Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tisdagen den 11 december är det dags för den nästa dryckesauktionen på Stockholms auktionsverk. Är det någon som tänker lämna in saker till värdering?

Det är ju fortfarande ganska låga priser rent Generellt i sverige, men det börjar bli bättre!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Rhône är ju alltid sjukt bra, och et av de väldigt få distrikt där man fortfarande kan göra grymma klipp på viner. Kvalité kostar inte sinnessjukt mycket där (ännu).

Drack en Cuvée Laurence 2001 från Pegau igår, det var riktigt, riktigt gott!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Tack för länken Dejzan,

Hmmm, jag blev faktiskt inte så jäkla imponerad av den där katalogen... Det visar väl ganska mycket på svenskens förhållande till Mouton och Dompa. Jävligt tråkiga vita viner och champagnen var jag inte speciellt imponerad över heller, och tre flaskor jänkarvin?

Har det redan gått stå i de Svenska vinauktionerna?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Krug skrev:
Tack för länken Dejzan,

Hmmm, jag blev faktiskt inte så jäkla imponerad av den där katalogen... Det visar väl ganska mycket på svenskens förhållande till Mouton och Dompa. Jävligt tråkiga vita viner och champagnen var jag inte speciellt imponerad över heller, och tre flaskor jänkarvin?

Har det redan gått stå i de Svenska vinauktionerna?

En del småintressanta Bordeauxviner fanns det i a f. 1928 Latour som jag hade äran att få prova för ett tag sedan bl.a.
Undrar hur den där flaskan 1947 Montrose är. En del 1947:eek:r jag druckit har varit himmelskt goda. Bl.a. en halvpava (!!!!) Haut-Brion någon vänlig själ köpte åt mig från England 8tror det var FRW, Peter Wylie eller BB & R den kom från, möjligen Seckford...) Med tanke på mognadsprocessen på halvpavor hade jag inga större förhoppningar, men vinet var superbt. Andra -47:eek:r jag druckit har varit mindre lyckade. Ofta sura övermogna gamlingar utan vare sig frukt eller finess.

Och apropå Mouton så dyker ju 1945 upp igen...
Enligt min bror som är expert på äldre årgångar är drygt hälften av alla pavor Mouton -45 som säljs i USA rena falsarierna. Gråzonen är ännu bredare i Asien där man är betydligt mer färska på området. Kanske därför det tokpluggats vinkunskap därborta och japanska sommelierer börjar av någon anledning få rykten om sig...

Man undrar ju som sagt med alla -45:eek:r. Det har redan sålts mer på auktion än vad som producerades enligt en artikel i Decanter för sisådär 5-6 år sedan som behandlade ämnet...
 

Dejzan

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Nej det var inte mycket som lockade till köp. Kanske att Peters 95 och 96 kan locka, men annars så. Dessutom, 2 fl RD 95 med ett utgångspris på 3600+avgifter är löjligt, går fortfarande att köpa för runt 120-130€
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Dejzan skrev:
Auktion på Bruun-rasmussen i Köpenhamn i mitten av December, kan ju vara kul att jämföra utbudet med det i Sverige. Dessutom kommer Thomas Hoiland hålla en auktion någon gång samtidigt. Återkommer med katalog därifrån när den blir tillgänglig.

http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?cid=2838

Hmm, jäkligt låga utgångspriser tyckte jag, €87 flaskan för Sassicaia 1997 exempelvis, det är ju trevligt. Sen spelar det ju natrurligtvis mindre roll, det är ju slutpriset som räknas.

Men man blir ju lite sugen, även om det var lite för mycket Dompa i skumpadelen för min smak! ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Heidsieck Monopol Goût Americain 1907
Heidsieck, Champagne
Bottle from the wreck "Jönköping", which sank 1916 and salvaged 1998
Stored in private cellar
u. hf
Number 2645, with certificate
Mint condition
1 bt (owc)
Utrop: SEK 8 000-10 000 (EUR 840-1 050)


4001.jpg
 

SUPRA

Bäst
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Det var väldigt mycket Krug denna gången. Det lär nog bli några bud.

Väldigt mkt DP, Bollinger och Cristal också.

Vis efter helgen skulle jag inte nappa på denna iaf...

Krug 1985
Krug, Champagne
Stored in private cellar
12 bts (2x6oc)
Utrop: SEK 30 000-36 000 (EUR 3 150-4 200)

4017.jpg
 

v_skogh

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Finns några riktigta godsaker. Hade inte haft något emot att lägga vantarna på Krug -79 mag.
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Men fan vad de tar rejält betalt! Köper du en låda vin för 10 000 så tillkommer 3 580 kr i avgifter att betala av dig och säljaren.

Klart det går i äckliga monopolsverige... Säljer du hos Farr Vintners kostar det totalt 10%.
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jos skrev:
Men fan vad de tar rejält betalt! Köper du en låda vin för 10 000 så tillkommer 3 580 kr i avgifter att betala av dig och säljaren.

Klart det går i äckliga monopolsverige... Säljer du hos Farr Vintners kostar det totalt 10%.

??? hur räknar du där?
Jag hade för mig att det bara tillkommer 25% moms på priserna, vilket i sig är ganska mycket men vad är det jag missat som gör att du får det till ett sådant stort % påslag?
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Säljaren får betala 15% på klubbat pris i avgift plus 40kr och köparen får betala 20% i inropsavgift på klubbat pris plus 40kr.

15% av 10k = 1500kr och 20% på 10K = 2000kr vilket ger 3500 totalt plus 80 kr.

Det är vad jag utläste ur köp- och säljvilkoren men jag kanske snurrade bort mig..
 
Toppen