Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En dyr lunch för välbeställda

Bastardo

Medlem
Jag läste redan länge sen en artikel i ”Vinmaffian” om någon höjdare inom näringsbranschen som hade njutit en sen lunch med sina vänner på någon mycket högklassig restaurang i Stockholm. Där berättades ganska noggrant vad sällskapet hade inmundigat, så jag tror att det var någon höjdare från tidningen med. Det dyraste var naturligtvis inte själva maten utan allehanda drycker som konsumerades då. Notan hamnade på flera hundra tusen kronor.
Så jag undrar, om det finns någon här som kan gissa eller kanske även veta vem var det som bjöd, och vilka var med då. Jag är helt säker att den informationen finns inom forumet, men den eller de som vet, vill inte berätta om det. Hur som helst, jag frågar ändå.
Och hur ofta tror ni att det sker i Sverige att en lucnh med alla tillbehör för bara några få utvalda kostar flera hundra tusen kronor? För så vanligt är det nog ändå inte, fast det finns oerhört många förmögna människor som bor här.
Ordet är fritt!
 

Wintermute

Medlem
Om man bortser från att pengar kan vara fascinerande (eller för den delen ointressant ...) tycker jag att det är spännande med t ex de middagar som Lloyd Flatt hade på 80-talet, då han t ex kunde bjuda på 116 årgångar av Lafite. Men då finns det inte något kvitto att skryta med.
 

Wintermute

Medlem
Enligt Broadbent skall en Wilfred Jaeger bjudit på en lunch med sju årgångar Lafite mellan 1811 och 1877. Det var sannolikt också en upplevelse bortom prislappar.
Lunchen var i början av 2000-talet.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Undrar om inte det mesta annat i bjudväg bleknar jämfört med Hardy Rodenstock 1998! 125 årgångar Château d'Yquem och ca 175 andra viner. Dock utspridda över ungefär en vecka så kanske inte ens kan räknas som en långlunch. Tyvärr har en del av hans viner senare visat sig förfalskade så kanske lite mindre dyrt för honom än man först kunde tro.
 
M

Mouton

Nu brukar det vara så här, att vid dessa luncher brukar krögaren i fråga närvara själv. Det som betalas är sällan det vita kvittot
 

Keen

slan
Det är väl inte heller ovanligt att sällskapet tar med egna viner, trots att det "officiellt" inte är tillåtet. Även om det kanske går att komma runt med slutet sällskap i en separée el dylikt upplägg.
 
Toppen