Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Domaine Jean David - Vacker näsa...

Så har vi då hittat en till...
Utanför byn Séguret, vid foten av bergskedjan Dentelles de Montmirail hittar vi Jean David. Tillsammans med sin fru Martine och son Jean-Luc driver han Domaine Jean David. Han är en svårt passionerad och "terroir-driven" vinmakare som inte kompromissar med naturens gång.

mössa 1.jpg

Här vibrerar det av personlighet och karaktär. Extremt välgjorda Côtes du Rhône i egen stil, helt naturligt och med en passion som förbluffar. Terroir i sin rätta benämning. Jean säger själv:
"Jag har förvärvat erfarenheter. Vinet skall vara naturligt: ingen odlad jäst, ingen kyla, ingen värme, inga fat. Jag renodlar maximalt för att närma mig terroir och dess äkta frukt." - Jean David
  • Le Beau Nez 2016, lika underfundigt vin som namnet (en ordlek, uttalas likadant som ”bonnet”-mössa eller luva..). Ett inte helt typiskt Rhônevin, skulle nog kunna tas för ett vin från betydligt svalare trakter. Ska drickas nu och 3-4 år framåt. Jean David i ett nötskal.

  • Les Couchants 2015, namnet på ett litet fält i syd-väst sluttning med gamla Grenache, runt 80 år, och en del Counoise som bildar basen i Jeans toppcuvée. Ett lagringsvin som är i sin ungdom och kommer att utvecklas minst 7-8 år till
Nyfiken? Läs gärna mer i nyhetsbrevet eller i butiken

Som vanligt hittar ni alla favoriter från Domaine Richaud, Les Vignes Oubliées, Charvin, Beuacastel, Philippe Chavy, Champagne Le Brun-Servenay (med sin toppcuvée nu i årgång 2008) m.m. m.m.

Vi levererar nu en gång per månad. För leverans i Oktober, beställ senast måndag.
Varmt Välkomna till oss på Franska vinkompaniet!
Peter & Kristina


Skärmklipp 2017-09-08 14.50.23.png
 
Toppen