Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricka eller vänta vintage port 1980?

G

Glenn Gould

Hej!
Jag har en Gould Campbell 1980 som legat i mörk garderob ca 15 grader i 13 år. Är det hög tid att dricka nu eller är det ingen brådska? Såg att det stod 2001-2017 på cellertracker, men vill helst vänta lite då jag vill "lära" mig mer om portvin först. Kan jag vänta 3 år till? Vad tror ni?

http://www.cellartracker.com/m/wines/59114

Mvh Per
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den gamla tumregeln är att Vintage Port bör få ca 20 års ålder för att vara mogen. Å andra sidan skadar det inte om den får lite mer ålder än så. Under senare år har den mesta mogen Vintage Port jag druckit, varit just 80-talsårgångarna, men nog mer 1983 och 1985 än 1980 (som tillsammans är de tre allmänt "deklarerade" årgångarna på 80-talet - 1985 räknas nog i efterhand som den bästa av dem). Jag har sällan tyckt att de känts övermogna eller gamla. Inte heller de två stora 70-talsårgångarna 1970 eller 1977 brukar vara för gamla när man väl stöter på dem, om man uppskattar moget portvin - som mer är en fråga om mjuk stil än "udda aromer".
Om lagringsförhållandena är rimliga, är det nog mest korken som sätter gränsen för hur gammal en Vintage Port kan bli. Starkviner är ju tåligare än "lättviner", det är den ursprungliga poängen med att förstärka dem. Sedan är det väl så att de allra kraftigaste och bästa årgångarna har mest att vinna på lång lagring.
Så en Vintage Port 1980 är nog mogen och fullt drickbar sedan minst 10 år, men det lär inte vara något problem att dricka den vid 40 års ålder snarare än 37 år, förutsatt att den inte visar tecken på läckande kork.
Är det möjligen så att du är jämnårig med vinet och vill vänta tills ni båda fyller jämnt? :)
 
Trådskapare
G

Glenn Gould

Den gamla tumregeln är att Vintage Port bör få ca 20 års ålder för att vara mogen. Å andra sidan skadar det inte om den får lite mer ålder än så. Under senare år har den mesta mogen Vintage Port jag druckit, varit just 80-talsårgångarna, men nog mer 1983 och 1985 än 1980 (som tillsammans är de tre allmänt "deklarerade" årgångarna på 80-talet - 1985 räknas nog i efterhand som den bästa av dem). Jag har sällan tyckt att de känts övermogna eller gamla. Inte heller de två stora 70-talsårgångarna 1970 eller 1977 brukar vara för gamla när man väl stöter på dem, om man uppskattar moget portvin - som mer är en fråga om mjuk stil än "udda aromer".
Om lagringsförhållandena är rimliga, är det nog mest korken som sätter gränsen för hur gammal en Vintage Port kan bli. Starkviner är ju tåligare än "lättviner", det är den ursprungliga poängen med att förstärka dem. Sedan är det väl så att de allra kraftigaste och bästa årgångarna har mest att vinna på lång lagring.
Så en Vintage Port 1980 är nog mogen och fullt drickbar sedan minst 10 år, men det lär inte vara något problem att dricka den vid 40 års ålder snarare än 37 år, förutsatt att den inte visar tecken på läckande kork.
Är det möjligen så att du är jämnårig med vinet och vill vänta tills ni båda fyller jämnt? :)

Hej! Tack för hjälpen! Då kan jag spara den lite till! Jag fyller 30 om tre år, men tänkte inte på det utan mest på att jag ville hinna dricka lite annat portvin och lära mig innan jag tar denna gåva som jag haft sen konfirmationen!

Mvh Per
 
Toppen