Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dyrt rödvin som födelsedagspresent

Elvis

Medlem
Jag ska på affärsresa till Ryssland och vill ha med mig något riktigt dyrt och bra vin som födelsedagspresent till en nyckelkontakt. Han är mest intresserad av rödvin och det får gärna vara ett känt kvalitetsvin.

Hur är utbudet av rödviner på Arlanda? Eller ska jag köpa något på Systembolaget? Jag åker på måndag så beställningssortimentet är inte något alternativ.
 

kayaker

Cyklist
Hur dyrt är "dyrt"?
Spontant så skulle jag satsa på en bra Bordeaux eller Bourgogne. Sedan så finns det ju några amerikaner och australiensare i PK-huset också.
 

Alpha

Medlem
Riktigt dyrt är ju väldigt relativt men om jag var i dina skor så skulle jag besöka SB på Norrlandsgatan, deras sortiment är ju i en klass för sig när det kommer till dyra viner. De har ju bland annat några Château Pétrus för 22 500 kr styck om det är fint nog :).
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Chateau Latour 2006 låter som ett bra alternativ men jag är väldigt nervös för att checka in en sådan flaska. Har Arlanda något i den klassen, tro? Jag har bara botaniserat bland champagnerna där.
 
  • Like
Reactions: Jos

gece

Man vänjer sig.
Chateau Latour 2006 låter som ett bra alternativ men jag är väldigt nervös för att checka in en sådan flaska. Har Arlanda något i den klassen, tro? Jag har bara botaniserat bland champagnerna där.
Jag vill minnas att Arlandas utbud av rödpang är ganska skralt jämfört med champagneutbudet och inget jag skulle smörja försöka oligarker med. ;)

Finns väl några få Bdx/Bgn som borde vara hyfsade (utifrån prislapp sett, men de är inte 1er/Grand Cru så vitt jag kan minnas och Arlanda är ju notoriskt överprissatta) men annars är det mest Amarone och dylikt.

Våga chansa på incheckade flaskor...
 

Silenos

Medlem
Jag vill minnas att Arlandas utbud av rödpang är ganska skralt jämfört med champagneutbudet och inget jag skulle smörja försöka oligarker med. ;)

Finns väl några få Bdx/Bgn som borde vara hyfsade (utifrån prislapp sett, men de är inte 1er/Grand Cru så vitt jag kan minnas och Arlanda är ju notoriskt överprissatta) men annars är det mest Amarone och dylikt.

Våga chansa på incheckade flaskor...
"Tjena Ivan! Här ska du få se... Jag tog med en jävligt juste Pernand-Vergelesses ifrån ett kooperativ i Beaune till dig. Alla vet ju att det är i de avkrokarna av guldsluttningen som man hittar de riktigt bra grejerna!" :D
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag blir väldigt nyfiken på ditt jobb.. och hur stor klient det egentligen är ni ska träffa..!
Vill du utveckla och stilla min hunger? :)
Förekommer detta ofta inom olika branscher?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag är ingen expert men att man ger varandra generösa presenter är nog rätt vanligt i många länder. För mig handlar det om att bygga en relation och det är väldigt lite pengar i sammanhanget. Min kontakt kommer att bjuda mig på betydligt mer än den här vinflaskan är värd bara under den här resan.
 

Jos

Medlem
Chateau Latour 2006 låter som ett bra alternativ men jag är väldigt nervös för att checka in en sådan flaska. Har Arlanda något i den klassen, tro? Jag har bara botaniserat bland champagnerna där.
Behöver du verkligen inte vara. Har rest med hundratals flaskor utan problem. Som mest 58 flaskor i 4 väskor vid samma tillfälle. Bara linda in ordentligt om du är orolig.
 

Alter Ego

Medlem
Någon av Duty Free Stores vid gate 1-10 eller gate 11-24 har ett skåp men lite prestigevin upp till ca 5000:- flarran, Bordeaux, Napa, Toscana...
 

Daniel A

Administratör
Om inte annat så finns ju Penfolds Grange på varenda flygplats, tycker jag mig ha noterat. Men den kanske är för billig och nyavärldenaktig. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Behöver du verkligen inte vara. Har rest med hundratals flaskor utan problem. Som mest 58 flaskor i 4 väskor vid samma tillfälle. Bara linda in ordentligt om du är orolig.
15 flaskor per väska :eek:. Hur klarade du vikten? Var det 32 kg gräns?
 
Toppen