Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ett räknetal

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag har en Quiz där det finns sju frågor.
När jag har svarat på alla frågor får jag gå vidare till nästa ruta, där står det då "Fel, prova igen!" varje gång.
Nu har jag tröttnat!

Kan man skapa en formel i excel som visar alla möjliga kombinationer som svarsalternativ så ska jag beta av dem en efter en tills appen säger att jag har rätt?

Fråga 1) Rätt svar är B.
Fråga 2) Rätt svar är A eller B.
Fråga 3) Rätt svar är C eller D.
Fråga 4) Rätt svar är B eller C.
Fråga 5) Rätt svar är A.
Fråga 6) Rätt svar är B eller C.
Fråga 7) Rätt svar är B eller C.
 

Håkan

Medlem
Hej!

Jag har en Quiz där det finns sju frågor.
När jag har svarat på alla frågor får jag gå vidare till nästa ruta, där står det då "Fel, prova igen!" varje gång.
Nu har jag tröttnat!

Kan man skapa en formel i excel som visar alla möjliga kombinationer som svarsalternativ så ska jag beta av dem en efter en tills appen säger att jag har rätt?

Fråga 1) Rätt svar är B.
Fråga 2) Rätt svar är A eller B.
Fråga 3) Rätt svar är C eller D.
Fråga 4) Rätt svar är B eller C.
Fråga 5) Rätt svar är A.
Fråga 6) Rätt svar är B eller C.
Fråga 7) Rätt svar är B eller C.
Det är en fråga om varianter och således kör du multiplikation rakt av dvs du har 1*2*2*2*1*2*2 =32 st varianter.
 

Wintermute

Medlem
Det du vill göra är i allt väsentligt att gå igenom de binära talen från 0 (b00000) till 31 (b11111), där 0 är det ena alternativet och 1 är det andra. Det finns lite olika sätt att göra det i t ex Excel.
 

Attachments

  • tabell_decimala_och_binara_tal.png
    tabell_decimala_och_binara_tal.png
    2,4 KB · Visningar: 740

Bearman

a´lea iacta est iterum
B A C B A B B
B A C B A B C
B A C B A C B
B A C B A C C
B A C C A B B
B A C C A B C
B A C C A C B
B A C C A C C
B A D B A B B
B A D B A B C
B A D B A C B
B A D B A C C
B A D C A B B
B A D C A B C
B A D C A C B
B A D C A C C
B B C B A B B
B B C B A B C
B B C B A C B
B B C B A C C
B B C C A B B
B B C C A B C
B B C C A C B
B B C C A C C
B B D B A B B
B B D B A B C
B B D B A C B
B B D B A C C
B B D C A B B
B B D C A B C
B B D C A C B
B B D C A C C
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det du vill göra är i allt väsentligt att gå igenom de binära talen från 0 (b00000) till 31 (b11111), där 0 är det ena alternativet och 1 är det andra. Det finns lite olika sätt att göra det i t ex Excel.
B A C B A B B
B A C B A B C
B A C B A C B
B A C B A C C
B A C C A B B
B A C C A B C
B A C C A C B
B A C C A C C
B A D B A B B
B A D B A B C
B A D B A C B
B A D B A C C
B A D C A B B
B A D C A B C
B A D C A C B
B A D C A C C
B B C B A B B
B B C B A B C
B B C B A C B
B B C B A C C
B B C C A B B
B B C C A B C
B B C C A C B
B B C C A C C
B B D B A B B
B B D B A B C
B B D B A C B
B B D B A C C
B B D C A B B
B B D C A B C
B B D C A C B
B B D C A C C

Tack!
Jag förstår hur du menar i teorin.
Har ni lust att förklara hur jag ställer upp det i excel?

Jag har pratat med en kollega under dagen som sa följande angående quizen;
1 Rätt svar är B
2 Rätt svar är B ELLER C
3 Rätt svar är C ELLER D
4 Rätt svar är C ELLER D
5 Rätt svar är A
6 Rätt svar är C
7 Rätt svar är B ELLER C

Så.. vad blir svaren nu?
Jag räknar gärna ut det själv med lite hjälp i excel som sagt!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kombinatorik är inte så svårt. Så här gjorde jag: Tänk som Håkan beskrev tidigare dvs räkna ut hur många kombinationer (varianter) som du har. Eftersom du har två utfall (binärt) kan du enkelt göra det utan funktioner i Excel. Tidigare hade du 32 st kombinationer. Genom att ta bort en fråga så halverar du varianterna, dvs nu har du 16 st.

Då har du 8 st B och sedan 8 st C i första binära spliten (fråga 2 16 st totalt). Nästa fråga delar du på 2 när du lägger ut nästa serie osv (tänk att varje position (kolumn i excel) är en fråga). För fråga 3 blir det 4 C sedan 4 D och sedan 4 C och sedan 4D, 16 totalt). Sista serien är som i första exemplet då vi hade 32 kombinationer (då hoppar man mellan de två svarsalternativen i sista frågan). Går att göra enkelt på ett papper eller i manuellt Excel.

Titta gärna på förra exemplet då hade vi 16 A och sedan 16 B (32 totalt), sedan 8 C och 8 D två gånger (32 totalt) osv delar med två i varje binära splitt..

Annars kan du göra som Wintermute sa. Skapa binära tal med rätt antal positioner (en för varje fråga 4 st). Sedan kan du splita den binära talet i kolumner och ersätta siffrorna (0/1) med bokstäver... glöm inte att sätta dit de svar du redan vet så att svarsserien blir rätt.

Facit: Svaret har du redan ovan, bara att ta bort de kombinationer som hade två alternativ tidigare, för fråga 6
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Av de svar du är osäker på, vad är din bedömning av sannolikheterna att de kvarvarande alternativen är rätt? Tex i fråga 2 kanske du bedömer att B är rätt med 80% sannolikhet, och C 20%. Om du kan sätta sannolikheter på alternativen (fråga 2, 3, 4 och 7) kan jag sortera kombinationerna så att du börjar att testa i den (för dig subjektivt) mest sannolika "änden".
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kombinatorik är inte så svårt. Så här gjorde jag: Tänk som Håkan beskrev tidigare dvs räkna ut hur många kombinationer (varianter) som du har. Eftersom du har två utfall (binärt) kan du enkelt göra det utan funktioner i Excel. Tidigare hade du 32 st kombinationer. Genom att ta bort en fråga så halverar du varianterna, dvs nu har du 16 st.

Då har du 8 st B och sedan 8 st C i första binära spliten (fråga 2 16 st totalt). Nästa fråga delar du på 2 när du lägger ut nästa serie osv (tänk att varje position (kolumn i excel) är en fråga). För fråga 3 blir det 4 C sedan 4 D och sedan 4 C och sedan 4D, 16 totalt). Sista serien är som i första exemplet då vi hade 32 kombinationer (då hoppar man mellan de två svarsalternativen i sista frågan). Går att göra enkelt på ett papper eller i manuellt Excel.

Titta gärna på förra exemplet då hade vi 16 A och sedan 16 B (32 totalt), sedan 8 C och 8 D två gånger (32 totalt) osv delar med två i varje binära splitt..

Annars kan du göra som Wintermute sa. Skapa binära tal med rätt antal positioner (en för varje fråga 4 st). Sedan kan du splita den binära talet i kolumner och ersätta siffrorna (0/1) med bokstäver... glöm inte att sätta dit de svar du redan vet så att svarsserien blir rätt.

Facit: Svaret har du redan ovan, bara att ta bort de kombinationer som hade två alternativ tidigare, för fråga 6

Tack, nu såg jag mönstret och förstod lite bättre! Fick först ihop 32 olika kombinationer, sedan la jag till ett svarsalternativ och fick då det till 64. Provade att mata in alla 96 olika lösningar i quizen men det gick ändå inte.
Ska försöka få prata med dom som har gjort appen i morgon, tror att det kan vara ett centralt fel som ligger inne som svarsalternativ.

Av de svar du är osäker på, vad är din bedömning av sannolikheterna att de kvarvarande alternativen är rätt? Tex i fråga 2 kanske du bedömer att B är rätt med 80% sannolikhet, och C 20%. Om du kan sätta sannolikheter på alternativen (fråga 2, 3, 4 och 7) kan jag sortera kombinationerna så att du börjar att testa i den (för dig subjektivt) mest sannolika "änden".


Ungefär såhär:
1 Rätt svar är B
2 Rätt svar är B (80%) eller C (20%)
3 Rätt svar är C (50%) ELLER D (50%)
4 Rätt svar är C (50%) ELLER D (50%)
5 Rätt svar är A
6 Rätt svar är C (20%) eller D (80%)
7 Rätt svar är B (40%) ELLER C (60%)
 

KimHartman

Medlem
Tack snälla. Är det någonting som jag kan lära mig att mata in själv? Hur gjorde du?
Baserat på de sannolikheter du definierade konstruerade jag en matematisk funktion som räknar ut sannolikheten att en viss svarskombination är rätt i sin helhet. Jag applicerade sen funktionen på alla svarskombinationerna, och sorterade sedan i fallande sannolikhetsordning.

Detta gjordes i ett program som heter Mathematica. Det är säkert möjligt att göra i Excel men troligen bra mycket krångligare. Min lilla kodsnutt är iaf väldigt generell så om du har ett liknande problem (annat antal frågor, fler/färre svarsalternativ, andra bedömningar av sannolikheterna) går det snabbt att räkna ut om du postar det här.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Baserat på de sannolikheter du definierade konstruerade jag en matematisk funktion som räknar ut sannolikheten att en viss svarskombination är rätt i sin helhet. Jag applicerade sen funktionen på alla svarskombinationerna, och sorterade sedan i fallande sannolikhetsordning.

Detta gjordes i ett program som heter Mathematica. Det är säkert möjligt att göra i Excel men troligen bra mycket krångligare. Min lilla kodsnutt är iaf väldigt generell så om du har ett liknande problem (annat antal frågor, fler/färre svarsalternativ, andra bedömningar av sannolikheterna) går det snabbt att räkna ut om du postar det här.

Smart program, jag är imponerad och tacksam för hjälpen! :)
 

Wintermute

Medlem
Här har du ett ark att labba i. Tanken är att du skriver i de färgade cellerna. Om det blir fler kombinationer än det finns rader med formler i, är det bara att kopiera.
 

Attachments

  • Kombinationer.xlsx
    18,8 KB · Visningar: 159
Toppen