Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Er största Bordeauxupplevelse!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
När man börjar traggla sig in i vinträsket så är det första man utsätts för, och någonting som man influeras väldigt mycket av i början, Bordeauxviner. Ge vilken gammal vinräv som helst ett glas med Bordeaux och han eller hon börjar små le och säger någonting, typ 'Åh, vi är hemma i Bordeaux'. Och det är klart, Bordeaux är en av världens mest kända vindistrikt, man har producerat stora viner i hundratals år, och områdets betydelse i vinhistorien är oöverträffat.

Så, här kommer en hyllningstråd till området och till vinerna som produceras där.

Dela med er av era bästa viner och minnen. Let it rip!

Personligen så tror jag att ett av de största vinupplevelserna var när jag förra sommaren hade den stora ynnesten att tillsammans med några goda vänner korka upp en Chateau Mouton-Rothschild 1982 under en alldeles fantastisk middag (andra godsaker vad d'Yquem 1986, Château Latour 1990, La Turque 1990 och en jävla massa bubbel, men de sistnämnda räknas ju inte).

1982:an var så underbar som man bara drömt om, fruktig, kompakt, elegant. Allt på samma gång, och när den varit öppen i fyra timmar så kom nästa dimension. Helt magisk! Men, som så ofta är fallet när man vet vad det är man dricker så påverkas man ju av vinet och etiketten, någonting som kan avhandlas i tråden om vinjournalister och deras inkompetens... Det är alltid mycket roligare när man provar någonting som man inte riktigthar några enorma förväntningar på.

Detta hände i somras: Under en middag (med nästan samma grupp som föregående år faktiskt) så dök det upp en hysteriskt bra Tertre Roteboeuf 1990 som bara sopade mattan med allt. Ett helt fantastiskt vin och en av mitt livs stora vinupplevelser!

Några månader tidigare så var en grupp människor på Villa Pauli och åt middag och drack lite viner. Kvällens stora höjdpunkt var magnumflaskan Château Haut-Brion 1989 som fisk en något överförfriskad champagnekännare att brista ut i kommentaren som återfinns i min signatur. Vilket magiskt, magiskt vin. Man kan bli religiös för mindre!

Sen har det slunkit ner en del Petrus och andra jävligheter genom åren, görsta gången jag provade en Petrus så var det årgång 1982, och för en nyutexad sommelier så var det naturligtvis himmelriket, jag var tvungen att gå lätt framåtböjd i en halvtimme.

Ah! Dessa underbara viner!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Er största Bordeauxupplevelse!

Krug skrev:
När man börjar traggla sig in i vinträsket så är det första man utsätts för, och någonting som man influeras väldigt mycket av i början, Bordeauxviner. Ge vilken gammal vinräv som helst ett glas med Bordeaux och han eller hon börjar små le och säger någonting, typ 'Åh, vi är hemma i Bordeaux'. Och det är klart, Bordeaux är en av världens mest kända vindistrikt, man har producerat stora viner i hundratals år, och områdets betydelse i vinhistorien är oöverträffat.

Så, här kommer en hyllningstråd till området och till vinerna som produceras där.

Dela med er av era bästa viner och minnen. Let it rip!

Personligen så tror jag att ett av de största vinupplevelserna var när jag förra sommaren hade den stora ynnesten att tillsammans med några goda vänner korka upp en Chateau Mouton-Rothschild 1982 under en alldeles fantastisk middag (andra godsaker vad d'Yquem 1986, Château Latour 1990, La Turque 1990 och en jävla massa bubbel, men de sistnämnda räknas ju inte).

1982:an var så underbar som man bara drömt om, fruktig, kompakt, elegant. Allt på samma gång, och när den varit öppen i fyra timmar så kom nästa dimension. Helt magisk! Men, som så ofta är fallet när man vet vad det är man dricker så påverkas man ju av vinet och etiketten, någonting som kan avhandlas i tråden om vinjournalister och deras inkompetens... Det är alltid mycket roligare när man provar någonting som man inte riktigthar några enorma förväntningar på.

Detta hände i somras: Under en middag (med nästan samma grupp som föregående år faktiskt) så dök det upp en hysteriskt bra Tertre Roteboeuf 1990 som bara sopade mattan med allt. Ett helt fantastiskt vin och en av mitt livs stora vinupplevelser!

Några månader tidigare så var en grupp människor på Villa Pauli och åt middag och drack lite viner. Kvällens stora höjdpunkt var magnumflaskan Château Haut-Brion 1989 som fisk en något överförfriskad champagnekännare att brista ut i kommentaren som återfinns i min signatur. Vilket magiskt, magiskt vin. Man kan bli religiös för mindre!

Sen har det slunkit ner en del Petrus och andra jävligheter genom åren, görsta gången jag provade en Petrus så var det årgång 1982, och för en nyutexad sommelier så var det naturligtvis himmelriket, jag var tvungen att gå lätt framåtböjd i en halvtimme.

Ah! Dessa underbara viner!

Det där blev man törstig av att läsa.

Själv får jag väl räkna Latourprovningen jag nyligen var på som störst, men egentligen var det lite för mycket av det goda. Det blir som på ett stort museum med en massa mästerverk, typ Louvren, Eremitaget eller Vatikanmuséerna. Det blir för mycket av alla mästerverk. Minns själv då jag var i Vatikanen och höjdpunkten där var en pizzaslice med en öl till efteråt, det blev för mycket helt enkelt.

Ska jag räkna den bästa enskilda upplevelsen var det nog då jag och frugan för ett antal år sedan delade en flaska 1961 Latour hemma i köket. Jag behöver bara blunda och tänka så kan jag känna den där långa underbara eftersmaken...
 

Keen

slan
SV: Er största Bordeauxupplevelse!

Min största (och i princip enda värt namnet) bordeauxupplevelse var en Mouton-Rotschild '78 som jag drack med farsan, morsan och ett par vänner till familjen. Stört bra även fast det inte var ett av de bättre åren. Sen så var tydligen korken rätt slut så risken finns att vinet var korkat eller defekt på annat sätt, men i min okunnighet så var det inget jag kände.
Så jag antar att det bara kan bli bättre framöver.
Farsan hade tydligen köpt 2 78:eek:r för 400 kr styck. :( Den ena lyckades dock mormor och morfar "råka" dricka upp när de satt barnvakt åt syskonen :D Tror inte de riktigt visste vad de drack.


Sen får jag väl ta med den Chateau Figeac jag drack med en polare ur plastkaffemugg iskall på en parkbänk på Utö också :p
 

Krug88

Medlem
SV: Er största Bordeauxupplevelse!

Har inte fyllt 40 än så jag ligger i lä rätt ordentligt mot er som var med när man kunde köpa superårgångar av 1:a Cruerna för några hundringar.

Har trots det haft äran att få prova Petrus 90 vid 2 tillfällen, kommer att bli en 3dje nästa månad. Outstanding är väl det enda som går att säga... Den har allt!
Kraften, frukten i kombination med en oerhörd elegans gör det till en grymt porrig upplevelse...
Mouton 82 såklart var gudomlig, gick inte lika hårt igång på Latour 82. Den var alldeles för ung och tuff förra året.
HAUT BRION 89 på magnum slängde mig i väggen i våras för första gången. Sedan dess är det hon och jag som gäller.. Kan vakna mitt i natten och fantisera om detta fulländade vin.

Har inte så mycket referenser på den vita torra fronten, tror det bästa hittills är Haut Brion blanc 97.

På den söta är det ju Yquem som som inte riktigt går att matcha, får nog hålla 89 och 90 som de mest kompletta. Svårt att välja mellan båda dessa monster till viner som bara fortsätter i gommen hur länge som helst...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Er största Bordeauxupplevelse!

Krug88 skrev:
Har inte så mycket referenser på den vita torra fronten, tror det bästa hittills är Haut Brion blanc 97.

På den söta är det ju Yquem som som inte riktigt går att matcha, får nog hålla 89 och 90 som de mest kompletta. Svårt att välja mellan båda dessa monster till viner som bara fortsätter i gommen hur länge som helst...

Håller med om '89 och '90 Yquem vad gäller söta Bordeauxer. 2001 är också ypperlig om än ung och en hit efter att Alexandre de Lur Saluces TYVÄRR kastade in handduken. Jag har all respekt för Pierre Lurton dock, har träffat honom flera ggr bl.a. såklart på Cheval-Blanc (han är faktiskt mycket lik skådisen Robin Williams IRL :))

Det finaste torra vita Bordeauxvinet enligt mig hör dock inte hemma i annat än nostalgins värld. Det var 2002 jag testade det som primör, en 2001 Laville Haut-Brion. Smaken och doften bara påminde mig om min salig mormors augustipäron hemma i hennes trädgård som för mig var en oas av lycka i min barndom. Då jag drack vinet och kände exakt samma eftersmak i munnen var det en närmast religiös upplevelse så agnostiker jag är.

Tänk att bara en liten zip vin kan föra en tillbaka till gladare och bättre tider. Hur förunderlig äro icke vinets värld...
 
Toppen