Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Er expertis om Chateau Yquem 2005!

Jag kom över några halv flaskor Chateau Yquem 2005 för 1100kr/ st!!

Vad säger alla om detta vin, årgången och priset??
Ska man köpa på sig en större mäng flaskor!?
 

gece

Man vänjer sig.
2005 är väl en riktig pangårgång i Sauternes (se t.ex. Decanter), och 1100 papas för en Yquem känns som ett bra pris oavsett årgång. Sen börjar kanske en tioårig Yquem närma sig "tunneln", de där åren då den varken är ung och fräsch eller mogen och elegant, men jag låter den riktiga Yquem-expertisen uttala sig därom (och det är bara ett problem om man känner att man måste dricka't inom de närmaste åren).

Hursomhelst, om du är i den ålder du ser ut att vara på ditt foto så borgar nog en källare full med Yquem -05 för en trevlig pension om du gillar mogen Sauternes.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter som ett fantastiskt bra pris (jämfört med vad bra Yquem-årgångar kan kosta till ordinarie pris på SB). Har inte provat den årgången, men däremot andra Yquem-årgångar och andra Sauternes-2005or. Det är en kraftig Sauternesårgång med rejäl koncentration. Vinmakaren tycker att Yquem ska drickas de första åren efter släpp eller från ca 15 års ålder, men de angivelserna gäller helflaska. Halvflaskor mognar lite snabbare, så ca 10 års ålder bör funka, eller kanske 12 år om man vill vara på den säkra sidan. 2004 på halvflaska är utan tvekan drickbar nu, men 2005 räknas som en bättre årgång så den kanske ska ges aningen mer tid.
 
Trådskapare
Enibranschen

Enibranschen

Medlem
Tackar tackar!!

Jag får hem mina flaskor på Tisdag..
Sen blev det en härlig beställning av en Magnum Trimbach Clos st Hune 2009! Som ska gömmas undan för bättre dagar..
 
Toppen