Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exempel på bra provningsanteckningar

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Funderar ofta över vad som bra smaknoter bör innehålla. Min personliga favorit på CT är Paul S.

Här ett exempel på hans magi:

1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia White Blend
1/17/2014 - PAUL S WROTE:
93 points
Desmond's Birthday Dinner 2014 (Park Palace, Grand Park Hotel):90% Macabeo, 10% Malvasia. A lovely, characterful wine – this was one of the most interesting bottles on the night. It had a really complex nose, with ripe stone fruited aromas of peach and apricot, and then sweet flowers and cream, before more savoury notes of mineral, chalk and salty fig drifted in at the edges of the bouquet. Intriguing stuff. The palate was even more interesting. My first impression was of a savoury, even salty character, with a deep minerality and preserved kumquats and lime skins on the attack. These then ceded way to ripe red apples on the midpalate shading into sweeter, fleshier, yellow-fruit notes. Really pleasing stuff, with the salty and sweet melding together into a lovely complex whole, all this wrapped in a nicely focused and balanced package all the way into a rounded finish with fleshy stone fruit spiked with lemony acidity. A very good wine, full of character and drinking very nicely.


Inspirerande, eller hur?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt trevligt skrivet. I de fall man testar enstaka vin i taget under hemmaförhållanden så känns detta klart rätt. Lite svårare när det är tiotalsviner som testas, då dessa nyanser helt enkelt inte hinns med, i alla fall inte för mig. Men visst, tummen upp! Om man inte är så noga med att analysen speglar en verklig upplevelse så kan man ju dock blaja på så mycket man orkar, men då är det ju inte så mycket värt. :cigarr:
 
Skulle säga att mycket mer än så kan man inte säga om ett vin. Jag är ingen stor skribent när det gäller vin och har oftast problem med strukturen. Framförallt måste det ju framgå om vinet är gott eller inte.
 

ChristianB

DipWSET
Bra och bra... :p

Det där är ju alldeles lysande om man vill vara lite mer om sig och kring sig, men jag kan väl tycka att det också beror på tillfället man provar vinet. Har man gott om tid och inget annat som håller en borta från "papper och penna" så är det ju bra med utförliga anteckningar och gärna med åsikter! Men är det exempelvis i någons sällskap kanske det inte är läge att sätta sig med en längre utläggning.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle säga att mycket mer än så kan man inte säga om ett vin. Jag är ingen stor skribent när det gäller vin och har oftast problem med strukturen. Framförallt måste det ju framgå om vinet är gott eller inte.
Många föredrar att det framgår själva prisvärdheten...
Andra hur långt det är till nästa release av BiB...
De flesta vill nog ha en bling-bling-bonus-selfie-poäng för vad ett "ta-daah" och avtäckande ger för score då man kommer hem till sommarens första grilla-med-grannen-fest.
Återigen andra funderar över hur pass mckt status en flaska ger vid nästa eller näst-näst-näst-näst-nästa Vininferno...
Sen kan man ju också fundera över nästa avsnitt av @desperate-housewives och vem det nu är som kommer leda helgens nattvardsgudstjänst.
Viktiga saker!

...eller bara på ren pin kiv njuta järnet av de flaskor ädel dryck man en gång inhandlat :baksmälla:
 

Keen

slan
Jag tycker mest det där läser som nåt slags smak- och doftreferensonani, ger mig inget särskilt. Kanske iofs delvis beror på att jag själv är kass vad kommer till att sätta ord på smak och doft, men men. Är mer ute efter beskrivning av syra, tanniner, mineralitet, struktur, ungdom kontra ålder, drickfönster. Och ja, om det är svingott eller ej :p
 

Magikern

Medlem
Jag tycker att följande är det bästa sättet att göra provningsanteckningar. Tycker det blir tydligare om man har lite mellanrum mellan styckena.

Nose: Vinets doft där man rimligen skriver hur det doftar på ett så tydligt sätt som möjligt.

Attack: Den första smaken om blommar upp i munnen när vinet kommit i kontakt med hela munnen vill säga. Tar 2 sekunder.

Midpalete: Smaken som blommar upp efter några sekunder i munnen. Viner där smaken förändras på ett tydligt sätt från attacken tenderar att få extrapoäng från min sida. Trist när det bara är samma smaker. Fyllighet och munkänsla bedöms här. En god idé att ha vinet i munnen tills inga nya smaker blommar upp längre. Detta kan ta över 10 sekunder.

Finish:Smaken som är kvar i munnen när vinet svalts eller spottats ut. Längden på denna avgörs om även den komplexitet och de nyanser som smakas. Denna kan vara i flera minuter.

Hur dessa termer sedan skall översättas till Svenska är en annan fråga. Doft, attack, mellansmak och eftersmak kanske? Betyg är ju en ganska besvärlig historia men jag skulle nog rösta för att man värdesätter experimentlusta och komplexitet lite extra. Så länge de är balans och kvalité i vinet. Det är ingen god idé att ge mycket gamla viner extrapoäng men de är frestande att göra det om man testar 2 väldigt lika viner mot varandra och det ena är 10 är gammalt och det andra 50.
 

Vino fino

Medlem
Bland etablerade kritiker tycker jag Michael Broadbent är svåröverträffad. Inget översvallande. Allt är sparsamt vägt på guldvåg.

På CT gillar jag Keith Levenberg. Hans poängsättning kan vara helt uppåt väggarna men det är hög klass på prosan och metaforerna är oftast briljanta. Paul S är också mycket bra, liksom Jeff Leve. Richard Jennings har jag svårt för, mest för att han använder ordet "tart" i varenda förbaskade smaknot. Alla viner smakar väl inte "tart fruit"?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vin 1:
Tart cherry, baked cherry, cherry pie; tar cherry, tart pear, baked cherry, cherry pie; rest 3-5 years. 93 points

Vin 2:
Tart cherry, baked cherry, cherry pie; tar cherry, tart pear, baked cherry, cherry pie; rest 3-5 years. 86 points

Slutsats:
Meningslöst. Även om RJ on wine har en rätt ok poängsättning på de lite bättre vinerna. Men, man kan ju undra om han inte är lite maniskt lagd med den enorma mängd olika sorter han manglar sig genom. Men, vi går ju alla igång på lite olika saker; varochen blir ju lycklig på sin facon.

På CT finns också en stor mängd områdesfanatiker, som snöaat in på ett eller ett par områden. Kan vara gammal rioja, madeira, port, champagne, alla områden som börjar på 'B' har flera. Washington State har en kille vars vinkällare är omfattande, och ALLT är från där... ChrisinSunnyside heter han, råkar vara vinmakare och håller sig väl till sitt ämne. Harley1199 är otroligt kunnig på Spanien och för en vänlig dialog med alla som "missförstår" något spanskt vin. Mfl.
Och det kommer hela tiden nytt folk.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På CT kan man faktiskt också läsa Rudy. Av ngn outgrundlig anl kallade han sig Pavie Princess. Efter arrest så har han slutat skriva. 89 st smaknoter hann han med...
 

Vino fino

Medlem
På CT kan man faktiskt också läsa Rudy. Av ngn outgrundlig anl kallade han sig Pavie Princess. Efter arrest så har han slutat skriva. 89 st smaknoter hann han med...

Det var som tusan. Hahahaha. Kul att du tipsade!

Läser här att han har en son (det är väl en lögn?) och en äkta make (makE, inte maka) vilket definitivt är en lögn. Tydligen har han också drygt 8000 pavor under jord. Men de står väl numera i ett förseglat magasin?

Hahahahaha
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns väl dem som strött mer sanning omkring sig än just denne Rudy...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tomflaskor utan etikett kanske.:)
Som att man i Kina fann en byggnad med motsvarande halva årsproduktionen av 2009 Lafite Rotschild eller att det sägs att man varje år i Las Vegas säljer dubbla årsproduktionen av Chateau Petrus...
Iaf om man är etikettdrickare så...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller på att planera ett inköp av några lådor amerikansk Syrah för höstens inplanerade intensivstudier i detta hitintills obegripligt försummade vinämne och kom över en otroligt inspirerande smaknot som bums innebar att jag bokade oss för två flaskor:
2002 Pax Syrah Castelli-Knight Ranch
  • 2013-06-08 - KING CAB WROTE:95 Points
    Syrah can be a funny thing (not haha funny). Sometimes it catches you off guard and sometimes your know exactly what you are getting. It if for the latter I choose to drink 10 year old PAX Syrahs; no surprises. Damn world is too full of surprises already.
    Dark and opaque, the nose is as perfect a Cali Syrah nose as you could want. Sweet blue black fruits with a touch of mushroom and black pepper. Once on the palate this reveals a cornucopia of great stuff: Blueberries, cassis, blackberries and black raspberries all reside here. Interesting notes of the aforementioned. A lovely interweaving of creaminess, plushness and balance with nothing sticking you in the eye. The pepper turns white and sneaks up from behind or toward the finish, say 4/5ths of the way through. Tannins are commanding but tame and acidity deft. Finish remains true and long.A fantastic mouth-feel but the big plus on this is a near imperceptible line of menthol running through it. It's really only noticeable until after the wine is gone and you breath in. Super interesting on this. I think here-in lies the Castelli-Knight magic. I opted for this as a Saturday mulling around the house drink, and I chose well.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker mest det där läser som nåt slags smak- och doftreferensonani, ger mig inget särskilt. Kanske iofs delvis beror på att jag själv är kass vad kommer till att sätta ord på smak och doft, men men. Är mer ute efter beskrivning av syra, tanniner, mineralitet, struktur, ungdom kontra ålder, drickfönster. Och ja, om det är svingott eller ej :p
Det är väl med TN som med viner: vi har alla olika smak och preferenser. I mina ögon, så är just Paul S beskrivning av denna vita Lopez de Heredia alldeles briljant. Han fångar graciöst essencen av ett vin som i mitt smakuniversum är att dö för. Och han smyger snyggt in karaktär, syror, konstitution osv... Jo, jag får gåshud :oops:

Här en (i mina ögon) mer arom-onanistisk TN som precis kom i min feed:
2007 Château Léoville Barton
2014-03-22 - PSPATRICK WROTE: 90 points

We decanted the wine for 20 minutes before we poured the first glass and followed its development over a period of four hours. It offered red and dark fruit, black currant, cherry, some blackberry, graphite, cedarwood, chocolate, spices, smoke, some leather, some tobacco, some green notes, roasted vegetables and mint on the nose. On the palate the medium-bodied, reasonably balanced wine showed black currant, cherry, some blackberry, some plum, mineral notes, graphite, some chocolate, some tobacco, clove and a hint of mint, paired with medium-plus acidity, medium-plus tannin and very good length. I liked the wine’s interesting nose, but to me it was a little simple on the palate. The wine showed classic Pauillac aromas and flavours (yes, it’s a St.-Julien, but it indeed reminded of an imaginative blend of St.-Julien and Pauillac) and is to be considered a good success in the context of the vintage, but it lacked the balance and concentration to be found in great Bordeaux vintages. Solid; and a “pass” with view to QPR. Start drinking in 2015.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en fantastisk smaknot om ett vin vi har några REA-flaskor av, men inte förrän just idag känt oss bekväma med:

2007 Château Montrose
St. Estèphe Red Bordeaux Blend more
2013-12-26 - PAUL S WROTE: 91 points
Dinner with Monthly Group - Boxing Day (Kee's Place): A pleasant young Bordeaux, but I would be hard-pressed to place this anywhere near the price or reputation bracket of a Montrose. The nose was pleasant if not particularly arresting, with cassis, tobacco and earth. On the palate, this came across as particularly early drinking, with easy-going tannins and bright acidity gracing high-toned flavours of cassis seasoned with more of those tobacco and spice notes picked up on the finish. There was a nice, gentle elegance on this, but it was a little on the slim side, and the finish was not exactly impressive. Altogether, a good wine, but not great. Saying that though, it is not a bad option if you want a big-name young Bordeaux that will drink well young for a (relatively) decent price. This is giving some pleasure now and should continue to do so at least over the next decade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2007 Château Léoville Barton
2014-03-22 - PSPATRICK WROTE: 90 points

We decanted the wine for 20 minutes before we poured the first glass and followed its development over a period of four hours. It offered red and dark fruit, black currant, cherry, some blackberry, graphite, cedarwood, chocolate, spices, smoke, some leather, some tobacco, some green notes, roasted vegetables and mint on the nose. On the palate the medium-bodied, reasonably balanced wine showed black currant, cherry, some blackberry, some plum, mineral notes, graphite, some chocolate, some tobacco, clove and a hint of mint, paired with medium-plus acidity, medium-plus tannin and very good length. I liked the wine’s interesting nose, but to me it was a little simple on the palate. The wine showed classic Pauillac aromas and flavours (yes, it’s a St.-Julien, but it indeed reminded of an imaginative blend of St.-Julien and Pauillac) and is to be considered a good success in the context of the vintage, but it lacked the balance and concentration to be found in great Bordeaux vintages. Solid; and a “pass” with view to QPR. Start drinking in 2015.
Just denna smaknotering skulle nog kunna passa på de flesta viner. Lite som att skriva horoskop; det viktiga är att något fastnar och ger igenkännande, så är du i hamn. :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har en viss förkärlek för poetiska TN. Men här är en ur min feed som saknar poesi, doxk ger en bra bild av ett bra vin. Hoppas jag iaf. Så vad är din tagning på en TN av denna typ?


1998 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm
McLaren Vale
2014-03-28 - MILOS WROTE: 92 points
Very much Aussie that is approaching drinking time. Dark ruby red. All the dark bright berry fruits make a showing on the nose with nice mineral note and charcoal. The palate is surprisingly balanced with intense fruit flavour balanced with great acidity and ripe fine tannins. Long and balanced finish. There is nothing subtle about this wine yet, but that was not expected. Overall, drinkable now but many many years ahead. On the right track.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Just denna smaknotering skulle nog kunna passa på de flesta viner. Lite som att skriva horoskop; det viktiga är att något fastnar och ger igenkännande, så är du i hamn. :D
Jag tycker han gör en bra jämförelse med andra Montroser, så att man får en klar och tydlig bild av vad vi har att förvänta oss av våra flaskor av detta vin. Och när.
 
Toppen