Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Efter 2008 [Champagne]

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan bara instämma, de som har lyckats -12 har ju lyckats jäkligt bra men jag spanar att -13 blir nästa stora snackis...
-Passar mig bra också med en dotter från 13 så bara börja bunkra vartefter de dyker upp. :)
 

Jimmy A

Medlem
Jag har en dotter född 16 så min tanke är att bunkra den årgången. Men har för mig att jag läste att 16 inte var så bra?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det lilla jag provat från 2012 (inklusive NV med bas från den årgången) har varit klart bra, och verkar bäst efter 2008.

2013 verkar också bra (baserat på blends), men jag är osäker på om den är lika bra som 2012. Ofta får man en föraning av hur en årgång i Champagne ska bli genom att snegla på de vita bourgognerna, som ju dyker upp tidigare. 2013 är en högsyraårgång i huvuddelen av Bourgogne (rött såväl som vitt), men i Chablis som ju ligger närmast Champagne var det faktiskt en varm årgång, som de själva tycker är underlägsen 2010 och 2012. När nu Bourgogne är ojämnt i årgång 2013 så bör man nog vara lite försiktig med att anta att Champagne ligger på topp.

2015 lär i alla fall vara bra. Men ska jag döma efter vita bourgogner inklusive chabliser, kan det snarast vara en årgång som är lik 2009.
Sedan vill jag i och för sig säga att årgången 2009 verkar lite underskattat bland svenska champagnenördar. Visst, det är en varm årgång så det är kraftiga viner, men syran är inte låg.
 

ChristianB

DipWSET
2015 lär i alla fall vara bra. Men ska jag döma efter vita bourgogner inklusive chabliser, kan det snarast vara en årgång som är lik 2009.
Sedan vill jag i och för sig säga att årgången 2009 verkar lite underskattat bland svenska champagnenördar. Visst, det är en varm årgång så det är kraftiga viner, men syran är inte låg.
Den stilen av vin kan ju faktiskt vara lättare att uppskatta, även om det kanske inte har samma lagringspotential som en av svalare år... Champagne-09 är ju i ett jättefint fönster nu. :)
 
Toppen