Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste cigarrköp

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

1 låda Carlos Torano 1916 från staterna. bör dyka upp i nästa vecka
bra "vecko" cigarr som inte gör en besviken eller ökentorr i munnen dagen efter.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

jag beställde inte själv utan lät cigarrshopen beställa åt mig.
jag testade att beställa från tampa-humidors för ett tag sedan och efter att allt ar betalt och klart fått jag ett mail några dagar senare där de förklarade att de inte skickar internationella order.
surt sa räven men de tog inte pengarna som tur var.

annars har jag personligen inte beställt från annat än sverige på nätet.
finns det några ställen du rekomenderar?

jag är tyvärr inte ute och flyger och far på mitt nya jobb som jag gjorde på det gamla så det får bli att leta över nätet.
 

Keen

slan
SV: Era senaste cigarrköp

Tjena

Nån som har nåt tips på nån bra cigarr. Den ska vara av lite större modell, vara rätt mild och får kosta i runda slängar 100-200 kr. Ska rökas på ett bröllop imorgon. Jag har ingen direkt preferens på ursprungsland.
Inhandlas på brobergs i sturegallerian eller cigarrummet (?) utanför sturegallerian. Ska även fråga där, men tänkte att jag kunde kolla här också.

Tack på förhand.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Jag röker bara kubanska och dom har alla full styrka men Trinidad är en god och inte så kryddig cigarr, mer gräddig med en lång och trevlig eftersmak. En Trinidad Robusto Extra kanske kan vara nåt.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Cohiba Siglo VI ('sex' för dem som inte har läst Asterix) är en stor men i mitt tycke mild kuban från det bolag som ofta räknas som det bästa. Jag tror att du klarar dig inom budget men skulle det gå över så tror jag att det inte är med så mycket. Och det är värt det... ;)
 

Keen

slan
SV: Era senaste cigarrköp

anders skrev:
Cohiba Siglo VI ('sex' för dem som inte har läst Asterix) är en stor men i mitt tycke mild kuban från det bolag som ofta räknas som det bästa. Jag tror att du klarar dig inom budget men skulle det gå över så tror jag att det inte är med så mycket. Och det är värt det... ;)


Tack. Får bli nästa gång. Hetsade iväg på lunchen för att köpa present, hämta smokingbyxor och passade på att köpa cigarrer. Blev 4 st Romeo Y Julieta Churchills. Kanske inte så millda men jag har rökt andra romeo y julieta och gillat dom :)
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Keen skrev:
Tack. Får bli nästa gång. Hetsade iväg på lunchen för att köpa present, hämta smokingbyxor och passade på att köpa cigarrer. Blev 4 st Romeo Y Julieta Churchills. Kanske inte så millda men jag har rökt andra romeo y julieta och gillat dom :)

Utmärkt val! En av mina absoluta favoriter, enjoy! :)
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

anders skrev:
Cohiba Siglo VI ('sex' för dem som inte har läst Asterix) är en stor men i mitt tycke mild kuban från det bolag som ofta räknas som det bästa. Jag tror att du klarar dig inom budget men skulle det gå över så tror jag att det inte är med så mycket. Och det är värt det... ;)

Cohiba räknas nog inte som mild snarare medium-strong, Davidoff är en mer mild cigarr i så fall som passar en nybörjare bättre
 

anders

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
Cohiba räknas nog inte som mild snarare medium-strong, Davidoff är en mer mild cigarr i så fall som passar en nybörjare bättre

Joho, för en stor, brutal viking är den mild. ;D

Men du har rätt, jag var luddig i mitt svar. Vad jag menade var att den är mild för att vara kuban. Tilläggas kan att jag tycker den är för mild efter maten, jag föredrar något med lite mer tryck i då, typ Siglo III om vi ska hålla oss till samma familj. Siglo VI känns mer som en kontempleringsgarre för en filosofisk söndagseftermiddag.

Jag brukar faktiskt rekommendera kubaner även till nybörjare eftersom jag tycker att kubanerna generellt har en betydligt bättre fyllighet, många från andra länder upplever jag som ihåliga, om vi lånar en term från vinvärlden. Tog en AVO härom dagen som var precis sådan, inte så rolig...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste cigarrköp

anders skrev:
Joho, för en stor, brutal viking är den mild. ;D

Men du har rätt, jag var luddig i mitt svar. Vad jag menade var att den är mild för att vara kuban. Tilläggas kan att jag tycker den är för mild efter maten, jag föredrar något med lite mer tryck i då, typ Siglo III om vi ska hålla oss till samma familj. Siglo VI känns mer som en kontempleringsgarre för en filosofisk söndagseftermiddag.

Jag brukar faktiskt rekommendera kubaner även till nybörjare eftersom jag tycker att kubanerna generellt har en betydligt bättre fyllighet, många från andra länder upplever jag som ihåliga, om vi lånar en term från vinvärlden. Tog en AVO härom dagen som var precis sådan, inte så rolig...
Nä nu j.....vad är det nu för fel på AVO? Brukar med glädje och största njutning röka Intermezzo, skön cigarr!! (för mycket syra i Fleur de Passion 2000, ihålighet i AVO what next?) ;)
 

anders

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Är man van vid det bästa så blir man kräsen... ;D

Ska tilläggas att det inte var någon av de bättre AVO:erna. När jag var på Maidenkonserten i Göteborg så införskaffade jag en resehumidor och då kunde man köpa ett paket med en humidor och tio röka. Man kan nog utgå från att det inte var top of the line som slängdes med. Dock inte helt oävna saker, t ex Montecristo IV fanns med. Men annars var det mest de kommersiella märkena typ Davidoff, AVO etc. Tänkte att eftersom jag sällan köper dessa så kunde jag passa på.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

anders skrev:
Man kan nog utgå från att det inte var top of the line som slängdes med. Dock inte helt oävna saker, t ex Montecristo IV fanns med. Men annars var det mest de kommersiella märkena typ Davidoff, AVO etc.

Jag var inne för någon vecka sedan och köpte samma paket, kan bara hålla med dig om cigarrerna som följde med. Jag har inte rökt alla ännu men de jag har provat räckte det med några puffar innan jag övergav dem.
Annars beställde jag lite grejer i helgen från www.gotteftermaten.se
Det blev 1 låda Joya de Nicuragua torpedo, 1 Låda Jdn Antano 1970 robusto grande, 5st vardera av Carlos Torano exodus och decadencia samt att jag bad han plocka ihop ett tiotal kubaner han visste jag inte provat ännu. Det ska bli spännande att se vad det är som dyker upp.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Bonjour Monsieurs!

Davidoff är trots den kommersiella statusen kring produkten faktiskt ingen dålig produkt, det finns många bra cigarrer här om än aningens överprissatta och det finns många riktiga dåliga (främst deras underserier som t.ex. Winston Churchill). Jag brukar rekommendera nybörjare att röka Davidoff då jag anser att de är så milda och lättrökta att det är en perfekt första cigarr. Jag röker även idag Davidoff 2:eek:r av och till och ibland deras mindre Exquisitios som är världens minsta handrullade cigarr.

Gällande resehumidor är jag barnsligt förtjust i Habanos SA:s läderhumidorer de börjat släppa varje år, snygga med bra innehåll :)

AVO är ett mycket brett märke med olika kvalite och det gäller att välja rätt för att välja bra :) Men det är definitivt en intressant konkurent om man av någon anledning inte vill röka kubaner, jag tror även de är billigare?

Gällande var man ska köpa cigarrer skulle jag uteslutande rekommendera utländska näthandlare eller cigarrlagret. Den kompetens eller snarare brist på kompetens som våra svenska cigarrhandlare har gällande både cigarrerna och dess förvaring är minst sagt oroväckande.

Jag rekommenderar antingen Don Gabriel (billigast) eller Cigar-Czar (kompetens) för svenska cigarrkonsumenter. Jag köper i princip uteslutande från Cigar-Czar eller hos mina handlare i Geneva. Det blir också mycket billigare, bra kubaner blir billigare än dåliga dominikanska till svenska priser.
Hos Cigar-Czar kan man även lägga undan lådor för långtidsförvaring, för oss som sparar cigarrer i 5-30 år innan vi röker dem :)

Cohibas mildhet är onekligen en definitionsfråga, personligen anser jag cohibas blend vara en av de starkare kubanska, visst inte partagas eller trinidad men fortf riktigt mycket smak. Jag njuter gärna en Cohiba efter en rejäl måltid då jag tycker den kommer till sin rätta, men smaken är som baken :) men visst då tillfällen en bättre bordeaux åkt fram blir det nästan uteslutande cohiba behike eller någon mer vanlig limited edition från Cohiba (2001:eek:rna är supergoda nu).

Googlade in på The Lobby idag, blev lite sugen att för 240 kr/mån få röka där varje dag mellan 10-22 + wifi för laptopen, vad tycker panelen?
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Påfyllnad till julen :) blir en treveckors visit till alperna/geneva också så förhoppningviss kommer jag fylla på med mer godsaker

image7885.jpg

image7886.jpg

image7889.jpg

image7890.jpg

image7888.jpg

image7887.jpg
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Ska köpa på mig en låda Partagas No. 5 Limitada 2008, trevlig storlek. Montecriston såg också bra ut, röker inte den så mycket men Limitadan kanske faller en i smaken.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste cigarrköp

Fan vad ni håller på! Nu blir jag ju sugen på att prova på en garre igen, det är åratal sen sist och jag behöver verkligen en ny last...
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Krug skrev:
Fan vad ni håller på! Nu blir jag ju sugen på att prova på en garre igen, det är åratal sen sist och jag behöver verkligen en ny last...

Ja vafan! Laster kan man inte ha för mycket av. ;D
 
Toppen