Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En liten reseskildring från München

anders

Medlem
För att stilla nyfikenheten - om det nu finns någon - hos läsarna på detta forum så har jag tänkt att sammanställa en vecka i München.

Måndag
Efter att ha tagit mig igenom en ointressant arbetsdag så möter jag upp mäklaren, som jag hade stämt träff med vid 17-snåret, för att få nycklarna till mitt lokala krypin.
Redan på vägen dit konstaterar jag att läget är ännu bättre än mina högt ställda förväntningar.
Sedan de sista pappren är undertecknade beger jag mig ut för lite shopping.
Först ett månadskort för lokaltrafiken. Då lägenheten ligger tre minuter från en tunnelbanestation och arbetet två minuter från slutstationen så finns det absolut ingen mening att skaffa ett motorfordon med allt vad det innebär av köer och parkeringsproblem i en storstad.
När det är avklarat så går jag vidare ut på stan för att inhandla nya rakblad till min Merkur of Solingen. Dessa fixas snabbt på Galerie Kaufhof och eftersom de säljs nästan bredvid chokladavdelningen passar jag på att införskaffa min huschoklad Valrhona Caraibe till det facila priset av 30 pix kakan. Betydligt bättre än det rena rån dessa kakor betingar i Sverige.
Jag spankulerar nu tillbaka från centrum till lyan, längre är det inte. På vägen passerar jag diverse till synes trevliga barer och andra etablissemang. I synnerhet memorerar jag att det ligger en tobaksaffär med humidorrum nära lägenheten samt en bar som skyltar med Königspilsener vilken är en favorit.
Magen börjar göra sig påmind så matradarn slås på. Av mäklaren fick jag tips om ett bygge som serverar stora portioner till små priser bara 200 meter från min lägenhet. Eftersom alla stjärnkrogar i närheten håller stängt på måndagar så slår jag till.
Beställer en wienerschnitzel med pommes samt en stor och kall. Biran är Löwenbräu vilken inte är någon favorit, den är rätt blaskig i smaken. Men till priset av 2.90 per halvliter låter jag snålheten bedra visheten.
När schnitzeln kommer visar det sig att portionen är gargantuansk, jag har aldrig sett så mycket mat på en och samma tallrik! Och detta till en kostnad av under 10 euro!
Maten rasslar ner utan större problem eftersom jag inte har ätit mer än en kebab i bröd sedan 5.30.
Bistron jag frekventerar är ett riktigt gammalt anrikt ställe som redan Thomas Mann satt och intog öl på.
Maten avklarad och jag går ut. I princip vägg i vägg ligger en italiensk glassbar. Givet den närmast obefintliga karraktär jag besitter står jag två minuter senare med en strut i näven.
Efter att nu ha kolhydrat-, fett-, och proteinladdat traskar jag till gymet för att skriva in mig. Det går bra ända tills vi ska göra upp om hur betalningen ska ske. I sann tysk anda tar de naturligtvis inte kreditkort och det är också si och så med kontantbetalning. Jag lyckas i alla fall reda ut detta med säljchefen dagen efter så jag blir inskriven på gymet.
Hem och i säng.

Tisdag
Ytterligare en dag på arbetet avklarad. Lunchen var ingen gastronomisk höjdare men för de 35 kronor de begärde inklusive dricka så var det ok.
Efter tidigare nämnda hantering av gymbetalningen knatar jag mot lyan. Notera prepositionen "mot" och inte "till".
Jag glider in på Terrine, en enstjärna som kör fyrarättersmenyer för 69 euro. Till detta kommer en amuse och ett mellanstick. Svårslaget prismässigt, PM ligger dock i samma klass. Men jag skulle tro att hyran i centrala München är betydligt högre än i centrala Växjö (annars är det rövarpriser i Växjö). Å andra sidan erbjuder PM trevliga intermezzon mellan varje rätt. Jag vill också påstå att givet vad jag hittills fått på Terrine så har PM bättre viner i sitt vinpaket fast det är å andra sidan dyrare än på Terrine, fast å andra sidan så har Terrine troligen högre påslag på vinerna. Ack ja, dessa I-landsproblem.
Genomgången av denna eskapad har jag postat i "Stora middagstråden". Efter detta går jag raka vägen de 100 meter det är hem.
Jag börjar få en krypande känsla av att min planerade viktminskning kommer att bli en utmaning...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: En liten reseskildring från München

Det låter ju faktiskt väldigt behagligt, och ojojojojojoj så prisvärt! ;D

Skämt åsido, jag hoppas du lyckas nästla dig in och få det lite hemtrevligt. Annars är ju risken att det blir en jäkla massa Schnitzel och lite träna. Och då ser du ut som Larsson innan du vet ordet av!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

Det tråkiga är att jag ligger honom i bakhasorna. Som tur är, är jag några centimeter längre än honom och ligger också några kilon kort så det är ännu inte total katastrof. ;)
På tisdag är slappedagarna dock slut, då börjar tortyren på gymet. På gymet säljer de både champagne och bira men som tur är är det M&C resp. Becks så det gör det ganska lätt att säga nej (Becks är för besk för min smak).
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

Onsdag

Eftersom tisdagen redan innehållit mat på hög nivå och torsdagen kommer att innehålla mat på ännu högre nivå så var min plan att slumma denna dag. Jag tog U-bahn till Galeria Kaufhof. Det är trevligt med butiker där man kan gå direkt in från stationen utan att behöva gå ut. Detta i synnerhet när snön vräker ner som den gjorde. Jag styrde stegen till grilldisken och fiskade upp en kyckling. Nu höll inte min slumplan helt utan plötsligt började benen bära bort mig till champagnebaren. De för endast Pommery och Charles Heidsieck. Fick beställt två Louis, en 98:a och 89:a. 89:an var på magnum och trots att det endast var 25 minuter till stängning så öppnade damen en ny flaska bara för lilla mig. Solidariskt!
98:an var mjuk, rund och inbjudande, precis som jag uppfattar 98:eek:r. 89:an verkade faktiskt betydligt yngre trots sina extra nio år. Mer stram syra och en bärande mineralton. Skulle nog med bestämdhet vilja rekommendera att ta 89:an till mat medan 98:an är trevlig att tömma på egen hand. Priset så. 12,50 för 98:an och 10,00 för 89:an (en deciliter per glas). Japp, jag skrev rätt och du läste rätt. 98:an är dyrare. Helt klart solidariska priser för prestigechampagne på glas, i synnerhet om man jämför med att Dom Ruinart Rose på tisdagkvällens middag betingade 14,50.
Jag gjorde också upptäkten att en Janus 95 är närmare 300 spänn DYRARE på Kaufhof än på Bolaget. Var det inte R.P. som mutrade något om att Janus är billig i Sverige? Jag ska i alla fall dubbelkolla priserna!
Hur som haver så är J. P. Chennet mycket billigare här i München så jag får väl ändra inriktning på drickandet av rödvin ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

Får ta och avsluta det här temat.

Torsdag

En enda lång nedräkning för att arbetsveckan skulle ta slut. Jag hade inte lyckats få plats på planet hem förrän på långfredagen så för att slicka såren hade jag bokat plats på Tantris. Menyn var omfattande och när jag får möjlighet så ska jag skriva om den i "Stora middagstråden".

Fredag

Flyg hem. På flygplatsen satt en skoputsare som uppenbarligen sket i att det var helg. Eftersom min skor såg ut som att ha utsatts för en skenande buffelhjords framfart så fick han gå loss. En klar förbättring.

Tisdag

Jag sträcker ut veckan eftersom jag har noterat att det finns ett visst intresse på forumet angående gemensamma bastuutrymmen. ;)
Detta var då alltså den första insatsen på fettreduktionen. Gick långt över förväntan. Trots både löpband och roddmaskin så hade jag inte blodsmak i munnen.
Så till den efterlängtade rapporten. Jodå, det sprang runt babes i relaxavdelningen. Näck. Det var heller inga flodhästar utan helt ok utseendemässigt. Skulle det nu dock vara så att endast flodhästar skulle finnas att okulärbesiktiga så hade gymmet solidariskt nog placerat ut några ex av Penthouse att kolla i. Omtänksamt.
Jag kan inte låta bli att tänka på hur högermoralisernade amerikaner skulle reagera om de hamnade här.
Själv var jag dock upptagen med att försöka ta mig igenom senaste numret av Livets Goda fast jag tittade med nya ögon på bilden av Larsson... :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: En liten reseskildring från München

anders skrev:
Tisdag

Jag sträcker ut veckan eftersom jag har noterat att det finns ett visst intresse på forumet angående gemensamma bastuutrymmen. ;)
Detta var då alltså den första insatsen på fettreduktionen. Gick långt över förväntan. Trots både löpband och roddmaskin så hade jag inte blodsmak i munnen.
Så till den efterlängtade rapporten. Jodå, det sprang runt babes i relaxavdelningen. Näck. Det var heller inga flodhästar utan helt ok utseendemässigt. Skulle det nu dock vara så att endast flodhästar skulle finnas att okulärbesiktiga så hade gymmet solidariskt nog placerat ut några ex av Penthouse att kolla i. Omtänksamt.
Jag kan inte låta bli att tänka på hur högermoralisernade amerikaner skulle reagera om de hamnade här.
Själv var jag dock upptagen med att försöka ta mig igenom senaste numret av Livets Goda fast jag tittade med nya ögon på bilden av Larsson... :D

Fy vad otrevligt, titta på Larsson när det finns Penthouse!

Vinporr i all ära, men dear God man! Vissa gränser överskrider man bara inte!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

Jag brukar spara det bästa till sist. Så jag börjar på botten och arbetar mig uppåt. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

München är "sista stopp" på min vinresa i år så jag får akta mig för de på forumet så omtalade gemensamma bastuavdelningarna oavsett eventuell Penthouselitteratur.

Efter allt vinpimplande i Alsace, Bordeaux och Toscana kan det dock kanske vara trevligt att klämma några beska i detta ölets rike.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

Mysonoxen skrev:
München är "sista stopp" på min vinresa i år så jag får akta mig för de på forumet så omtalade gemensamma bastuavdelningarna oavsett eventuell Penthouselitteratur.

Efter allt vinpimplande i Alsace, Bordeaux och Toscana kan det dock kanske vara trevligt att klämma några beska i detta ölets rike.
Hör av dig om du har lust att diskutera cementblandningar eller andra livets väsentligheter ihop med dessa kalla.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: En liten reseskildring från München

anders skrev:
Hör av dig om du har lust att diskutera cementblandningar eller andra livets väsentligheter ihop med dessa kalla.

Det ska jag göra.

Cementblandningar och priser på polska slav... eh, jag menar gästarbetare är oerhört viktiga frågor i livet.
 
Toppen