Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

DRC från Vinunics guldklubb

Oscarsvin

Medlem
Hej på er!

Har vi några här med erfarenheter kring hur stora ens chanser är att få tag på viner från DRC genom Vinunics guldklubb? Jag har länge funderat på att köpa medlemskapet just på grund av detta men har inte kommit vidare. Hur är era erfarenheter/tankar?
 

Pontus

Medlem
Hej på er!

Har vi några här med erfarenheter kring hur stora ens chanser är att få tag på viner från DRC genom Vinunics guldklubb? Jag har länge funderat på att köpa medlemskapet just på grund av detta men har inte kommit vidare. Hur är era erfarenheter/tankar?
Det är det enda sättet jag känner till att få tag i dem till någorlunda "rimliga" priser. Chanserna är goda om du inte enbart siktar på toppvinerna, eller rättare sagt, så har det varit iallafall.
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Det är det enda sättet jag känner till att få tag i dem till någorlunda "rimliga" priser. Chanserna är goda om du inte enbart siktar på toppvinerna, eller rättare sagt, så har det varit iallafall.

Ja det är dem. Har varit i kontakt med dem och priserna på alla viner är helt fantastiska om man jämför med internationella priserna. Med det sagt blir det väl också väldigt svårt att få tilldelning, det jag har trott iallafall och därför jag inte köpt medlemskapet ännu...
 

buteljen

Medlem
Hur fördelas DRC-vinerna? Är det som ett websläpp - först till kvarn? Eller får man önska de man vill ha och sen drar de lott (som FVL när de fördelar Selosse)?
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Hur fördelas DRC-vinerna? Är det som ett websläpp - först till kvarn? Eller får man önska de man vill ha och sen drar de lott (som FVL när de fördelar Selosse)?
Har förstått att guldklubbens medlemmar får anmäla vilka viner ifrån DRC som de är intresserade utav och därefter sker någon form av lottning av Vinunic gällande vilka som får tilldelning. Någon som har medlemskap och varit med på en DRC-lottning får gärna rätta mig ifall jag har förstått fel såklart.
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Finns det övriga tilldelningar som motiverar ett guld-medlemskap?
Sassicaia tror jag man får köpa mer eller mindre garanterat ifall det önskas, vet dock inte om det är något maxtak. Har hört att Cristal också är på detta viset men där är jag inte lika säker.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sassicaia tror jag man får köpa mer eller mindre garanterat ifall det önskas, vet dock inte om det är något maxtak. Har hört att Cristal också är på detta viset men där är jag inte lika säker.
Tack för svar. Släpper de även viner över årets gång, där man antingen lägger order i BS("hemligt sortiment" eller via PI?
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Tack för svar. Släpper de även viner över årets gång, där man antingen lägger order i BS("hemligt sortiment" eller via PI?
Har förstått det som att man får en chans innan släpp hos Systembolaget och löpande chanser då och då fram emot ett halvår efter släpp. Så var det med Sassicaian iallafall enligt en vän. Får dock förtydliga igen att jag inte är medlem själv utan detta är endast vad jag har hört.
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Har förstått det som att man får en chans innan släpp hos Systembolaget och löpande chanser då och då fram emot ett halvår efter släpp. Så var det med Sassicaian iallafall enligt en vän. Får dock förtydliga igen att jag inte är medlem själv utan detta är endast vad jag har hört.

Det är via privatimport.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har förstått det som att man får en chans innan släpp hos Systembolaget och löpande chanser då och då fram emot ett halvår efter släpp. Så var det med Sassicaian iallafall enligt en vän. Får dock förtydliga igen att jag inte är medlem själv utan detta är endast vad jag har hört.
Jag erfarade detta med Sassicaia -16, då jag fick nyss om att det fanns flaskor kvar. Så jag la en PI, den ligger än idag aktiv utan återkoppling, mest troligt för att jag inte hade medlemskap. För andra fick sin tilldelning.
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Jag erfarade detta med Sassicaia -16, då jag fick nyss om att det fanns flaskor kvar. Så jag la en PI, den ligger än idag aktiv utan återkoppling, mest troligt för att jag inte hade medlemskap. För andra fick sin tilldelning.
Ja antagligen är det så. Och det är en bra fråga ifall det verkligen är lönt att köpa medlemskapet ifall man nu inte får tilldelning på någon DRC flaska så det vore kul ifall det finns några på forumet som kan säga hur ens chanser är på flaskorna mellan tummen och pekfingret.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja antagligen är det så. Och det är en bra fråga ifall det verkligen är lönt att köpa medlemskapet ifall man nu inte får tilldelning på någon DRC flaska så det vore kul ifall det finns några på forumet som kan säga hur ens chanser är på flaskorna mellan tummen och pekfingret.
Det återstår att se nu. Nybliven medlem sen 5 minuter tillbaka. :)

Ja, då och då dimper det ner erbjudanden i mailboxen. T ex gick det att få tag på 2016 Sassicaia och relativt nyss Vietti.
Alltså väldigt nyligen?
 

Pontus

Medlem
Ja antagligen är det så. Och det är en bra fråga ifall det verkligen är lönt att köpa medlemskapet ifall man nu inte får tilldelning på någon DRC flaska så det vore kul ifall det finns några på forumet som kan säga hur ens chanser är på flaskorna mellan tummen och pekfingret.
Jag har fått varje år i ca 10 år, alltid två flaskor tror jag. Richebourg som sämst.
 
Toppen