Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Drink till mat

Elvis

Medlem
Ikväll tog jag ut mina anställda på julmiddag. Vi gick till Scarpetta, en italiensk restaurang som ligger på Montage, ett av de allra finaste hotellen i Beverly Hills. Jag bjöd på champagne (förstås), det blev en flaska Piper-Heidsieck och sedan var det dags att välja rödvin. En manlig anställd sa då "jag får så ont i huvudet av rödvin, jag tar en Jack & Coke istället"... Till hans sirloin steak drack han alltså bourbon och Coca Cola... Vad ska man säga?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter ju såklart udda, men om vi svenskar kan dricka Pucko till mat (korvkioskmat), så borde det mesta funka för den som inte bryr sig nämnvärt. Det är ju inte heller ovanligt att folk som inte vill ha alkohol väljer att ta in cola till maten, vilket jag även brukar se på finare ställen. :confused:

Själv fick jag prova att kombinera diverse whisky med välgjord klassisk mat igår (luffarstek med grönpepparsås, whiskyskum, friterad svartrot och jordärtskockspuré, typ). Ingen höjdare (maten i sig var dock grymt god), men så länge man enbart smuttade på whiskyn och drack vatten vid sidan av, så fungerade det förvånansvärt väl (inga fundamentala krockar i alla fall). De kraftigste varianterna tog dock död på maten, men med lite spädning med vatten så blev även de hanterbara.

Nåväl, kul kuriosa. Jag dricker mycket hellre ett bra vin eller en okomplicerad lager till mat såklart. :)
 

matage

Medlem
Under en resa i Mexico träffade jag på en amerikanska som envisades med att dricka Long Island Ice Tea till allt från Sushi till italienskt.. Kan det vara nåt kulturellt? ;)
 

Vino fino

Medlem
Ikväll tog jag ut mina anställda på julmiddag. Vi gick till Scarpetta, en italiensk restaurang som ligger på Montage, ett av de allra finaste hotellen i Beverly Hills. Jag bjöd på champagne (förstås), det blev en flaska Piper-Heidsieck och sedan var det dags att välja rödvin. En manlig anställd sa då "jag får så ont i huvudet av rödvin, jag tar en Jack & Coke istället"... Till hans sirloin steak drack han alltså bourbon och Coca Cola... Vad ska man säga?
Ännu ett exempel på den berömda goût américain...

Om man aldrig lärts upp i goda mattraditioner och utsatts för läskeblask under hela uppväxten känns det väl tryggt att ta en söt drink till maten, antar jag.

MEN. Våra Ripasso-monster till medsvenskar är inte mycket bättre, om man ser till totalkonsumtionen. Och dessa sockrade viner marknadsförs ju som mirakelkurer till mat... för att inte tala om riktigt Amarone, detta i mina ögon eftermatenvin som oförklarligt blivit upphöjt till allmänt huvudrättsvin i Svedala när man blir bjuden på middag hos någon mindre nogräknad.

Sött, sött, sött. Enkelt och fördummande
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Cola är väl standard till en McDonaldsmeny så det kan väl inte vara helt fel?
Köpet en gång en kinesisk bok om hur man bäst kombinerar starksprit med olika maträtter, kinesiska såväl som västerländska. Har för mig att ljus rom funkar perfekt till kokta grönsaker. Där konstateras det att kineser har en annan smak och att de inte förmår att uppskatta kombinationen av mat och vin på samma sätt som västerlänningar - däremot är de mycket bättre på att uppskatta sprit och mat tillsammans.
 

Vino fino

Medlem
Där konstateras det att kineser har en annan smak och att de inte förmår att uppskatta kombinationen av mat och vin på samma sätt som västerlänningar - däremot är de mycket bättre på att uppskatta sprit och mat tillsammans.
Även om jag inte tror att det stämmer, så låt oss hoppas att boken har rätt. Mer starksprit till kineserna! Jag är ganska less på prisutvecklingen på Bdx och Burg....
 

kayaker

Cyklist
Ikväll tog jag ut mina anställda på julmiddag. Vi gick till Scarpetta, en italiensk restaurang som ligger på Montage, ett av de allra finaste hotellen i Beverly Hills. Jag bjöd på champagne (förstås), det blev en flaska Piper-Heidsieck och sedan var det dags att välja rödvin. En manlig anställd sa då "jag får så ont i huvudet av rödvin, jag tar en Jack & Coke istället"... Till hans sirloin steak drack han alltså bourbon och Coca Cola... Vad ska man säga?
Jag får så ont i huvudet av Bourbon.
 

MartinE

Medlem
Ikväll tog jag ut mina anställda på julmiddag. Vi gick till Scarpetta, en italiensk restaurang som ligger på Montage, ett av de allra finaste hotellen i Beverly Hills. Jag bjöd på champagne (förstås), det blev en flaska Piper-Heidsieck och sedan var det dags att välja rödvin. En manlig anställd sa då "jag får så ont i huvudet av rödvin, jag tar en Jack & Coke istället"... Till hans sirloin steak drack han alltså bourbon och Coca Cola... Vad ska man säga?
Men det är väl ganska flexibel arbetsrätt i USA?
 

Mats

Gone todash....
Men det är väl ganska flexibel arbetsrätt i USA?
Ja eller också tvärt om och han behöver promotas! Det är de som bryter normerna och går sin egen väg som gör de stora framstegen, ingen har vunnit ett Nobelpris på att göra som alla andra bara för att det är så man bör göra. Så beroende på hur han jobbar annars så antingen en CLM eller en career enhancement manouver!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Cola är väl standard till en McDonaldsmeny så det kan väl inte vara helt fel?
Köpet en gång en kinesisk bok om hur man bäst kombinerar starksprit med olika maträtter, kinesiska såväl som västerländska. Har för mig att ljus rom funkar perfekt till kokta grönsaker. Där konstateras det att kineser har en annan smak och att de inte förmår att uppskatta kombinationen av mat och vin på samma sätt som västerlänningar - däremot är de mycket bättre på att uppskatta sprit och mat tillsammans.
Kan inte tvärsäkert uttala mig om kineser, men jag lutar åt stt tro att de har samma bekymmer som japaner: hög syra (som i tex vin) funkar dåligt med de smaker man fått i sig sedan barndomen. Dåliga rim mao.
Sedan gissar jag att det i boken du nämner refereras till olika asiatiska alkoholdrycker som "sprit" oavsett de bara är jästa eller jästa och raffinerade. Avslutningsvis att då man dricker starkare drycker än saké och kinesiska häxbrygder, så spädes "spriten" nästan alltid ut med vatten.

Minns hur min italienske mentor med hustru fick kväljningar av sirapslimpa med leverpastej och inlagd gurka. Sött matbröd och söta cornichonger... Det var det vidrigaste de varit med om. (Surströmming gillade de skarpt.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja eller också tvärt om och han behöver promotas! Det är de som bryter normerna och går sin egen väg som gör de stora framstegen, ingen har vunnit ett Nobelpris på att göra som alla andra bara för att det är så man bör göra. Så beroende på hur han jobbar annars så antingen en CLM eller en career enhancement manouver!
Detta är så sant så det framkallade både tårar och bromance-känslor. Känner mig även bitter då det var du och inte jag som skrev inlägget!

Snacka om känslostorm. :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Ja eller också tvärt om och han behöver promotas! Det är de som bryter normerna och går sin egen väg som gör de stora framstegen

Tyvärr bryter man inte mot några normer eller går sin egen väg om man tar en drink till maten här i USA... Han är en helt vanlig amerikan, helt enkelt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tyvärr bryter man inte mot några normer eller går sin egen väg om man tar en drink till maten här i USA... Han är en helt vanlig amerikan, helt enkelt. :)
Då det troligtvis är vanligare att dricka cola än vin till mat rent statistiskt (kvalificerad gissning), så är det bara att inse att vi vinnördar har "objektivt" fel när vi föredrar vin. ;)

"Miljarder flugor kan inte ha fel - ät skit!"
 

gece

Man vänjer sig.
Kommer att tänka på chartersemestern till en viss medelhavsö jag i min ungdom företog mig, då kunde man unna sig en riktig cocktail som måltidsdryck också. Singapore sling och souvlaki med pommes, smarrigt!
 
Toppen