Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Experimentera med alkohol i matlagningen?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag är just nu inne på att börja experimentera med alkohol i matlagningen, för att sätta lite djupare smaker.
Vilka är era bästa tips? Länka gärna recept.

Jag gjorde nyss en korvstroganoff till matlådor och funderade på om man hade kunnat gjort någonting roligare med den.
Det blev en "klassisk" med falukorv, krossade tomater, gul lök, vitlök, salt, peppar, timjan, oregano, tomatpuré och sambal oelek. Hade man kunnat gjort något mer? Whisky? Är det bara att prova och se om man gillar't eller inte?

Jag är helt novis på ämnet och tänkte börja googla lite. Men jag vänder mig till er först!
 

Per Stade

Lege artis
Eau-de-Vie höjer vilken korvrätt som helst till skyarna.
Drygt, billigt och bra hållbarhet
299.JPG
 

sunqan

Vinös
hmmm. "klassisk" utan vare sig gräddfil eller fransk senap? (för att inte tala om vilka underliga kryddor :))

men med den blandningen - Pernod (ger en brödig touch). gör du den klassiska korv stroganoff med tomatpure, schalottenlök, gräddfil (jaja, smetana då) och fransk senap skulle jag prova med hr stades eau-de-vie för att göra det lite rundare under fötterna (eller varför inte en matsked eller två av av den där cognacen som ändå bara står och skräpar i starkspritsförrådet :) jag brukar ta lite remy martin napoleon xo i pepparsåsen ibland...)
 
Toppen