Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricker du din öl ur glas?

Bastardo

Medlem
Nej, verkligen inte. Jag fick lära mig att först måste man hälla mycket försiktigt och sen låta lite skum komma på ytan.
Förresten vad är det för grej han rör i ölet sen? :)
Jag använder mest en ölsejdel av lera. Sen har jag även olika ölglas för olika ölsorter, men det är enklaste att använda bara stop.
Öl är också en fascinerande dryck. Jo mer man lär sig, desto mer vill man prova olika sorter. Just nu har jag en lite beställning på Bolis på gång – Sierra Nevada Bigfoot. Förresten en av de allra bästa bryggerierna över huvud taget.
 

ChristianB

DipWSET
Alltid öl ur glas! Precis som med vin är det lite där som upplevelsen sitter, men finns det bara vattenglas så kan jag förstås tänka mig att dricka direkt från flaskan. Burk är vedervärdigt att dricka ur...

Bubblor i mousserande vin kan hjälpa till att lyfta fram aromer och på samma väg är det med ölen. En fin, tät skumkrona är inte heller bara hjälpsamt för att frigöra aromer utan är också ett tecken på ett välgjort öl. Det ska skumma helt enkelt! :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Samma här, helst öl ur glas om det finns möjlighet. Sättet han häller upp på är samma som jag själv praktiserat senaste 20 åren. Skillnaden mellan ett icke skummande öl och en med en fin skumkrona är som natt och dag. Låt gärna ölet stå ett tag efter upphällning så att skummet börjar sätta sig, höjer smaken ännu ett snäpp.
När jag nu ser vad jag skrivit inser jag att det är ju inte helt olikt att lufta vin. Och skrämmande nog så gäller det även för läsk.
 
Toppen