Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

drickbart eller ej?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hittade dessa två flaskor som jag tänkte köra på en provning om ett par veckor och skulle behöva lite råd, för om de inte är något liv i dem har jag möjlighet att beställa hem reservflaskor tänkte jag.

En port är ju alltiden en port och kan klara sig bra, vilket jag är med på. Men denhär producenten har jag aldrig prövat förut, och vet nån om det är något vidare att lita på?

Den Österrikiska är vad jag förstår helt på ädelrötade druvor och bör därmed oxå överleva längre, men ser ut att vara fullt mogen i färgen.
denhär producenten verkar göra mkt skit också så är lite tveksam på kvalitet
Var tror ni och tips på reserv flaskor mottages gärna :)
 

Attachments

  • IMG_20151112_170150.jpg
    IMG_20151112_170150.jpg
    60,5 KB · Visningar: 249

gece

Man vänjer sig.
Hittade dessa två flaskor som jag tänkte köra på en provning om ett par veckor och skulle behöva lite råd, för om de inte är något liv i dem har jag möjlighet att beställa hem reservflaskor tänkte jag.

En port är ju alltiden en port och kan klara sig bra, vilket jag är med på. Men denhär producenten har jag aldrig prövat förut, och vet nån om det är något vidare att lita på?

Den Österrikiska är vad jag förstår helt på ädelrötade druvor och bör därmed oxå överleva längre, men ser ut att vara fullt mogen i färgen.
denhär producenten verkar göra mkt skit också så är lite tveksam på kvalitet
Var tror ni och tips på reserv flaskor mottages gärna :)
Lenz Moser TBA är väl inte Yquem men senare årgångar är långt ifrån dåliga. Oklart hur de var på sjuttiotalet förstås...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hittade dessa två flaskor som jag tänkte köra på en provning om ett par veckor och skulle behöva lite råd, för om de inte är något liv i dem har jag möjlighet att beställa hem reservflaskor tänkte jag.

En port är ju alltiden en port och kan klara sig bra, vilket jag är med på. Men denhär producenten har jag aldrig prövat förut, och vet nån om det är något vidare att lita på?

Den Österrikiska är vad jag förstår helt på ädelrötade druvor och bör därmed oxå överleva längre, men ser ut att vara fullt mogen i färgen.
denhär producenten verkar göra mkt skit också så är lite tveksam på kvalitet
Var tror ni och tips på reserv flaskor mottages gärna :)
Spontant så tror jag det blir mycket lyckosamt med dessa. Fan, jag blev riktigt sugen själv. Kom förbi här hos mig imorgon så testar vi. :cigarr:

Har tyvärr ingen koll på portvinet producentmässigt (skulle dock bli förvånad om den inte är trevlig ändå med tanke på portvinsinstitutets hårda kvalitetskrav, speciellt för Vintage Port), men även österrikaren borde ju ha en rimligt god chans att fortfarande leva med allt härligt socker och syra. :)
 

ChristianB

DipWSET
Lustigt nog har jag en bok hemma med typ 50 år av årgångar i Douro. ;)

1977 var tydligen ett mycket bra år generellt, men inte riktigt en toppnotering som (enligt boken) -63 och -66. De flesta husen gjorde ändå en vintage för 77an! Intressant nog nämns flera hus där vinerna bör drickas upp för de är på nedgående: "Cálem, Croft, Quarles Harris, Rebello Valente, Rozés and Sandeman are fading and should be drunk quite soon."
 

buteljen

Medlem
Kanske har du koll på vintageport.se ? Den drivs av ett gäng seriösa portvinsentusiaster. Här är en länk till producenten och några provningsnoteringar :) . De provade tydigen 1977 för någon vecka sedan och gav den 17 poäng.
Hittade dessa två flaskor som jag tänkte köra på en provning om ett par veckor och skulle behöva lite råd, för om de inte är något liv i dem har jag möjlighet att beställa hem reservflaskor tänkte jag.

En port är ju alltiden en port och kan klara sig bra, vilket jag är med på. Men denhär producenten har jag aldrig prövat förut, och vet nån om det är något vidare att lita på?

Den Österrikiska är vad jag förstår helt på ädelrötade druvor och bör därmed oxå överleva längre, men ser ut att vara fullt mogen i färgen.
denhär producenten verkar göra mkt skit också så är lite tveksam på kvalitet
Var tror ni och tips på reserv flaskor mottages gärna :)
 
Toppen