontakta mig på bonjour@niblawine.com eller
@niblawine på instagram.

5C0201F4-1650-49C8-A84F-0FA85A494036_1_102_o-1.jpeg

Vinerna bär domänens karaktäristiska florala stil med fin koncentration och elegans, de är fjäderlätta och samtidigt fulla av energi och liv. Vinerna dricker väldigt fint redan idag och för den som inte vill vänta rekommenderas att (om möjligt) dubbeldekantera vinet på morgonen dagen det ska drickas.

Här är vinerna ni kan önska tilldelning av:

Echézeaux "Les Rouges" Grand Cru 16 500:-
Clos-de-Vougeot "Quartier de Marei Haut" Grand Cru 16 500:-
Vosne-Romanée 1er Cru "Les Chaumes” 7 500:-
Nuits-St-Georges 1er Cru "Les Procès” 6 200:-
Vosne Romanée village 4 500:-
Chambolle Musigny village 4 500:-
Nuits-St-Georges village 3 900:-
Bourgogne Pinot Fin 2 900:-

Samtliga priser är inkl. moms och leverans till Systembolaget. Den sammanlagda allokeringen är endast 30 flaskor. Samtliga flaskors buteljnummer registreras på sin köpare, och skulle de dyka upp på andrahandsmarknaden är ytterligare allokering osannolikt.

Så här säger Charles Lachaux själv om årgången:

The 2021 vintage at Domaine Arnoux-Lachaux

2021 was a late, cold, and wet vintage that was well-suited to Pinot Noir.

This was our second regenerative viticulture campaign. The vines were recovering from the 2020 vintage, during which they suffered stress related to the change in cultivation methods, combined with a period of drought, resulting in a very small harvest. Late goblet pruning was completed around March 25th. This allowed us to sufficiently delay bud swelling. This, coupled with the grass cover on our plots, limited the damage from the frosts of April 6th-7th. Finally, there were some good grape harvests! The spring frost and cool temperatures slowed vine growth, delaying the start of the green season. Our phytosanitary control didn't begin until the end of May. The summer was cool and wet. Some mornings were below 10°C in July, with thick fog patches.

We only experienced one week of intense heat in June.

The wet season and the fragility caused by the frost were quite favorable for mildew activity. But our practices and our work allowed us to contain it quite easily. Only two areas, for agronomic reasons, experienced attacks accompanied by crop losses. The health status remained good throughout the rest of the estate. Ultimately, it can be said that the spring frost was more damaging than the rains. The harvest began on September 18th. This vintage is very encouraging for us. The cultivation choices made it possible to bring beautiful grapes to maturity with volumes close to our objectives. An average of 21 hl/ha.

About the wines themselves, they have been bottled in April 2024 after 31 month of élevage and we release them now since march 2025 after one year in bottle.

The idea is to release more accomplished bottles.

Trevlig helg,
Albin
Nibla Wine AB
0733 888 371

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Därför är det viktigt för mig att erbjuda en del av allokeringen till privatmarknaden, men jag vill att vinerna hamnar hos dem som köper vin av de rätta anledningarna. Inte för att skryta på sociala medier eller flippa dem i hopp om rikedom.
...
Samtliga priser är inkl. moms och leverans till Systembolaget. Den sammanlagda allokeringen är endast 30 flaskor. Samtliga flaskors buteljnummer registreras på sin köpare, och skulle de dyka upp på andrahandsmarknaden är ytterligare allokering osannolikt.
Bara av nyfikenhet, är alltså de här vinerna dyrare på andrahandsmarknaden än de priser du erbjuder eftersom du befarar att de ska säljas? Wine-Searcher i oinloggat läge anger genomsnittspriset €1402 (exkl skatt) för Echezeaux 2001, så ungefär i nivå med ditt pris 16500 kr. (Som inloggad brukar man inte se de billigaste handlarna.) Om man ska kunna sälja med vinst på auktion kräver det att priset är en bit högre än vad DRC Echezeaux kostar. Är det verkligen så för Arnoux-Lachaux?

Vingubben

Medlem
Bara av nyfikenhet, är alltså de här vinerna dyrare på andrahandsmarknaden än de priser du erbjuder eftersom du befarar att de ska säljas? Wine-Searcher i oinloggat läge anger genomsnittspriset €1402 (exkl skatt) för Echezeaux 2001, så ungefär i nivå med ditt pris 16500 kr. (Som inloggad brukar man inte se de billigaste handlarna.) Om man ska kunna sälja med vinst på auktion kräver det att priset är en bit högre än vad DRC Echezeaux kostar. Är det verkligen så för Arnoux-Lachaux?
Om du har allokering på Arnaux-Lachaux betalar du inte ens hälften av priserna ovan. Det är dock numera få förunnade att komma åt dessa viner direkt från hus eller importör.

Trådskapare
Nibla

Nibla

Medlem

Hej Thomas,

Det är bra att vara nyfiken. Det öppnar upp.

Tyvärr är priserna på andrahandsmarknaden som regel dyrare än ovan. Jag skriver "som regel" eftersom definitionen inkluderar att flaskan passerat åtminstone ett par händer till innan den når sin slutkund. Detta extra par händer tenderar att vilja göra vinst, men undantag finns.

Att mina priser ligger i närhet av vad som återfinns på Wine-Searcher ser jag som ett sundhetstecken på att marknaden är mindre spekulativ idag än den historiskt sett har varit. Inte minst i Bourgogne. Många av återförsäljarna på Wine-Searcher är inte andrahand utan köper direkt från importör, distributör eller producent. Antalet mellanhänder är detsamma som här: Producent → Importör/Distributör → Återförsäljare.

Gällande det Vingubben skriver om priserna så delar jag kanske inte fullt ut upplevelsen. Som importör köper jag vinerna direkt från producenten. Självklart till ett lägre pris än jag säljer dem för. Men när flaskan är betald, skickad till Sverige, tullad, skickad på nytt till Systembolaget, Systembolaget har gjort sitt påslag, och moms har adderats, så kvarstår i snitt 20% av försäljningspriset (mindre på de dyrare flaskorna). Då har ingen kostnad för lager, arbetstid, resor, marknadsföring eller liknande indirekta kostnader tagits i beaktning.

Det är helt i sin ordning. Jag har inte startat Nibla Wine för pengar. Utan för att komma närmare vinerna jag uppskattar. Och dem som delar uppskattningen. Som nämnt säljer jag till konsumenter för att jag själv upplevt frustrationen i att inte få möjligheten att köpa viner jag suktat efter. Jag har samma prislista oavsett om du köper en flaska som privatperson eller trettio som restaurang. För att jag vill. Det innebär mer jobb och kostnader att krångla sig igenom Systembolagets mjukvaror och byråkrati. Bara för att sälja enstaka flaskor. Men det är mitt sätt att bidra till det utbud jag själv hade önskat mig.

Vinerna är kostsamma. Det är inte viner för varje dag, men för en del är det viner för vissa dagar. Det fina med vin är att det finns såväl bredd som djup, och när vissa finner glädje i en Echézeaux finner andra sin glädje annanstans. Jag är väldigt glad att med mitt inlägg redan ha hittat två personer som uppskattat möjligheten och bett om att få göra en beställning. Jag hoppas få bekanta mig mer med dem och er andra i takt med tiden.

Trevlig helg, Albin

Last edited:
Trådskapare
Nibla

Nibla

Medlem
så kvarstår i snitt 20% av försäljningspriset (mindre på de dyrare flaskorna)
Morgontrött matematik blev det. Det här stämmer inte riktigt eftersom försäljningspriset i det här sammanhanget inkluderar moms och Systembolagets påslag. De ligger båda utanför min marginal. Kanske för samtalet oviktigt men rätt bör vara rätt.

Thirsty

Smygnykterist
Imponerande producent att ha som ett hoppyprojekt! :eek::D🙌

Avseende priser och jämförelse med äldre årgångar behöver beaktande tas av att Charlies tog över vingården först 2016. Han ändrade mycket i vingårdsarbete, vinmakning etc. och att det var samband med det som priserna sköt i höjden. Om de är värda dagens priser är upp till var och en. Men vinerna är grymma. Några noteringar från 2023 då Echézeaux mfl dracks finns här:

Trådskapare
Nibla

Nibla

Medlem
Han ändrade mycket i vingårdsarbete, vinmakning etc. och att det var samband med det som priserna sköt i höjden.
Kul med provningsanteckningar. -19 var onekligen en härlig årgång!

Gällande Charles övertagande av domänen är det som du nämner en väldigt relevant aspekt angående vinernas kvalitet. Vinerna innan Charles var hygglig Bourgogne men har under hans tid utvecklats till något minst sagt utmärkande. Här följer en kort sammanfattning av hans arbete för den som är intresserad av att kika ner i kaninhålet.

Charles Lachaux är sjätte generationen på det familjeägda Domaine Arnoux-Lachaux, vilket omfattar 14,5 hektar. Han har aldrig varit blyg för att gå sin egen väg och talar ofta om hur Lalou är en av hans stora inspirationskällor. Hennes 2006 Leroy Les Narbantons har sedan han först drack vinet 2012 varit Charles ledstjärna för vilken känsla han eftersträvar i sina viner. Även Lalou har låtit sig inspireras av Charles, och bland annat hans haute densité-odling i Aux Reignots har gjort avtryck på henne. De har länge träffats regelbundet över lunch och utbytt erfarenheter, idéer och om utmaningarna med att gå mot strömmen. Gemensamt har de att de båda är normbrytande producenter som gått från att vara ifrågasatta och betvivlade till att ha bidragit till att omdefiniera vad som idag utgör riktmärket för utmärkt Bourgogne.

Charles började arbeta för domänen jämte sin pappa och tog över ansvaret för vingårdar och vineri fr snart 10 år sen. Under Charles tid har jordbruket ställts om först till ekologiskt och senare biodynamiskt. Sedan 2020 tillämpas regenerativt jordbruk. Rankorna trimmas inte utan tillåts växa till 2-2,5 m höjd under säsong och jorden bearbetas inte på annat sätt än genom en fårflock som tillåts beta av marken efter skörd. Innan övergången till regenerativt jordbruk låg skördeuttaget på 80-85 000 flaskor per år, men efter Charles beslut om att bruka jordarna hållbart och att inte göra avkall på något bidragande till vinernas kvalitet befinner sig skördeuttaget sedan 2020 på 15-20 000 flaskor med ett mål om 25 000 flaskor per år.

Domänen har uteslutande Pinot odlat och en stor del av rankorna är Pinot Fin. Ett undantag finns dock och det är en liten plot Aligoté vars frukt familjen alltid sålt av. Ett beslut som Charles inte sympatiserade med, varför han 2019 startade en négoce under sitt eget namn med avsikt att köpa sin familjs Aligoté. Négocen har sedan dess vuxit något och omfattar idag cirka 4 hektar av vingårdar Charles arrenderar och brukar. Ingen must eller frukt köps in utan han är själv ansvarig för vingårdarna året om och driver arbetet utifrån identiska principer som på domänen, men med 12-16 månaders élevage till skillnad från de utmärkande långa 36 månader som tillämpas hos domänen.

Vad beträffar arbete i vineriet är filosofin att ju bättre han lyckas med arbetet i vingårdarna, desto mindre behöver han interagera därefter. Alla viner är 100% hela kluster, fermenteras med enbart naturligt förekommande jäst och inget svavel tillsätts innan maceration (endast i små mängder därefter).
I en strävan att nå ett så rent uttryck som möjligt av respektive terroir har Charles successivt rört sig bort från ek och sedan 2022 är samtliga viner lagrade uteslutande i keramiska Clayver sandstenskärl. Charles resonemang är att även om eken kan addera en stundom trevlig nyans till vinerna så är ek något som vilken vinmakare som helst kan krydda sitt vin med och inget som är en del av vinets terroir. Han anser sig som vinbonde med några av världens bästa lägen skyldig att låta sina terroir tala snarare än att dölja dem med ek.

Toppen