Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Sjukt gott, sjukt bra och sjukt dumt att köpa på krogen klockan halv 4 en morgon. I övrigt ruskigt bra! Jag trodde du satt på några lådor redan!
Nej har bara 6 flaskor, och bara provat 1 gång var inte så imponerad då, soso flaska. (Fortfarande billig även om den gått upp) OK då handlar jag
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Spontanköpte 3 flarror vardagsvin som hade fått hyfsat betyg i senaste Decanter. Chateau Bibian 2005. 138 kr styck så det var inte alls blodigt. Ska dricka en snart och spara resten ett tag för att se om nåt roligt händer.

Inget roligare än så ännu, men månaden har precis börjat
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag och polaren va å hämtade ut våra Veuve Clicquot Rare Vintage -88:eek:r igår samt la en ny beställning på fler Bruno Paillard Assemblage Brut -96.
Nästa beställning blir en låda Bolly Ga -99 från http://www.bordeauxindex.com/
Någon som handlat där ifrån? Hur funkar det med frakt och liknande och vad får man räkna med att det går på att få hem en låda?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Jag och polaren va å hämtade ut våra Veuve Clicquot Rare Vintage -88:eek:r igår samt la en ny beställning på fler Bruno Paillard Assemblage Brut -96.
Nästa beställning blir en låda Bolly Ga -99 från http://www.bordeauxindex.com/
Någon som handlat där ifrån? Hur funkar det med frakt och liknande och vad får man räkna med att det går på att få hem en låda?

Inte jag, men min fru handlade därifrån för något år sedan.
Liksom de flesta kommer vinet med bud som knackar på hemma hos dig och du får kvittera paketet, brukar vara någon av de kända budfirmorna som dyker upp.
Då jag köpt lådor har frakten varierat, en del ggr har jag blivit bjuden eller fått det till rabatterat pris ju exklusivare vinet har varit.
Andra ggr om jag bara har köpt en enda sällsyntare flaska har jag fått ge mellan 100-400 kr för att få hem den beroende på företag.
Jag har aldrig haft problem med tullen, och en gång skickade jag tillbaka en öppnad, korkdefekt pava från ett företag och de skickade omgående en ny fraktfritt.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick tag på ett vin som jag letat efter i ett par år häromdan.
Winston Churchill 85 på magnum, fy fan vad gott!!!!
Köpte en flaska för 4-5 år sen som vi drack på min bakgård 8 vintorskar, som var helt gudomlig.
Hoppas de här är lika sköna...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Fick tag på ett vin som jag letat efter i ett par år häromdan.
Winston Churchill 85 på magnum, fy fan vad gott!!!!
Köpte en flaska för 4-5 år sen som vi drack på min bakgård 8 vintorskar, som var helt gudomlig.
Hoppas de här är lika sköna...
Grattis. Vilket super fynd!Tyckte jag hade flyt när jag fick tag på 2 flaskor hos FARR men MAGNUM slår ju allt ;D
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det var kaosartad stämmning på Hansabolaget idag. Efter en timme hade det lugnat ned sig och då blev det lite Dönnhoff, Clos des Papes och sen kunde jag inte hålla mig utan köpte 2 flaskor Keller G-max.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Det var kaosartad stämmning på Hansabolaget idag. Efter en timme hade det lugnat ned sig och då blev det lite Dönnhoff, Clos des Papes och sen kunde jag inte hålla mig utan köpte 2 flaskor Keller G-max.

Var också där idag. Lite smått kaotiskt.
Blev iofs inga av nyheterna. Köpte lite standardskumpa.
 
SV: Era senaste vininköp.

Var inne på regeringsgatan, Stockholm idag vid ett ca. Tycket inte släppet var jättespännande men lite riesling och bordeaux kändes ändå nödvändigt att tjacka.

Så, efter att ha plockat på mig lite Dönhoff, Emrich-Schönleber, Virgine du Valanduraud och Haut Batailley etc. så gick jag till hyllorna för de billigare släppen för att plocka på mig en Paulliac 01 som jag var lite nyfiken på. Döm om min förvåning, när jag böjde mig ner för att lägga handen på EN flaska på den kartongen som fanns kvar på golvet så skriker plötsligt en väldressad herre i 55-års åldern samtidigt som han greppar min handled, SLÄPP!! den där karongen är min!
Nej jag jag bestämt med fingrarna runt halsen på en flaska, jag tänker köpa den här flaskan du har 11 flaskor till i kartongen du kan få.
Han vägrade släppa min handled och fortsatte skrika att kartongen var hans upprepade gånger. Jag bad honom lågmält släppa min handled så jag kunde få min flaska utan framgång. 30 sekunder senare säger systembolagskillen bakom mig, lugna dig, vi har 400 faskor till på lagret. Då reser han sig upp och smilar och säger, dåså, varsågod, flaskan är din, varpå jag inte kan hålla mig längre och högljutt påtalar att hans beende inte är acceptabelt och att han beter sig som en hemlös som inte sett mat på en vecka och frågar om han verkligen har ett jobb och hur det överhuvudtaget kan fungera med tanke på hans giriga beteende.

Han blev stum och jag gick till kassan.

Senare fick jag veta av en vän som ville ha lite Clos de Pape och köade på morgonen att Anders Igel hade spelat teater inne i vinkällaravdelningen när han inte fick vad han ville ha och skrek "Var är mina viner, jag skall ha mina viner" och var mer eller mindre blindgalen.

Kul och skrämmande på samma gång.

Paulliac 01 var ok men inget att skrika sig hes på. Gnaska tam frukt, lite snipig frukt, men med god balans och väl integreade fat. Väl kort i eftersmaken. Det finns klart bättre Bordeaux att köpa för samma pengar.
 

hampus86

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tänkte printa ned mitt första inlägg på detta forum..Inte för att jag har något interessant att tillägga, då jag dissade detta släpp totalt. Har f ö inte varit på hansa sedan champagnesläppet i dec..hemska minnen(11 timmars väntan i kylan), men värt d när jag tänker på belöningen(kruuuug..ahh..).

Saknar köandet utanför regeringsgatan, mycket bättre minnen från det=P...aja, kanske blir mer av det i höst, då jag ev flyttar tillbaka..korridorsrum i lund på den mest festande nationen är inte helt min melodi..

Ha d!

/Hampus
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste inköp: 4 st Bruno Paillard Assemblag Brut 1996.
Börjar bli några stycken sådana i källaren nu :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Får passa på att välkomna Hampus till forumet! Själv har jag inte handlat ett dugg på sistone, till min stora sorg och förtret!

Kul med Paillard 1996, jag kan inte minnas att jag provat den, så kom gärna med kommentarer!
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var lite sugen på Clos des Papes (man blir ju lurad av de där jänkarna, och glömmer lätt bort att det tycker att Briccotondo är en 90-poängare) men orkade bara inte dra in till Regeringsgatan för att köa en lördagmorgon.

Kompenserade mig själv med att beställa tio flaskor i dag. 3 Nuits St-Georges Aux Chaignots 2002 (Faiveley), 2 Mazis-Chambertin 2002 (Harmand-Geoffroy), 3 Vie di Romans Vieris Sauvignon 2005 och 2 Schloss Reinhartshausen Hattenheimer Wisselbrunnen Riesling Erstes Gewächs 2004.

Ingen större aning om någon av dem förutom att jag drack en Sauvignon från samma producent när jag och min fru firade bröllopsresan med ett besök på Don Alfonso 1890 ovanför Sorrento. Den var grymt god, så jag tror på den här också. Nu återstår bara att se om man får de årgångar man beställt. Det är ju ett äventyr det där med Systembolagets beställningssortiment men jag var helt enkelt för slö för att kontakta importörerna i förväg för att a) se att vinerna verkligen finns kvar och b) kontrollera aktuell årgång.

Men jag behövde något att trösta mig själv med.
 

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Alltså jag vet att det är corny (och spanskt), men alltså 95 av parker - troligen drickbart, och så lite Miró motiv på, perfekt då frugan älskar etiketten mer än vinet... :)
2001 Le Altanza Reserva Artistas

Sen så vet jag inte vad som hände, men när man ska synda ska man synda stort?
En låda spanskt Calzadilla från tryffelsvinet, verkar spännande och går det åt skogen kan man alltid koka pastan i det.

Några Castello di Brolio,Le busche till frugan. Clos de Papes var slüt...
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Beställde just en låda Rieussec 03, inte så farligt med runt 400kr flaskan.
Parker gav den 96, så den lär ju inte vara så illa...
 

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Village kl 1,30-3,30
2 st Dom Perignon Magnum 99 och en magnum Dom Perignon Rose
Bra investering
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Ahahahahaha! Strålande!

1996 eller 1999 dompa rosé?
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var inne i Köpenhamn och hämtade min Pol Roger PR -88 och dessutom blev det en Gaja Sperss -01 av bara farten.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Var inne i Köpenhamn och hämtade min Pol Roger PR -88 och dessutom blev det en Gaja Sperss -01 av bara farten.

Nice! Vad fick du betala för PR? Eller har du skrivit det tidigare?
 
Toppen