Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Exklusivt drickande, fast inte

Bastardo

Medlem
Kan någon vara snäll och lägga fram fakta om, i vilken prisklass måste man dricka vin, starkviner och starksprit, för att tillhöra den exklusiva skaran, som dricker bättre än resten? Låt oss säga till och med bättre än 90% av alla andra grupper och även upp till 95% osv.
Jag har sett en sådan statistik här, men det kan vara svårt att hitta.
Så klart kan jag fråga även AI om det, men jag litar dock mer på den expertis som finns här på forumet.

Orsaken varför jag vill veta det är, att hur kan det komma sig att vi har normalt sett mycket bra standard i Sverige och nästan ingen människa saknar något väsentligt i sitt liv av materiella saker. Så varför i fridens namn är det så få som vill unna sig ens någorlunda gott vin, öl eller starkvaror?
Majoriteten verkar gilla bara skräpviner, billigt öl och uselt brännvin. Hur kan det komma sig?
Har inte Munskänkarna och andra organ kunnat ge tillräckligt mycket information om saker och ting? Jag kan inte förstå detta. Alltså folk som har pengar som gräs, vill inte unna sig ens hyfsad gott vin eller annat drickbart, fast det är bara peanuts för dem … Hur är det möjligt?

Foodcoma

Medlem
Det finns ingen prislapp som definierar “topp 5 %”. Om det gjorde det hade vi inte behövt vare sig omdöme, erfarenhet eller smak.

Ha en fin helg

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag återkommer men en flodvåg av utsagor på måndag.
Tusen tack, Wintermute!
Jag lovar att spara ditt svar till kommande behov. 🍀 🎖️ Det här ämnet är oerhört viktigt för mig, av flera orsaker.
Hur kan man förklara att över 60% av alla kunder på SB köper kranvin, fast en stor del av de skulle ha råd att köpa nästan vad som helst?
Alltså de behöver inte snåla in speciellt mycket på nånting, för att unna sig ett hyfsad gott vin då och då. Vad ska man säga, de har nog inte större krav på hur vinet ska smaka. Men hur i all världen kan man ha så urusel smaksinne? Det kanske inte beror av den anledningen heller …
Är Svenne och Finne Banan så jävla snåla, att de kan inte ens unna sig ett gott vin ens ibland? Tydligen inte.
Sen har vi den andra, mycket liten del av folket (= flera medlemmar här), som har oerhört exklusiv smak. För de är ett vin fortfarande billigt, om det kostar under 10 laxar … ;) Man måste vara relativt förmögen för att betala så mycket för en enda flaska vin, med det tycker de är värt pengarna.

Last edited:

Soignerad

Medlem
Fakta, varsågod:
Om man räknar på Systembolagets “Försäljning per artikel under 2024” och använder pris per liter viktat mot sålda liter, dvs vad kreti och pleti faktiskt köper, får jag det överraskande nog till att “topp 10%” i pris inte ens är 500kr utan bara runt 200kr. Men jag kan ha räknat fel och priserna har höjts sedan 2024. Siffrorna skiljer också om man inkluderar eller exkluderar boxar, påsvin drar ner median och snitt.

Men köper man en vinflaska för >400kr/l dvs 750 ml flaska runt 500kr tillhör man översta 1%.

Psykologi, varsågod:
Folk i allmänhet är inte särskilt intresserade av vin, även om de är matintresserade. Dessutom söker många något "drinkable" och lättkonsumerat vilket eliminerar många finviner. Man står vid grillen och tycker amerikansk Zinfandel är "gott" och bordeaux är "besk". Vad som är "dyrt" är psykologisk ankrat; jag tycker till exempel Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire är prisvärt jämfört med Bollinger VVF. En personlig anekdot i sammanhanget är att jag kom till en mycket matintresserad vän på italiensk middag med en flaska G.D. Vajra Barolo Albe för typ 300kr medan min vän köpt fejkvinet Enzo Bartoli som han halvblint tyckte var MYCKET godare. En annan anekdot var damen framför mig i kassan på det lokala Bolaget som betalade 200 spänn för sin Crazy Cat-box och jag efteråt betalade 1000 gånger mer för mina privatimporterade backvintage av många flaskor Les Forts de Latour. Jag var supernöjd men både Crazy Cat-lady och tjejen i kassan bara skakade på huvudet.

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Fakta, varsågod:
Om man räknar på Systembolagets “Försäljning per artikel under 2024” och använder pris per liter viktat mot sålda liter, dvs vad kreti och pleti faktiskt köper, får jag det överraskande nog till att “topp 10%” i pris inte ens är 500kr utan bara runt 200kr. Men jag kan ha räknat fel och priserna har höjts sedan 2024. Siffrorna skiljer också om man inkluderar eller exkluderar boxar, påsvin drar ner median och snitt.

Men köper man en vinflaska för >400kr/l dvs 750 ml flaska runt 500kr tillhör man översta 1%.

Psykologi, varsågod:
Folk i allmänhet är inte särskilt intresserade av vin, även om de är matintresserade. Dessutom söker många något "drinkable" och lättkonsumerat vilket eliminerar många finviner. Man står vid grillen och tycker amerikansk Zinfandel är "gott" och bordeaux är "besk". Vad som är "dyrt" är psykologisk ankrat; jag tycker till exempel Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire är prisvärt jämfört med Bollinger VVF. En personlig anekdot i sammanhanget är att jag kom till en mycket matintresserad vän på italiensk middag med en flaska G.D. Vajra Barolo Albe för typ 300kr medan min vän köpt fejkvinet Enzo Bartoli som han halvblint tyckte var MYCKET godare. En annan anekdot var damen framför mig i kassan på det lokala Bolaget som betalade 200 spänn för sin Crazy Cat-box och jag efteråt betalade 1000 gånger mer för mina privatimporterade backvintage av många flaskor Les Forts de Latour. Jag var supernöjd men både Crazy Cat-lady och tjejen i kassan i kassan bara skakade på huvudet.
I see. Då tillhör även jag på den lilla skaran på en procent … ;) Men jag köper inte sådana viner för jämnan, utan ganska selektivt. Till exempel finns det nästan ingen riktigt god champagne under 500 spänn, fast det är sällan jag dricker det.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fakta, varsågod:

Psykologi, varsågod:
Folk i allmänhet är inte särskilt intresserade av vin, även om de är matintresserade. Dessutom söker många något "drinkable" och lättkonsumerat vilket eliminerar många finviner. Man står vid grillen och tycker amerikansk Zinfandel är "gott" och bordeaux är "besk". Vad som är "dyrt" är psykologisk ankrat; jag tycker till exempel Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire är prisvärt jämfört med Bollinger VVF. En personlig anekdot i sammanhanget är att jag kom till en mycket matintresserad vän på italiensk middag med en flaska G.D. Vajra Barolo Albe för typ 300kr medan min vän köpt fejkvinet Enzo Bartoli som han halvblint tyckte var MYCKET godare. En annan anekdot var damen framför mig i kassan på det lokala Bolaget som betalade 200 spänn för sin Crazy Cat-box och jag efteråt betalade 1000 gånger mer för mina privatimporterade backvintage av många flaskor Les Forts de Latour. Jag var supernöjd men både Crazy Cat-lady och tjejen i kassan bara skakade på huvudet.
Boxarna bör väl absolut inkluderas. Det är där den stora konsumtionen finns. Däremot är det nog vettigt att exkludera sprit och öl.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Boxarna bör väl absolut inkluderas. Det är där den stora konsumtionen finns. Däremot är det nog vettigt att exkludera sprit och öl.
Vi älskar maltwhisky i det här landet och det får tydligen kosta nästan hur mycket som helst … men är också ungefär det enda som folk tycker om att satsa på.

Jag träffade senast i dag en tjej som jobbar ibland i Härnösand på bolis, och hon berättade att där var Hernö gin en storsäljare, fast det kostar mycket mer än ordinarie sorter.

Konjak befinner sig fortfarande i svackan och där spenderar människor inga större summor alls. Då är de mer benägna att betala lite mer för ett riktigt bra rom i stället. Däremot hinkar de flesta fortfarande bland det billigaste lageröl som går att finna, och det är jättesynd, för på så sätt får de aldrig smaka riktigt fina öl av högre rang.

katho27

Medlem

Förstår eg. inte riktigt vad ämnet är tänkt att handla om men om vi nu letar en gräns för "exklusivitet" så är det väl viss skillnad på om flaskan ska kosta 300 spänn (0.75 x 400 kr/L) eller 500 spänn ( motsv. literpris 667 kr)?

(Just sayin' på ett lite gubb-splainande sätt, men i välmening.)

Wintermute

Medlem
Jag har gjort följande. För alla artiklar taggade "Vin" har jag kollat hur många artiklar (flaskor, boxar osv) som sålts under 2024. För varje kategori har jag identifierat fyra exempel på viner:
  • "Dagens dyraste per bolag" - vi har 470 st Systembolag i Sverige och kanske 300 dagar öppet per år. De 470*300 dyraste produkterna motsvarar "Dagens dyraste per bolöag"
  • Dyraste 1%
  • Dyraste 0,1%
  • Median (50%)
Siffran är pris per halvmagnum.

Allt "Vin"
Dagens dyraste per bolag
729​
Sottimano Barbaresco Fausoni 750
1,0%​
399​
Pouilly-Fuissé PC La Maréchaud 750
0,1%​
699​
Nat Tamaris Vaze Vildvid 750ml
50%​
99​
Cono Sur Single Vineyard Ch 20 750

Rött
Dagens dyraste per bolag
500​
Le Bolle Gran Selezione 750ml
1,0%​
349​
Klein Constantia Estate Red 750ml
0,1%​
699​
Brunello Montalcino Casanova 750 ml
50%​
99​
Cadetto 750 ml

Vitt
Dagens dyraste per bolag
329​
Sancerre Les Roches 750 ml
1,0%​
239​
Sancerre Dom La Croix St-Lau 750
0,1%​
459​
Long Meadow Ranch Chard 750ml
50%​
85​
Tr3 Apor Riesling och Gewürzt 750ml

Mousserande
Dagens dyraste per bolag
649​
Celler Batlle 10 750 ml
1,0%​
569​
Pol Roger Rich Demi-Sec 750
0,1%​
799​
Michel Fagot Brut Millésime 750ml
50%​
109​
Castelmare Prosecco Rosé 750ml

Rosé
Dagens dyraste per bolag
195​
Hecht & Bannier Rosé 750ml
1,0%​
197​
Fleurs de Prairie 187ml
0,1%​
239​
Moschópolis 8 Xinomavro Syrah 750ml
50%​
80​
Weingut K Rosé Zweigelt PET 750

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag har gjort följande. För alla artiklar taggade "Vin" har jag kollat hur många artiklar (flaskor, boxar osv) som sålts under 2024. För varje kategori har jag identifierat fyra exempel på viner:
  • "Dagens dyraste per bolag" - vi har 470 st Systembolag i Sverige och kanske 300 dagar öppet per år. De 470*300 dyraste produkterna motsvarar "Dagens dyraste per bolöag"
  • Dyraste 1%
  • Dyraste 0,1%
  • Median (50%)

Allt "Vin"
Dagens dyraste per bolag
729​
1,0%​
399​
0,1%​
699​
50%​
99​

Rött
Dagens dyraste per bolag
500​
1,0%​
349​
0,1%​
699​
50%​
99​
Cadetto 750 ml

Vitt
Dagens dyraste per bolag
329​
1,0%​
239​
0,1%​
459​
50%​
85​

Mousserande
Dagens dyraste per bolag
649​
Celler Batlle 10 750 ml
1,0%​
569​
0,1%​
799​
50%​
109​

Rosé
Dagens dyraste per bolag
195​
1,0%​
197​
Fleurs de Prairie 187ml
0,1%​
239​
50%​
80​
Tusen tack, vännen!

Nu ska jag spara ditt material på min hårddisk för kommande behov.

Det är helt otroligt med dessa siffror … Vi har oerhört många människor i Sverige som behöver inte snåla med pengarna, om de inte absolut vill göra det, och ändå köper dessa alltså nästan inga viner i de prisklasserna, som de allra flesta medlemmar skulle göra, även de av oss som har begränsad ekonomi.
Det verkar inte hjälpa heller vad Munskänkarna gör, som är världens största vinprovningsförening med grenar i flertalet länder, även i Finland. Finewines borde även medverka att få ut lite mer information om vin för Svenne Banan, men det är nästan en omöjlig uppgift med dessa fakta.

Jag kan INTE få det i mitt huvud att människor som tjänar pengar som gräs, köper mestadels bara kranviner, fast de skulle ha råd att köpa oerhört många goda viner, som inte kostar så förfärligt mycket pengar. Det här beteendet kommer jag aldrig att förstå.
Jag har till och med lättare att förstå varför folk köper oerhört dyra viner, än att de som har så bra ekonomi inte köper ens de enklaste kvalitetsviner.
Nu ska ärligt avslöjas att det inte vimlar sådana viner på bolis, men de finns ändå. Och man behöver inte gå så högt upp i pris för att hitta riktigt skapliga viner med minst 90 poäng av de stora drakarna …
Vad skulle man sätta då prisnivån för att få mycket goda viner, utan att behöva ruinera sig ekonomiskt? Jag tycker själv att man måste kunna få ’helt okej viner’ under 300 riksdaler. Kanske inga världsmästarviner, men ändå med så hög kvalitet, att det borde betyda ett enormt lyft gentemot Boxviner (Bag-in-Box).

Det här förfarande måste vara på så sätt det galnaste vi svenskar håller på med … De som är mycket välbärgade människor, unnar sig inte ens hyfsade goda viner, trots att vi har de billigaste vinpriserna i Fennoskandia. Alltså, allt annat får kosta pengar, nästan hur mycket som helst, men att njuta av goda viner, verkar inte vara så viktigt alls. Vad fasiken är det fel med sånt folk, undrar jag bara. Och det är nästan lika illa även i Finland.
Nej, det behövs oerhört mycket mer information om det här, för att folk ska förstå vad de går miste om.

Thirsty

Smygnykterist
Jämför med köttindustrin som har gjort mycket reklam om ekologiskt, välmående djur etc. men ändå är konsumtionsmönstret som det är. Andelen kött som säljs som kostar 700-800 kr/kg är relativt liten, än mindre är andelen norr om 1000 kr/kg. Varför köper inte alla högkvalitativt kött? Anledningarna är många som exempelvis att ekonomin är begränsad, känns onödigt mycket pengar jämfört med smaken, intresse, prioriterar att spendera mer på annat osv.

Som partisk vin nörd är det lätt att just bli partisk. 😇

Johan L

Medlem
Folk i allmänhet dricker skitkaffe istället för kaffe på kvalitetsbönor.
Folk i allmänhet äter skräpchoklad istället för choklad gjord på kvalitetsbönor.
Folk i allmänhet äter tråkkött istället för kött av god kvalitet från djur som mått bra.
Folk i allmänhet lyssnar på musik från högtalare med kasst ljud istället för att skaffa ordentliga högtalare.
Folk i allmänhet har på sig illasittande skjortor istället för måttsydda skjortor av kvalitetstyger.

Man kan hålla på hur länge som helst. Folk finner glädje i att lägga pengar på olika saker helt enkelt.

Johan L

Medlem
Det känns otroligt skrytsamt, när de stoltserar hela tiden hur dyra viner de köper.
Ovan citat är från trådskaparen fast i en annan tråd. Jag får inte riktigt ihop mixen av den jante som du @Bastardo ger uttryck för i den tråden (och i många andra trådar) och den elitism du står för i den här tråden. Här ger du uttryck för att du ser ner på de som dricker billiga viner, åtminstone om de har råd med något som kostar något lite mer, medan du i andra trådar brukar avfärda åsikter om att något vin med stor prislapp är godare än vin med mer moderat storlek på prislappen. Är det bara viner som faller inom din egna personliga ram för pris och kvalitet som är okej för andra att tycka om?

Wintermute

Medlem
Grafer över "allt vin, 2024". X-axeln är volymsandel. Y-axeln är pris per halvmagnum.
1769521417459.png

Grafen har några platåer, där ganska mycket vin har samma pris. Med knappt 210 000 000 liter sålt 2024, är 8% runt 17 000 kubikmeter.
Vi zoomar in på den sista procenten.
1769521599037.png

Sedan zoomar vi in på den sista tiondedels promillen (21 kubikmeter)
1769522274651.png

Gränsen för exklusiv får envar bedöma.

Attachments

• 1769521658513.png
    1769521658513.png
    45,4 KB · Visningar: 41

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
  • Dyraste 1%
  • Dyraste 0,1%
  • Median (50%)

Allt "Vin"
Dagens dyraste per bolag
729​
1,0%​
399​
0,1%​
699​
50%​
99​

Rött
Dagens dyraste per bolag
500​
1,0%​
349​
0,1%​
699​
50%​
99​
Cadetto 750 ml

Vitt
Dagens dyraste per bolag
329​
1,0%​
239​
0,1%​
459​
50%​
85​

Mousserande
Dagens dyraste per bolag
649​
Celler Batlle 10 750 ml
1,0%​
569​
0,1%​
799​
50%​
109​

Rosé
Dagens dyraste per bolag
195​
1,0%​
197​
Fleurs de Prairie 187ml
0,1%​
239​
50%​
80​
Fantastiskt inlägg! 3 apor är alltså medianen för vitt!?! På flaska iofs, men ändå... Kan du lägga in öl, sprit och whisky också?

Johpe

Medlem
Grafer över "allt vin, 2024". X-axeln är volymsandel. Y-axeln är pris per halvmagnum.
Visa bifogad bild 35875
Grafen har några platåer, där ganska mycket vin har samma pris. Med knappt 210 000 000 liter sålt 2024, är 8% runt 17 000 kubikmeter.
Vi zoomar in på den sista procenten.
Visa bifogad bild 35876
Sedan zoomar vi in på den sista tiondedels promillen (21 kubikmeter)
Visa bifogad bild 35878
Gränsen för exklusiv får envar bedöma.
Snyggt!!
Går det visa en inzoomning på allt över 100kr (70% o uppåt typ)? (skulle vilja se lite högre upplösning på grafen där mest för att det är kul)

Fakta, varsågod:

Psykologi, varsågod:

Toppen