Besökte som en del av er vet Esperanto i lördags. Första gången där, inte sista. Tog deras 6-rättersmeny som för mig var helt perfekt. Inga bilder ala
@StefanAkiko men väl ett asiatiskt tema. Först serverades ett antal smårätter följt av menyn så totalt spenderade vi ca 4.5 timmar vid bordet. Rekommenderar Esperanto vilken klart är en av Stockholms bättre restauranger.
Meny
Nyligen bakad silkestofu med karamelliserad blomkål och gammal soja
Konserverad äggula med kycklingkex och löjrom
Gös i sockertång med vispad vattenkrasse
Rökig Shiitake med torkad svartrot och tryffel
Rådjur stekt i vinbärsblad med broccoli och kålrabbiblast
Pumpa, havtorn och yoghurt
Dryck, ja vi drack även lite. Alla vinerna dekanterades och att ha en sommelier av Sören Polonius klass är inte fel. Att ge förslag om att dekantera både Champagne och Bourgogne visar på kunskap och intresse. Allt kombinerat med djup vetskap om vinerna på listan. Stort plus.
Jerome Prevost La Closerie Les Beguines. Vet inte degorgeringsdatum på denna flaska men upplevde vinet som betydligt mer volymiöst än de jag druckit tidigare. En mycket bra vin som ger skam till Pinot Meuniers belackare. Vann absolut på dekantering.
2009 Marie-Courtin Efflorescence. Courtin är lite av en doldis men för de av er som ännu inte provat, dags nu. Betydligt stramare och mer finlemmat jämfört med Prevosten men samtdigt mer nyanser och en skön struktur. Absolut ett vin för källaren eller som här, en försiktigt dekantering.
2010 Domaine Anne Gros Echezeaux Les Loachausses. Läst lite blandade synpunkter på det här vinet och tror att de som varit mer reserverade helt enkelt inte fick vinet korrekt serverat. Korrekt, vilket inte är “korrekt” är i det här fallet dekanterat och en något högre temperatur. Pepprig näsa men tydligt pinotdofter. Svalt, elegant och återhållsamt. Fortsätter att växa under den tid det serveras. Syradrivet, vilket kan vara en anledning till att jag gillar vinet så pass mycket. Drick nu eller låt ligga ett tag. Risken att det går in i en tunnel lär finnas där.
Som jag skrev, genomgående högt betyg till Esperanto. Bra smaker, gediget arbete i köket och kvalitet på råvarorna. Det ska det naturligtvis vara med det priset men det finns en kärlek till vad de gör och jag tycker att det går igenom i allt, från mat, via vin till personalen. Om jag skulle önska något så är det ordentligt kaffe. Det finns en trend idag att kaffe ska vara något annat. Man söker nya smaker och vi fick en längre utläggning om kaffet och det bryggdes via en lite omständlig process vid bordet. Men, jag vill ha en espresso efter maten. Här är jag simpel helt enkelt. Dock, det var inget som gav en större plump i protokollet.
PS. En detalj, upptäckte, väl hemma ett fel på notan. Ett kort mail, och jag fick en snabb korrigering med ursäkter. Det ökade på mitt mycket positiva intryck.