Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En liten tråd om framtiden [Lafleur lämnar AOC Pomerol]

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
[Edit: kanske borde ha skrivit DOC-Bordeaux istället för AOC, men orkar inte ändra.]

Under den korta, om än upplevt längre, tid som forumet var nere så skickades ut en blänkare om att familjen Guinaudeau väljer att lämna AOC-systemet i Pomerol då de anser att de strikta reglerna inte tillåter nog möjligheter att anpassa odlingen inför (gissningsvis endast en av anledningarna) pågående klimatförändringar.

539624823_10161233819970997_5283358365736075310_n (1).jpg


En del har skrivits om detta av bland annat Jane Anson, det har genererat en egen diskussionstråd på reddit, Jancis nämner det också. En utökad googling genererar säkert fler resultat.

Oavsett om du tror på framtida klimatkaos eller är tror att vaccin ger autism och att människans aktiviterter inte haft någon inverkan på det globala klimatet, är det svårt att bortse från det faktum att kommersiella intressen börjar anpassa sig för förändrade omständigheter kring möjligheterna för den egna verksamheten. Uppenbarligen har någonting skett med möjligheterna att odla druvor och producera vin i Bordeaux, inte minst – uppenbarligen – i Pomerol vilket gör att vissa anser att drastiska metoder måste tas till.

Nu är jag inte längre speciellt insatt i vinbranschen generellt. Men det är väl tämligen välkänt att Bordeaux länge har varit ett av världens största vinproducerande regioner bortom de stora "Grand Vins", som har en massiv produktion av enklare viner som tidigare har haft en närvaro över hela världen. Förändringar i konsumtionsmönster, ekonomisk politik och inflation- och kostnadsökningar påverkar naturligtvis dessa små- oc medelstora producenter mer än andra. Ett tecken på detta kan märkas på vårt eget monopol där en ovanligt stor mängd ovanligt gamla och ännu mer ovanligt "prisvärda" [denna mentala spya till ord] besöker hyllorna. Många små producenter – eller kanske mer troligt/även mindre/medelstora negocer säljer uppenbarligen sitt överskott och lager av äldre "standardviner" billigt just nu.

Konsumtionsmönster förändras också, vilket vi vet. Ungdomar dricker mindre, nyrekryteringen till "fancyvindrickande" kan jag inte uttala mig om, men det känns spontant att den inte motsvarar de av oss som dör av. Bortsett från bland de som inte behöver tänka på sådana petitesser som pengar, såklart.

En stillsam fundering måste dock ske utifrån detta. Vad kommer att hända i framtiden? Låt oss fnula, fundera och spekulera.

En tanke som slagit mig, vilken kan erbjuda en intressant tanke för de som är dogmatiska kapitalister och som anser att den starka överlever inom företagandet är den logiska slutledningen – kapitalistisk monopol (vilket vi ser utvecklas inom finewines-segmentet med konglomerat som LVMH och andra som äger en allt större koncentration av starka varumärken). Resultatet blir då en allt mindre flora av vad vi vinälskare älskar, det vill säga fyndvinerna. En intressant parallell kan här göras till mikrobryggeriboomen för ett antal år sedan. När den branschen krisade så svepte de stora in, köpte småbryggerna och tog produktionskapaciteten och behöll intressanta varumärken. Resten stängdes ned för att skydda de egna varumärkena och intressena. Vi kommer sannolikt att se en liknande konsolidering i Bx och även andra vinregioner runt om i världen.

I samband med att det blir varmare och svårare att odla så kommer det också att bli svårare att upprätthålla intresset hos den yngre generationen att ta över de små familjeegendomar som varit små guldkorn. Kids vill alltid framåt och jag har svårt att se hur denna föränderliga och just nu svåra värld kommer att locka fler unga att fortsätta med någonting så pass osäkert – speciellt som det inte ser ut som att världen kommer att räta upp sig och gamla marknader komma tillbaka inom överskådlig framtid. [Ett annat av problemen för just Bx är såklart att produktionen ökade så massivt när Kina klev in i spelet, en inte oäven del av områdets överskott av produktion har historiskt kunnat knytas till Kinas minskade konsumtion av franska viner, men det är något som borde ha faktorerats in vid det här laget, åtminstone delvis.]

Det kommer att bli svårare att producera vin. De hysteriska glädjeropen över den svenska vinboomen har en baksida. Naturligtivs kommer de klassiska intresseorganisationerna, däribland AOC (även om grodätarna historiskt visat sig märkligt oflexibla) att anpassa sig. Men hur? Och kommer allt verkligen att vara som det alltid har varit efteråt för de stockkonservativa finewineskonsumenterna? Jag ser anpassningsproblem vid horisonten.

Oavsett var en står så känns det allt mer uppenbart att förändringar kommer att ske, och det snabbare än vi tror.

Vad tror du?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Jag har läst om detta också och jag blev förvånad. När det gäller klimatet tror jag inte att problemet är så akut i Frankrike som vissa vill göra gällande. Inte än åtminstone. När det gäller Lafleur skall det bli spännande att se vad som händer. Kommer priset att sänkas? Man kan alltid hoppas. En kul anekdot är att Grand-Puy Lacoste och Lafleur 82 kostade lika mycket när de först släpptes. Rätt sanslöst när man tänker på prisutvecklingen sedan dess.
 
Jag tror inte att efterfrågan/pris kommer påverkas. Finns ju en del exempel (t.ex Super Tuscans) där vinerna blev ännu mer eftertraktade när man gick ur systemet.

Har ingen koll alls på vilka regler som finns och vad de vill bryta emot, men killgissar på stödbevattning och kanske solskydd? Visst var det väl någon känd odlare i Rhone som experimenterade med regnskydd för druvorna innan skörden. Ganska rimligt om det förväntas hällregn. Men då rök ju all klassificering, vet knappt ens om vinet fick säljas som Vin de France. Men vinet blev säkert bättre.
 
Har funderat på att starta en liknande tråd! Inte om Lafleur, utan om vinbranschens/drickandets uttorkande. Skrivs mycket om det på reddit/wine, även om det kanske är extra fokus på den amerikanska vinbranschen, som har det extra tufft med deras bökiga three-tier-system och utkonkurrerande av billigare europeiska och sydamerikanska viner. Men ja, klimatförändringarna, yngre generationers preferens för andra droger, ekonomin... Vill också gärna höra vad ni andra tänker om vinets framtid. Och vad man skulle kunna göra som vinnörd som vill inkludera flera, om inte annat? PS. Jag är väl ett bevis på att det motsatsen, iofs. Fick mitt vinuppvaknande för 2-3 år sen.
 
En tanke som slagit mig, vilken kan erbjuda en intressant tanke för de som är dogmatiska kapitalister och som anser att den starka överlever inom företagandet är den logiska slutledningen – kapitalistisk monopol (vilket vi ser utvecklas inom finewines-segmentet med konglomerat som LVMH och andra som äger en allt större koncentration av starka varumärken). Resultatet blir då en allt mindre flora av vad vi vinälskare älskar, det vill säga fyndvinerna.
Visst är LVMH stora inom vinbranschen totalt sett, framför allt vad gäller champagne, men man ska nog inte överdriva deras betydelse. Deras enda innehav av betydelse i Bordeaux är väl Ch Cheval Blanc och Ch d'Yquem. Visserligen två av de största namnen, men det ger fortfarande inte en marknadsandel på mer än någon enstaka procent totalt inom Premier Grand Cru-segmentet, och under en procent totalt inom Cru Classé-segmentet. Vinbranschen är extremt fragmenterad, och det lär den nog förbli. Sedan är det väl knappast hos Ch Cheval Blanc eller Ch d'Yquem som vi hittar fyndviner, varken idag eller förr i tiden.

Vad gäller viner som kan betraktas som fynd så skulle jag snarare säga att utbudet ökar, och att det hänger ihop med att vinmakarna blir allt duktigare, det har ju varit en väldigt stark kvalitetsutveckling både i Bordeaux och i större delen av vinvärlden.
En intressant parallell kan här göras till mikrobryggeriboomen för ett antal år sedan. När den branschen krisade så svepte de stora in, köpte småbryggerna och tog produktionskapaciteten och behöll intressanta varumärken. Resten stängdes ned för att skydda de egna varumärkena och intressena. Vi kommer sannolikt att se en liknande konsolidering i Bx och även andra vinregioner runt om i världen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Antal bryggerier i Sverige är större idag än någonsin tidigare. Visserligen har ökningstakten upphört, men att "resten stängdes ner" stämmer knappast när det finns fler bryggerier än någonsin.
I samband med att det blir varmare och svårare att odla så kommer det också att bli svårare att upprätthålla intresset hos den yngre generationen att ta över de små familjeegendomar som varit små guldkorn. Kids vill alltid framåt och jag har svårt att se hur denna föränderliga och just nu svåra värld kommer att locka fler unga att fortsätta med någonting så pass osäkert – speciellt som det inte ser ut som att världen kommer att räta upp sig och gamla marknader komma tillbaka inom överskådlig framtid.
Det här ligger det kanske lite grann i, det är en del som får lägga ner för att barnen inte vill ta över. Jag jobbade själv med en producent i Languedoc som lade ner och sålde marken vid pensioneringen, för att barnen inte ville ta över. Men det här gäller nog framför allt svagare varumärken. Av topproducenterna som jag jobbar med är det flera som är mitt inne i en generationsväxling, Marie Perret är idag i praktiken ansvarig vinmakare på André Perret, i Montlouis är Alice och Pierre på god väg att ta över efter pappa François Chidaine, på Clos Cibonne har sonen Olivier tagit över som vinmakare sedan några år tillbaka, på Ch de Pibarnon verkar det också som om barnen kommer ta över den dag Éric trappar ner, osv osv, och jag ser samma sak hos andra producenter jag jobbar med i Rhône, i Champagne, i Rioja, osv. Återväxten verkar ärligt talat inte alls vara något problem, särskilt hos de producenter där man har en tydlig identitet och ett starkt arv att förvalta och föra vidare.
Det kommer att bli svårare att producera vin. De hysteriska glädjeropen över den svenska vinboomen har en baksida. Naturligtivs kommer de klassiska intresseorganisationerna, däribland AOC (även om grodätarna historiskt visat sig märkligt oflexibla) att anpassa sig. Men hur? Och kommer allt verkligen att vara som det alltid har varit efteråt för de stockkonservativa finewineskonsumenterna? Jag ser anpassningsproblem vid horisonten.
Det är klart att klimatförändringarna innebär stora utmaningar för många vinproducenter, det ser vi ju inte minst på att Ch Lafleur lämnar AOP Pomerol. Men man ska inte överdriva heller. 2022 var ett av de varmaste åren i Bordeaux på mycket länge, och många var på förhand oroade över att vinerna skulle bli obalanserade. Men när vi nu ser resultatet, så producerades det enastående viner i Bordeaux 2022. Jag har vid det här laget provat de flesta Cru Classéer och en hel del annat från 2022, och både lägstanivån och toppvinerna är enastående bra.

Så uppenbarligen var inte ens en så varm sommar som 2022 något stort problem vad gäller kvaliteten på vinerna. Vinrankan är otroligt resilient!
 
Reglerna för vad man får göra och inte göra (i Bordeaux) verkar mest röra hur man sköter vingården (maximal avkastning perhektar t.ex). När druvorna väl är skördade finns det ingen hejd på hur man får manipulera vinet. Tillsätta socker, syra eller köra omvänd omsos (som Las Cases). Men sätter du ett parasoll i vingården kommer vinpolisen.

Frisk fläkt att en sådan prestigeproducent som Lafleur kör ett eget race
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mycket förvånande beslut, särskilt med tanke på appellationen! Pomerol har ju till skillnad mot grannen Saint-Émilion inget "grand cru classé"-system. (Ibland hör man åsikten att hela lilla Pomerol förtjänar att ses som grand cru.) 2021-2022 så bestämde sig Ausone, Cheval Blanc och Angélus alla för att hoppa av grand cru classé-systemet i Saint-Émilion (trots att de befann sig på den högsta nivån, grand cru classé "1A") med hänvisning till att de inte gillade bedömningskriterierna respektive att de återkommande juridiska processerna gjorde systemet hopplöst: https://janeanson.com/analysis-why-is-chateau-angelus-leaving-the-st-emilion-classification
Men dessa är ju fortfarande Saint-Émilion-viner, och uppfyller de grundläggande kraven för appellationen. De har inte klassat ner sig till Bordeaux/Bordeaux Supérieur eller till Vin de France.

Att gå till Vin de France (det som fram till för c:a 15 år sedan hette Vin de Table) innebär så vitt jag vet väldigt få restriktioner utöver att uppfylla de grundläggande kraven för vad som får kallas för vin inom EU. Så det är tillåtet med nästa vilka druvsorter som helst, ekchips (för den som är för snål för att använda riktiga ekfat), chaptalisering, acidificering, sötning o.s.v. Alltså produktionsmetoder som kanske vanligen förknippas med € 1,99-flaskor i franska snabbköp (eller vad nu de billigaste "no brand"-vinerna kostar nu för tiden) eller boxar från Simrishamn. :) Fast det kan ju inte vara de sakerna som Lafleur vill ägna sig åt?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror inte att efterfrågan/pris kommer påverkas. Finns ju en del exempel (t.ex Super Tuscans) där vinerna blev ännu mer eftertraktade när man gick ur systemet.
Har inte utvecklingen varit tvärtom? De ursprungliga "Supertuscans" såsom Sassicaia var från början Vino di Tavola, bl.a. eftersom de använde bordeauxdruvor och dessutom inte inkluderade de gröna druvor som var en obligatorisk inblandning i Chianti förr i tiden. Senare tillkom möjligheten att använda "mellannivån" IGT Toscana (motsvarigheten till Frankrikes tidigare Vin de Pays, som numera heter IGP), som många av dem fortfarande är. Det numera "klassiska området" för dem har sedan fått en DOC som tillåter bordeauxdruvor, DOC Bolgheri. Sassicaia har t.o.m. fått en egen DOC, DOC Bolgheri Sassicaia. Vem vet, den DOCn kanske lyfts upp till DOCG-nivån så småningom?

Men Italien verkar ha varit mycket mer aktiva/snabba i att ändra DOC/DOCG-reglerna än vad Frankrike har varit (t.ex. genom att göra det valfritt att blanda in gröna "uppmjukningsdruvor" i Chianti), och framför allt skapa nya DOCer (som då "lyfts ut ur" IGT-kategorin) när någon del av en vinregion under en tid har etablerat sig som särskilt bra.
 

buteljen

Medlem
Att gå till Vin de France (det som fram till för c:a 15 år sedan hette Vin de Table) innebär så vitt jag vet väldigt få restriktioner utöver att uppfylla de grundläggande kraven för vad som får kallas för vin inom EU. Så det är tillåtet med nästa vilka druvsorter som helst, ekchips (för den som är för snål för att använda riktiga ekfat), chaptalisering, acidificering, sötning o.s.v. Alltså produktionsmetoder som kanske vanligen förknippas med € 1,99-flaskor i franska snabbköp (eller vad nu de billigaste "no brand"-vinerna kostar nu för tiden) eller boxar från Simrishamn. :) Fast det kan ju inte vara de sakerna som Lafleur vill ägna sig åt?
Nej det verkar mer handla om
Jamie Goode: they want to adapt to climate change by using measures the AOC won’t allow. They want to plant at lower densities adapted to the water reserves of each soil type, going below the allowed 5000 vines per hectare. They want to be able to cover soils, for example by mulching. They want to be able to use canopy shading (shade cloths). And they want to reduce the canopy height significantly. They also say that with irrigation, there is no doubt that it is needed. But there need to be rules so that no one is using public drinking water for this, which has been done by some in the past.

This is why they have had to step outside the AOC framework. If I was AOC Pomerol, I’d be getting a meeting together, change the rules to allow all this, and invite Lafleur back in by the end of next week.

 
Toppen