Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Etikettfråga

buteljen

Medlem
fullsizeoutput_378d.jpeg


Till gåsen igår drack vi 2006 Drouhin Clos des Mouches.
Det jag inte blir klok på är varför det inte står 1er Cru någonstans på etiketten :confused:.
Det borde ha stått 2006 Drouhin 1er Cru Clos des Mouches på etiketten, men det gör det alltså inte!
Har googlat och det verkar som att från årgång 2009 så står det 1er Cru på etiketten men inte innan.
Någon som vet varför?
Det står att "... happens fairly often that the cuvées of young vines of Clos des Mouches are declassified to Cote de Beaune".
Men då skall det inte stå "Clos de Mouches" på etiketten.
Jag ser också att climaten "Clos des Mouches" består av två lieux-dits: Clos des Mouches och Boucherottes (som också är en lieux-dit i climaten Boucherottes). Kan det ha något med detta att göra?
Eller kom det helt enkelt ny lagstiftning 2009?
Någon som vet? :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Märkligt! Jag har en 2005:a framför mig och det är precis samma sak med den. Det har jag aldrig tänkt på förut, för visst är det en premier cru, som också är dyrare än resten av Beaune premier cru-sortimentet från Joseph Drouhin. Just Clos des Mouches (och den Côte de Beaune du nämner) har en annan grafisk utformning av etiketten än övriga Joseph Drouhin-viner, så avsaknaden av texten "1er cru" kan vara ett arv som hängt med tills de gjorde en ny design.

Côte de Beaunen har ett liknande utförande av etiketten och är för övrigt ett köptips om man hittar den, för det brukar vara ett bra vin för sitt pris. Detta gäller särskilt den vita, som inte är lika årgångsberoende som den röda. Så vitt jag minns är det dock inte något "rent" andravin till Clos des Mouches, utan innehåller även druvor från vingårdar ovanför Beaune (utanför byappellationsgränsen).
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Märkligt! Jag har en 2005:a framför mig och det är precis samma sak med den. Det har jag aldrig tänkt på förut, för visst är det en premier cru, som också är dyrare än resten av Beaune premier cru-sortimentet från Joseph Drouhin. Just Clos des Mouches (och den Côte de Beaune du nämner) har en annan grafisk utformning av etiketten än övriga Joseph Drouhin-viner, så avsaknaden av texten "1er cru" kan vara ett arv som hängt med tills de gjorde en ny design.

Côte de Beaunen har ett liknande utförande av etiketten och är för övrigt ett köptips om man hittar den, för det brukar vara ett bra vin för sitt pris. Detta gäller särskilt den vita, som inte är lika årgångsberoende som den röda. Så vitt jag minns är det dock inte något "rent" andravin till Clos des Mouches, utan innehåller även druvor från vingårdar ovanför Beaune (utanför byappellationsgränsen).
Ja det är mycket märkligt :confused: Får ta och maila dem och fråga!
 

Mats Petri

Österlen
Jag kikade i appelationsbestämmelserna för Beaune (2011) och där står det så här (med reservation för att översättning är gjord med Google Translate):
"1 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsetiketten kan kompletteras med namnet "premier cru" för de viner som uppfyller produktionsvillkoren som fastställts för detta omnämnande i de nuvarande specifikationerna.
2 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsmärket kan fyllas i med namnet "premier cru" och följt av namnet på ett av klimaten nedan, för de viner som svarar på produktionsvillkoren som fastställts för omnämnandet "premier cru" i dessa specifikationer.
3 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsetiketten kan följas av namnet på ett av klimat listade nedan, för de viner som svarar på produktionsvillkoren fastställda för nämnda "premier cru" i den nuvarande specifikationen."

Eftersom ordet "kan" används så tolkar jag det som frivilligt att skriva ut såväl "1er cru" (punkten 1) som aktuellt climat (punkten 3). Ur marknadsföringssynpunkt borde det vara en fördel att skriva ut det, men det kom man kanske på först 2009... o_O
Angående texten "...ett av klimaten nedan..." så är "Le Clos des Mouches" med i listan som det refereras till.
Hela dokumentet är 16 sidor långt och för mig svårtolkat på franska, så jag kan ha hamnat fel, men jag tycker ändå att det är en rimlig förklaring.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag kikade i appelationsbestämmelserna för Beaune (2011) och där står det så här (med reservation för att översättning är gjord med Google Translate):
"1 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsetiketten kan kompletteras med namnet "premier cru" för de viner som uppfyller produktionsvillkoren som fastställts för detta omnämnande i de nuvarande specifikationerna.
2 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsmärket kan fyllas i med namnet "premier cru" och följt av namnet på ett av klimaten nedan, för de viner som svarar på produktionsvillkoren som fastställts för omnämnandet "premier cru" i dessa specifikationer.
3 ° - Namnet på den kontrollerade ursprungsetiketten kan följas av namnet på ett av klimat listade nedan, för de viner som svarar på produktionsvillkoren fastställda för nämnda "premier cru" i den nuvarande specifikationen."

Eftersom ordet "kan" används så tolkar jag det som frivilligt att skriva ut såväl "1er cru" (punkten 1) som aktuellt climat (punkten 3). Ur marknadsföringssynpunkt borde det vara en fördel att skriva ut det, men det kom man kanske på först 2009... o_O
Angående texten "...ett av klimaten nedan..." så är "Le Clos des Mouches" med i listan som det refereras till.
Hela dokumentet är 16 sidor långt och för mig svårtolkat på franska, så jag kan ha hamnat fel, men jag tycker ändå att det är en rimlig förklaring.

Vad kul att du grävt lite :)!! Nä man måste tydligen inte sätta ut beteckningen. Kollade med Michel Jamais och han sa att han vill minnas att Veronique Drouhin sagt att det är deras mest klassiska vin att de därför lyfter fram vingården snarare än dess klassificering.

Men frågan är vad som hände 2009 som gjorde att de började lägga dit "1er Cru" :confused:??
Nåväl, jag skickade iväg ett mail till Drouhin igår så vi får se om de svarar.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu har jag fått svar från Drouhin. :)
Ludivine Guinoiseau <ludivineguinoiseau@drouhin.com>
Bonjour,
Sorry for this late answer but with the weekend of the Wine auction of the Hospices de Beaune we were quite busy.
Please find the answer of Robert Drouhin :
“Beaune Clos des Mouches is a First Growth (Premier Cru).
In the past because of the quality and repute of the wine we did not think necessary to add the mention “Premier Cru”.
Some twenty years ago the labelling regulation changed: the mention “Premier Cru” or “Grand Cru” became compulsory. The design of our label was older than the creation of the AOC, so we were authorized to still use it. In 2009 we decided to redesign slightly this label and we added the Premier Cru mention accordingly to the regulation.
To be noted that if we label an old vintage of Clos des Mouches we have kept on reserve, we would use the new label which means that for the same old vintage, one could find two different labels.
Côte de Beaune: sometimes when the quality of Clos des Mouches cuvée although good is not up to its repute (young vines or frost or hail, …), we decide to declassify the wine.”

We hope that this point is more clear for you now.
We wish you a good day,
Best regards,
Ludivine Guinoiseau
Chargée de Communication, Marketing et Ventes directes
Communication, Marketing and Direct sales Officer
 
Toppen