Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Engelskt mousserande vin (britagne)

Har du druckit engelskt mousserande vin?


  • Total voters
    32

Wintermute

Medlem
uk-m-jpg.12091

Det är i ärlighetens namn inte några jättevolymer vi talar om, även om trenden är tydlig... Det skall bli intressant att se vilken volym och produktmix de har när kurvan planar ut.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
uk-m-jpg.12091

Det är i ärlighetens namn inte några jättevolymer vi talar om, även om trenden är tydlig... Det skall bli intressant att se vilken volym och produktmix de har när kurvan planar ut.

Vad är y-axeln?
Jag ser att UK importerar 31 milj flaskor champagne 2016, det optimala erkännandet av inhemsk mousserande ”champagne” skulle väl vara om man minskar importen till förmån för eget vin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Enligt English Wine Producers är skandinavien en viktig exportmarknad. Jag förmodar att de har svårt att slå sig in på marknader där det redan produceras eget bubbel.
English wine is now exported to 27 countries – up from 19 in 2015. Key markets include the US, Scandinavia and Japan.
 

Carinasomm

Medlem
Testade utmärkta engelska bubbel som tydligen serveras både på 10 Downing Street och hos drottningen vid representation. Tyckte att de hade god potential men kanske lite i dyraste lagret. Ska bli kul att följa utvecklingen här. Ridgewiew, fina bubblor å frukt, snygg syra och bra balans. Saknar lite ”umff” dock.
F7E01583-4A44-4CAD-B288-961B20C68825.jpeg
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
https://www.thedrinksbusiness.com/2018/01/champagne-sells-4m-fewer-bottles-in-the-uk-in-2017/

Det förefaller som om UK importerar mindre och mindre champagne i takt med att man dricker mer inhemskt bubbel.
Det vore roligt att få tag på lite flaskor som ska vara från bra år och anordna en provning där både erfarna champagne-fantaster och oerfarna är med.
För egen del har jag beslutat att bila till Sussex innan sommaren och titta på området och försöka få med några flaskor hem.
 

Stina

Medlem
Jag har spenderat rätt mycket tid åt engelskt bubbel. De hade tidigare en festival en gång om året, som jag besökt. Och en handlare som har i princip allt. Jag har självklart inte provat allt, men Nyetimber är bra, och så gillar jag Ridgeview, deras BdN. Att importera hit till Sverige är dyrt, så bäst är att handla på plats och packa väskan. I förhållande till Champagne är de lite dyra, men jag gillar stilen. Det finns mycket gott att hämta där, och vågar man prova något som inte är på champagnedruvorna, så är det ofta mycket trevligt!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
https://www.thedrinksbusiness.com/2018/01/champagne-sells-4m-fewer-bottles-in-the-uk-in-2017/

Det förefaller som om UK importerar mindre och mindre champagne i takt med att man dricker mer inhemskt bubbel.
Artikeln gör väl ingen sådan direkt koppling?

The cause of such a drop in Champagne sales in the UK is threefold, according to Hawes, who blames societal changes in Britain, a rise in prices for the French fizz, and an altered approach to selling the product in the UK’s major retailers.

Pundet tappade rejält mot euron efter Brexit-omröstningen vilket förklarar mellanpunkten "a rise in prices...". Enligt artikeln verkar de brittiska kedjorna, av helt inhemska branschskäl, ha trappat ner på försäljningen av lågpris-champagne till kampanjpris som lockvara. Champagneförsäljning brukar för övrigt vara väldigt konjunkturkänslig i de flesta länder och variera mer än många andra viner.

Enligt Decanter var för övrigt den totala produktionen av engelskt vin (inte bara mousserande) rätt nyligen 3,15 miljoner flaskor per år. Så det är nog inte så lätt att ersätta ca 4 miljoner färre champagneflaskor med engelskt bubbel från ett år till ett annat! Har britterna bytt bubbel förra året (snarare än låtit bli att dricka bubbel) lär det snarare vara prosecco och cava som gynnats...
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Artikeln gör väl ingen sådan direkt koppling?



Pundet tappade rejält mot euron efter Brexit-omröstningen vilket förklarar mellanpunkten "a rise in prices...". Enligt artikeln verkar de brittiska kedjorna, av helt inhemska branschskäl, ha trappat ner på försäljningen av lågpris-champagne till kampanjpris som lockvara. Champagneförsäljning brukar för övrigt vara väldigt konjunkturkänslig i de flesta länder och variera mer än många andra viner.

Enligt Decanter var för övrigt den totala produktionen av engelskt vin (inte bara mousserande) rätt nyligen 3,15 miljoner flaskor per år. Så det är nog inte så lätt att ersätta ca 4 miljoner färre champagneflaskor med engelskt bubbel från ett år till ett annat! Har britterna bytt bubbel förra året (snarare än låtit bli att dricka bubbel) lär det snarare vara prosecco och cava som gynnats...

det var jag som gjorde det. Kraftig minskad försäljning av champagne till UK de sista åren, vilket jag förstått är sant, och att människor i UK dricker mer inhemskt bubbel förefaller också vara sant. Jag kan hålla med om att min användning av "i takt med" leder en till att tro att det ena orsakar det andra vilket ju inte behöver vara sant.
 

MartinE

Medlem
Det mesta har nog redan hunnit bli sagt, men jag tycker att nivån på engelskt bubbel är hög. Jag har inte druckit jättemånga (< 20), men min uppfattning är att Nyetimber, Ridgeview och Hush Heath håller hög klass. "Hög klass" i betydelsen att flera av deras viner kan mäta sig med motsvarande flaskor från många genomsnittliga champagnehus.

Är det yngre stockar än i Champagne?
Ja! Och här ligger väl också en del i deras potential. I takt med att rankorna blir äldre och deras erfarenhet ökar bör det finns en intressant potential.
 

gece

Man vänjer sig.
Har en 2013 Hattingley Valley som förmodligen kommer ryka inom inte alltför lång tid också, rapporterar tillbaks då :)
Då så, 2013 Hattingley Valley Classic Cuvée Brut poppades som invigningsbubbel till nya lyan medan vi skruvade IKEA-möbler.

Ganska stor doft av jäst och gröna äpplen. Mer av samma i munnen, men klart fylligare munkänsla än förväntat och lite sötare frukt, äpplena drar en aning åt gult. Dosagen (9g/l) märks men syra och fyllighet klarar det. Inte superspännande men definitivt Champagne-känsla (aperitifbubbel från storhus, var min första tanke), och för de €30 den kostade hade jag inte varit missnöjd om det var skumpa.
 

Attachments

  • IMG_20180509_191826.jpg
    IMG_20180509_191826.jpg
    58,2 KB · Visningar: 161
Toppen