Dricker du din öl ur glas?

Diskussion i 'Destillat & Öl' startad av Tomas Lindblom, 29 augusti 2017.

1. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Visste ni detta?
    Jag lärde mig det precis.
    Kanske därför jag aldrig fastnat för öl. Ska bli mycket intressant att prova! :eek:

Larseman och Bastardo gillar detta.
  2. Bastardo

Bastardo Medlem

Nej, verkligen inte. Jag fick lära mig att först måste man hälla mycket försiktigt och sen låta lite skum komma på ytan.
    Förresten vad är det för grej han rör i ölet sen? :)
    Jag använder mest en ölsejdel av lera. Sen har jag även olika ölglas för olika ölsorter, men det är enklaste att använda bara stop.
    Öl är också en fascinerande dryck. Jo mer man lär sig, desto mer vill man prova olika sorter. Just nu har jag en lite beställning på Bolis på gång – Sierra Nevada Bigfoot. Förresten en av de allra bästa bryggerierna över huvud taget.

Tomas Lindblom och Larseman gillar detta.
  3. ChristianB

ChristianB Medlem

Alltid öl ur glas! Precis som med vin är det lite där som upplevelsen sitter, men finns det bara vattenglas så kan jag förstås tänka mig att dricka direkt från flaskan. Burk är vedervärdigt att dricka ur...

Bubblor i mousserande vin kan hjälpa till att lyfta fram aromer och på samma väg är det med ölen. En fin, tät skumkrona är inte heller bara hjälpsamt för att frigöra aromer utan är också ett tecken på ett välgjort öl. Det ska skumma helt enkelt! :)

Tomas Lindblom, MartinE och Larseman gillar detta.
  4. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Samma här, helst öl ur glas om det finns möjlighet. Sättet han häller upp på är samma som jag själv praktiserat senaste 20 åren. Skillnaden mellan ett icke skummande öl och en med en fin skumkrona är som natt och dag. Låt gärna ölet stå ett tag efter upphällning så att skummet börjar sätta sig, höjer smaken ännu ett snäpp.
    När jag nu ser vad jag skrivit inser jag att det är ju inte helt olikt att lufta vin. Och skrämmande nog så gäller det även för läsk.

Tomas Lindblom, MartinE, Larseman och 1 annan gillar detta.
  5. Larseman

Larseman Medlem

Alltid glas, i nödfall ur flaska (särskilt på sommaraltanen).
    Viktigt med rena glas också!

Tomas Lindblom och Wintermute gillar detta.
  6. Larseman

Larseman Medlem

Tillägg: jag dricker bara ljus lager direkt ur flaskan, aldrig ale eller weiss el.dyl.

Tomas Lindblom gillar detta.
  7. MartinE

MartinE Medlem

Glöm inte lufta läsken, älskling! Barnens kalas börjar om tre timmar! :D

8. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

På något skrämmande sätt gillar jag tanken.

Omar Khayyam, Tomas Lindblom och MartinE gillar detta.

Dela sidan