Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En primeur: lägre priser men sämre erbjudande än förra året

Soignerad

Medlem
Nu börjar slotten släppa sina priser, först ut var Pontet Canet som sänker (igen). Men jag hävdar att en primeur inte bara är en dålig affär utan också helt meningslöst. Det kan mycket väl bli/vara en bra årgång men det gör inte 2025 en primeur köpvärt.
1. Köpa vin på termin innebär att köparen tar all risk (inklusive alternativkostnad) och det finns ingen anledning att vara bank åt Bordeaux.
2. Även med prissänkningar är det enkelt att hitta vin med bättre värde och samma poäng från t ex 2019, 2017 och 2014.
3. Bordeaux är inte oersättligt utan det går år 2026 utmärkt att hitta viner från andra delar av världen som levererar identisk stil.

Hur mycket mitt hjärta än klappar för röd bdx måste jag erkänna för mig själv att det gått från nödvändighet till valmöjlighet. Och visst, ingenting kan ersätta Pauillac i allmänhet och Ch Latour i synnerhet för mig personligen men de lämnade ju ändå en primeur för länge sen.

Vilken vecka som helst får jag hem lådorna från 2023 jag beställde och betalade för 2024 och det var nog sista gången jag deltog i en primeur-cirkusen.
Hur gör du? Någon särskild flaska som lockar? Varför vill du köpa den nu istället för att köpa samma flaska om några år?

Foley

Medlem
Jag har också fått inse att jag var en loser som betalde ca 100 kr mer per flaska (efter alla avgifter och skatter) för 2022 års en primeur (Fieuzal) till winefinder vs bolagets pris och jag skulle tro att samma gäller de 2023 (Kirwan) som jag väntar leverans på. Så detta gäller även mig. Men jag älskar likväl att dricka bordeaux, så blir till att köpa via bolaget vid de vanliga TS släppen

matage

Medlem
Jag var helt inne på att skippa Primörerna i år men det slutade med en liten order på två sexpack - Gruaud Larose (300-årsjubileum och för att bygga vidare på vertikalen) och Trotte Vieille eftersom jag är nyfiken på vinet. Däremot blir detta sannolikt mitt sista deltagande i primörkampanjerna - med potentiellt undantag för udda storlekar eller viner som jag inte hittar enkelt via andra kanaler.

Trådskapare
Soignerad

Soignerad

Medlem
Jag har också fått inse att jag var en loser som betalde ca 100 kr mer per flaska (efter alla avgifter och skatter) för 2022 års en primeur (Fieuzal) till winefinder vs bolagets pris och jag skulle tro att samma gäller de 2023 (Kirwan) som jag väntar leverans på. Så detta gäller även mig. Men jag älskar likväl att dricka bordeaux, så blir till att köpa via bolaget vid de vanliga TS släppen
De slott jag följer och de flaskor jag brukat köpa, som t ex Les Carmes Haut-Brion, har oftast varit ganska mycket billigare (ibland så mycket som en hel tusenlapp) på SB vs en primeur.

Trådskapare
Soignerad

Soignerad

Medlem
Jag var helt inne på att skippa Primörerna i år men det slutade med en liten order på två sexpack - Gruaud Larose (300-årsjubileum och för att bygga vidare på vertikalen) och Trotte Vieille eftersom jag är nyfiken på vinet. Däremot blir detta sannolikt mitt sista deltagande i primörkampanjerna - med potentiellt undantag för udda storlekar eller viner som jag inte hittar enkelt via andra kanaler.
Kul med Gruaud Larose, hade ingen aning att de firar 300 bast! 🙃Vad kostar de i år och var hittade du den?

Så länge priserna på lagrade årgångar är samma eller lägre än primörpriserna känns det rätt meningslöst. Sen börjar man väl snart bli för gammal :nagelbitare:
Viner som Las Cases skall man ju helst lagra i minst 20 år, då börjar man bli rätt gammal och grå (om man ens är med)

Trådskapare
Soignerad

Soignerad

Medlem
Så länge priserna på lagrade årgångar är samma eller lägre än primörpriserna känns det rätt meningslöst. Sen börjar man väl snart bli för gammal :nagelbitare:
Viner som Las Cases skall man ju helst lagra i minst 20 år, då börjar man bli rätt gammal och grå (om man ens är med)
Relaterar... Latour Grand Vin 2016 är nog sista årgången jag köper om jag ska hinna dricka den själv... 🥶

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu har jag faktiskt aldrig köpt en primeur, men det är väl inte något helt nytt just i år att Bordeaux en primeur kanske inte är så lockande eller automatiskt lönsamt att köpa? Har det egentligen varit någon särskilt bra affär de senaste 15 åren?
Anledningen till att jag går tillbaka ca 15 år: i årgång 2008 såldes många (topp)viner billigt (åtminstone i första tranchen) för att kompensera handlarna för att 2007 såldes för dyrt.
I årgång 2009 fick Parker feeling och gav höga poäng, särskilt när han provade om vinerna efter en primeur-provningarna. Således fick många slott sina första 100-poängare innan vinerna hade börjat säljas i buteljerad form, och därför var det bra köp.
I det utmärkta årgången 2010 var priserna ganska rejält uppumpade, och trots att vinerna är riktigt bra såldes de väl länge billigare på andrahandsmarknaden än en primeur. Så förmodades det inte vara förr, utan det "borde vara" lönsamt att köpa en toppårgång en primeur. Undrar om det inte var den årgången som slutligen "knäckte" förväntningarna på att man ska göra en bra affär på att köpa en årgång man inser är bra?
Ingen årgång efter 2010 väl varit något uppenbart bra köp, men en del har däremot varit riktigt dåliga? 2011 var rejält överprissatt (för priserna inte kom ner till en rimlig nivå när en medioker årgång som 2011 kom efter en rekorddyr årgång som 2010); varför någon alls såg någon anledning att köpa röd Bordeaux 2013 överstiger mitt förstånd, o.s.v.

Jag säger inte att man alltid förlorat pengar på att köpa EP, men däremot att man inte kunnat vara säker på att det blivit billigare att göra så, samtidigt som man tagit risken att teckna sig för ett icke buteljerat vin som man inte riktigt vet hur det kommer att bli.

Standardpriset på lite halvt-offvintage (1999, 2002, 2004, 2007) Las Cases på Idealwine är 100 euro. Rätt mycket mer QPR än att köpa primör kan jag tycka

IMG_6190.png

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har köpt primörer till och från under ett par år. Kanske inte så mycket för att göra en bra deal utan som en kul grej med några kompisar.
Läsa på, kanske vara på Skansen och prova lite, försöka tyda tecknen och recensioner och sedan bli smått överraskad något år senare vid leverans när man glömt vad man klickade hem (och betalade för).

Kanske har jag sparat någon krona. Kanske förlorat några 100-lappar. Men kul, det har det varit!

Gillar att köpa primör då jag gärna köper stora flaskor, magnum och större. I år har jag hittills bokat Les Carmes Haut Brion, Canon, Pichon Lalande och funderar på Montrose. Pichon var fantastisk när vi provade den på slottet i början på april!

matage

Medlem
Kul med Gruaud Larose, hade ingen aning att de firar 300 bast! 🙃Vad kostar de i år och var hittade du den?
Jag bokade via Magnusson Fine Wines som kör primörer för medlemmar. Tror inte de släppt årgången än så jag vet inte vad de kostar 😇
2024'an betalade jag 570 kronor flaskan för ex skatter och frakt så de landar väl på runt 690-700kr när de väl anländer

Toppen