Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Försökte mig på en romanee conti men det var hopplöst.
Hade nog varit smartare att satsa på la tache då det fanns 24 flaskor av den.
Men det är hur som helst brutalt mycket pengar för en flaska vin.

Ni som druckit romanee conti eller la tache, är priset försvarbart?

Allaboda skrev:
Grattis! Hur mycket under marknadspris låg de på?

chambertin skrev:
Inte om du tycker att det är brutalt mycket pengar.
Det är som med alla andra lyxvaror ngt som man inte kan diskutera i termer som värt pengarna eller liknande. Antingen har man råd eller så har man inte.
Om jag ville lägga 30k på röd Bourgogne så skulle jag personligen aldrig prioritera 1 flaska Romanée-Conti framför att köpa 10, 15 eller 20 flaskor annan högklassig Bourgogne.

Har druckit La Tâche och Romanée-Conti vid några få tillfällen för drygt 20 år sedan och visst var det odiskutabelt helt fantastiska viner som inte lämnar ngt övrigt att önska för Bourgogne-älskaren.
Tyckte vid det enda tillfälle jag provade La Tâche jämte Romanée-Conti att La Tâche var snäppet bättre.
Hade vid det tillfället även Armand Rousseuas Clos St.Jacques och Clos de Bèze i glasen och jag valde då att köpa hela lådor av dom i stället för enstaka flaskor av DRC.

Jag håller med dig här. 30.000 är mycket för en flaska vin. Marknadspris för denna ligger dock på runt 100.000 idag så någon kan göra en del pengar. La Tache känns som ett "bättre" köp som jag fått förmånen att dricka några gånger. DRC har jag endast fått ett smakprov på.

Rent "taktiskt" kanske jag skulle ha klickat Richebourg före Échézeaux men jag tycker att den sistnämnda levererar gott och är helt nöjd med den.

Webblanseringen är här

Lite priser på FRW Det går ju att köpa på andra ställen så bara en indikation. Priser i GBP och utan skatt
 
SV: Era senaste vininköp.

Dovberg skrev:
Fick tag i en flaska Echezeaux från DRC. Jag hade väl bara en sjuklig tur för flaskorna försvann på en halv sekund. Det sjukaste jag någonsin har sett, i likhet med när flaskor från Armand Rosseau lanserades. Får väl skatta mig lycklig att jag blev tilldelad en flaska från denna makalösa årgång :)
Inget dåligt köp. Det gick i ett rasande tempo. Grattis.

vinder skrev:
2 La Tache (varav en direkt från Vinunic)
1 Richebourg 2009
1 Romanee St.Vivant 2009

En bra dag :D

Verkligen. Med TVÅ La Tache så kan du ju öppna en snart för att prova :) Finns säkert en del som är intresserade!
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Jag håller med dig här. 30.000 är mycket för en flaska vin. Marknadspris för denna ligger dock på runt 100.000 idag så någon kan göra en del pengar. La Tache känns som ett "bättre" köp som jag fått förmånen att dricka några gånger. DRC har jag endast fått ett smakprov på.
Men man köper väl för att dricka... ;)

Det enda kruxet för en privatperson som vill sälja en Romanée-Conti är ju att det förmodligen är ett inte helt lätt projekt att genomföra med tanke på riskerna med förfalskningar.
Som köpare skulle jag vara väldigt försiktig i alla fall. Ett kvitto från Systembolaget är ju i och för sig en proveniens men det är knappast svårare att förfalska än själva vinet.
Flaskorna har ju serienummer men det finns ingen spårbarhet vad jag vet efter det (eller gör det det ?).

La Tâche:en är nog lite lättare att avyttra med tanke på att prisnivån är närmare de andra toppvinerna i Bourgogne.
Å andra sidan blir det ju mer attraktivt att behålla den själv också och dricka den.
Prisnivån kontra kvaliteten känns inte lika "off" som med Romanée-Conti om man väl har accepterat att ett toppvin får kosta 8-10-12k ngn gång då och då.

Du kan väl ta med din La Tâche så tar jag med ngt gott från Rousseau nästa gång vi träffas ? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Du kan väl ta med din La Tâche så tar jag med ngt gott från Rousseau nästa gång vi träffas ? :)

Inled nu inte den stackaren i frestelse bara för att han råkar ha köpt två flaskor! Ja, 2009 är en årgång där även toppbourgognerna är mer tillgängliga än vanligt redan som unga. När jag provade DRC-09:eek:rna med Vinunic för några veckor sedan var Corton, Echezeaux och Romanée-Saint Vivant någorlunda öppna, men Grands Echezeaux, Richebourg och La Tâche framstod som mer tidskrävande. (Nej, provning av själva Romanée-Conti ingick inte i evenemanget...) Att öppna någon av de sistnämnda redan i år eller nästa år är kvalificerat barnarov, och sådant tycker jag inte man kan uppmana till med gott samvete.

Ska väl få upp provningsnoteringar på min blogg, men det har inte blivit av än. Får väl bjuda på mina noteringar om La Tâche 2009 som en försmak:

Doft: Intensiv doft, inledningsvis med mycket traditionellt bourgogneanslag av gödselstack och animalisk ton, mineral, mogna mörka bär, blommighet och parfymton, påtaglig kryddighet och fint integrerade rostade fat med kaffe och choklad. Mycket elegant.
Smak: Mörka bär, mycket mineralisk, påtagligt kryddig, mycket finpolerade tanniner som är mycket välintegrerade i frukten. Mycket elegant & mycket ung, stor potential.
Bedömde den med 96+ p, men jag är å andra sidan rätt snål när jag passerar 90 och är försiktig med att ge höga poäng till lagringskrävande viner redan när de är unga.

Den var bäst av de vi provade (gav GE, RSV & Rich alla 94+ p), och den med mest av de "traditionella" bourgognetonerna.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Grattis till alla som fick köpa DRC, och inte tvingades sitta upptagen med annat. Kul! Och grattis!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

En låda Bonnaire 2004 inköpt, den smakade väldigt bra för något år sedan och hoppas dom ska smaka ännu bättre nu.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Skumpagne skrev:
En låda Bonnaire 2004 inköpt, den smakade väldigt bra för något år sedan och hoppas dom ska smaka ännu bättre nu.

Vart handlade du? Diggade 2002 skarpt och skulle vilja ha en låda -04.
 
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Vart handlade du? Diggade 2002 skarpt och skulle vilja ha en låda -04.

Skumpagne skrev:
En låda Bonnaire 2004 inköpt, den smakade väldigt bra för något år sedan och hoppas dom ska smaka ännu bättre nu.

Köpte mina 2009 så lite förvånad att det verkar finnas så många kvar. Gjorde en liten sökning på wine-searcher. Du hittar dem bland annat på winefinder och Berry Bros. Bra vin

http://www.winefinder.dk/vin/bonnaire/c ... 00204.aspx
http://www.bbr.com/product-73850B-2004- ... rices_F=RI
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Vart handlade du? Diggade 2002 skarpt och skulle vilja ha en låda -04.

Hittade på winefinder.se levererar från danmark på 2 veckor, till dörren. Kostar 344 st i låda om 6 och köper man 2 lådor så slipper du ,frakt på 180 kr, som att vinna på lotto.
 

Pontus

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick tag i en flaska La Tache som jag tänkte kränga till FRW. Någon som har erfarenhet av hur det går till? Dom har ca 20% kommission har jag förstått, men hur funkar det med skatter osv?

MVH Pontus
 
SV: Era senaste vininköp.

Pontus skrev:
Fick tag i en flaska La Tache som jag tänkte kränga till FRW. Någon som har erfarenhet av hur det går till? Dom har ca 20% kommission har jag förstått, men hur funkar det med skatter osv?

MVH Pontus
FRW köper inte vin , de förmedlar. Har inte sålt något via dem men i de fall du har lagring hos dem verkar det ganska lätt.
Vet inte hur det blir med VAT (alkoholskatt lär man inte komma undan) med du har ju betalt VAT i Sverige.
 

Pontus

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Självklart vet jag att dom bara mäklar, "via" FRW skulle det stått. Ingen som har tetstat detta och vet vad som gäller skattemässigt?

MVH Pontus
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Champagne från Millesima.fr
Krug 1988
krug grand cuvee
Henriot cde 1996

Hoppas de kommer fram utan missöden.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Champagne från Millesima.fr
Krug 1988
krug grand cuvee
Henriot cde 1996

Hoppas de kommer fram utan missöden.

Mycket mycket trevliga flaskor.
 

perpro

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En kollega erbjöd mig just två Château de Beaucastel 1995 (som jag köpte direkt), dagen efter Yquem 1995 som jag köpte från systemet. Blir bra för min allt för unga källare, även om Yquemmen kanske inte är bästa årgången.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Hämtade min 2009 DRC Echezeaux och La Tâche. Dyrare än planerat då jag fick betala en krona för kassen också

Fifan asså jäkla kapitalister...
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Hämtade min 2009 DRC Echezeaux och La Tâche. Dyrare än planerat då jag fick betala en krona för kassen också
Inte ens en smiley. Har du ångrat dig eller var det kassen som fick det att rinna över ?
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Inte ens en smiley. Har du ångrat dig eller var det kassen som fick det att rinna över ?
DRC = ;D
Betala en krona för kasse när man köpt för ett hyftsat belopp = :mad:

Så ingen smiley då de tog ut varandra
 
Toppen