Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Eriks Vinbar

Var för ovanlighetens skull på Eriks vinbar igår. Vinbaren har genomfört en del förändringar (förändringar kan ALDRIG vara bra tycker undertecknad). Inget dramatiskt på ytan men för mig en skakande omvälvning.

Min vana trogen så bad jag om vinlistan och fick en röd pärm presenterad för mig. Då denna pärm tidigare var ”hemlig” lista nummer två så förtydligade jag mig och bad om den svarta listan (vilket brukade vara ”hemlig” lista nummer ett). Efter lite förvirring fick jag klart för mig att man inte bara avskaffat den ena av dessa listor utan båda TVÅ. Så mitt kära herrskap, vad det innebär är nu att HELA listan (inte bara vinerna på glas) är tillgänglig för alla utan att de har den speciella kunskap årtal av besök har givit mig.

För att sätta det här i relation, det är som att någon av innekrogarna runt Stureplan eller Avenyn avskaffade dörrvakterna och lät alla , demokratiskt stå i kö. Hur jag ska hantera denna förändring har jag grubblat på sedan nyheten slog mig rätt i ansiktet. Jag är just nu i chockfasen som jag förstår kan tid att komma ur. För att åtminstone försöka mildra chocken botaniserade jag i den nya (förändring är som sagt aldrig bra) listan och provade lite olika saker för att ta mig vidare i livet

bd1201244011P3b10.jpg


2007 Louis Jadot Chambertin-Clos de Bèze. Kraftfullt väldigt behaglig doft med inslag av mogna körsbär, vanilj och hel del mylla. Balansen i vinet är tydlig och det är ett vin som kommer åldras med respoekt. Idag allt för ungt förstås men som många unga bättre bourgogner så känner man tydligt strukturen och de olika lager av smaker som kommer efterhand. Det är ettt vin som man kan sitta länge med. Inte allt för kraftig syra, bra , lång eftersmak. Så här dagen efter med lite eftertanke så lyfter jag nog det här vinet ett snäpp till mycket bra

2007 Louis Jadot Chassagne-Montrachet
Trevlig, lite smörig, fyllig doft men inslag av grapefrukt och honung. Ganska torr, lite sträv smak med hyfsad syra och bra integrerad ek. Inte så krämig som jag förväntade mig, en del mineraler. För mig lite tunn i mellansegmentet då vinet dog lite i munnen. Fungerade bra till lite ost men inget som behöver ligga allt för längre.

111201244122P461b.jpg


2009 Dominique Lafon Meursault. Kommunvin som klart överträffade förväntningarna. Väldigt mineralig doft , mer som en Chablis eller Champagne med krossade stenar. bra citrusfrukt och blommiga toner Jag älskar den här typen av doft och kan sitta länge med glaset. Precist och balanserat vin. Mineralerna är tydliga även i smaken och det har en väldigt torr ansats. Skulle kalla vinet elegant.Visar på vad ett "enkelt" kommunvin kan leverera i rätt händer.

1998 Jacques Selosse Grand Cru Brut. Degad Feb 2007 För årgången ganska mörk, Fantastisk blommig, syrenberså. Selosse förstås, viniöst, oxidativt. Med lite luft så kommer hela batteriet av choklad, nötter och smörig honung. Har fortsatt bra syra och är nog lite lättare än 99an. Bra syra som är mer integrerad än tidigare, vinet har mognat en hel på ett år men ingen som behöver oroa sig för att det legat för länge i källaren. Eftersmaken är helt enorm. Det här är ett stort vin som komemr dricka bra de närmaste 5-8 åren.

981201244218Pf35e.jpg
 
Trådskapare
A
1995 Château Lynch-Bages och 1998 Krug säljs på glas nu i veckan. Tyvärr reser jag så det blir inget för mig. Typiskt. Alltid kul med en lite mer mogen flaska som säljs på glas.
 
Trådskapare
A
SV: Eriks Vinbar

Listan på Eriks vinbar är hyfsat intressant denna vecka. Tyvärr måste jag jobba och med bland annat viner som:

Krug Grande Cuvée
Tarlant Discobitch.
2004 Lilbert-Fils
2010 Keller Riesling Hubacker GG
2004 Château Hosanna
2007 Louis Jadot Chambertin Clos-de-Beze
2006 Barolo, Boscareto

känns det något jobbigt och orättvist. Kanske någon annan som är sugen. Vinerna säljs på glas så man kan prova lite av varje.

https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -06-26.pdf
 

Magikern

Medlem
SV: Eriks Vinbar

Anders Landström skrev:
1995 Château Lynch-Bages och 1998 Krug säljs på glas nu i veckan. Tyvärr reser jag så det blir inget för mig. Typiskt. Alltid kul med en lite mer mogen flaska som säljs på glas.

Vad tog de för Lynch-Bages? Var på Apslays i London nyligen och där kunde man bland annat få chateau lafite-89 på glaset men det var för dyrt för mig.

Synd att de inte har några röda kanonviner som står på topp nu.

På La Cucina Italiana i gbg provade jag Pio Cesare Barolo-04 för ett tag sen och de var rätt generöst att de hällde upp närmare 25 cl för 280 kronor, tror dock att det var den ovana servitrisen som råkade hälla för mycket den gången dock.
 
Trådskapare
A
Eriks Vinbar har 2002 La Mission Haut-Brion och 2008 Rousseau Mazis-Chambertin på glas just nu.. Vet inte vad du menar med att de inte har några röda kanonviner. Visst Rousseau är allt för ungt men vi bor i Sverige med få som köper. Denna vecka har de också 2005 David Leclapart l'apotré på glas

Prislistan för förra veckan finner du om du klickar på länken ovan och den nu aktuella (kan ändras om vinerna tar slut ) finns här: https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -07-03.pdf

Edit: De tog 475 kronor för ett glas Lynch-Bages
https://mk.quicknet.se/203/upload/bilde ... -03-21.pdf
 

Magikern

Medlem
SV: Eriks Vinbar

Anders Landström skrev:
Vet inte vad du menar med att de inte har några röda kanonviner. Visst Rousseau är allt för ungt men vi bor i Sverige med få som köper.

Menar att de har viner som har nått sin topp som man säger. Typ Bordeauxviner från 2000 eller dylikt. Lite billigare viner kanske vore en bra idé om de säljer för lite av de dyrare vinerna, Reignac 2000 eller 2001 vore bra t.ex..
 
Trådskapare
A
SV: Eriks Vinbar

Såg att Eriks Vinbar serverar Legras & Haas Cuvée Pi på glas denna vecka. Magnumflaska, riktigt bra vin. 3.14g socker (vetenskapligt utprovat :) ). Om ni inte provat så rekommenderas den verkligen.

Aven en mogen Bordeaux 1994 Château Trotanoy finns för de som är sugna. Inte ett stort år men ett bra vin om man gillar den stilen.
 
Trådskapare
A
SV: Eriks Vinbar

Imorgon blir det Eriks Vinbar. Krug, 1995 Château Lynch-Bages, 2005 Aldo Conterno Cicala står på dricklistan. Bara för att jag är värd det och lite för omväxlings skull.
 

Håkan

Medlem
SV: Eriks Vinbar

Intresserad av TN för Lynch Bages 95, en av de där vresiga 95orna men det kan nog ha blivit folk av den med (drack senast för 3 år sen).
 
Trådskapare
A
SV: Eriks Vinbar

Håkan skrev:
Intresserad av TN för Lynch Bages 95, en av de där vresiga 95orna men det kan nog ha blivit folk av den med (drack senast för 3 år sen).

Den var väldigt bra. Har druckit den två gånger tidigare de senaste året och den här flaskan var nog den bästa. Tycker inte alls den var vresig utan integrerad med bra balans. Kommer att bli annorlunda med åren, kanske öppna upp sig lite i doften (krävde sin tid i glaset) men vinet var väldigt gott nu. Har du i källaren så är det ingen brådska eller så dekanterar du lite tidigare i förväg,.

Tidigare anteckningar

2012-03-25: Det här vinet hade stått öppet ett tag och det vann det mycket på. Mörk , mörk färg. Dofter äv lite multnande trä, skog, tobak och en friska svarta vinbär, Tanninerna mer mjuka än sist och vinet är mer harmoniskt, Ska dekanteras. Även om det kan ligga så dricker jag det gärna nu.
2011-08-25: Kräver tid i glaset Sedan mycet tobak, svarta vinbär, jordighet och någon träsort. Väldigt mörk vin, känns yngre än det är. Bra tanniner. Väldigt , väldigt bra. Kanske inte världsmästarklass men för en himla champagneintresserad en riktigt bra bordeaux
 

Håkan

Medlem
SV: Eriks Vinbar

Kalasbäst, jodå det ligger någon flaska kvar, drack nog tyvärr de första för tidigt. 95 behöver tid, iallafall så lever jag på hoppet att de gör det.
 
Trådskapare
A
SV: Eriks Vinbar

Håkan skrev:
Kalasbäst, jodå det ligger någon flaska kvar, drack nog tyvärr de första för tidigt. 95 behöver tid, iallafall så lever jag på hoppet att de gör det.

I Cellartracker verkar ju konsenus vara att vinet ska drickas 2006-2018. Jag håller det nog som 2012-2018 snarare
 
Toppen