mad dog mikey
Medlem
Kort summerat; jag hade hittat en enstaka flaska som fanns i lagersaldot i en butik. eftersom butiken i fråga ligger för långt bort så jag gick till mitt lokala systembolag och bad dem att ta kontakt med systembolaget i fråga för att kolla om flaskan verkligen fanns i lager. det gjorde den och min lokala butik gjorde en beställning åt mig. toppen. allt gott så långt.
något senare fick jag ett telefonsamtal från bolaget där de förklarade att det var en annan årgång på flaskan jag beställt med frågan om jag fortfarande ville ha flaskan. jag bekräftade att jag absolut ville ha flaskan. några dagar senare ringer dom igen och förklarar att den flaska jag beställt inte har ett artikelnummer och att systembolagets huvudkontor kontaktats - diverse teknikaliteter gjorde att det hela skulle ta några dagar extra. tiden har gått sedan dess och idag hade jag vägarna förbi mitt lokala systembolag och hörde efter vad som hänt med min beställning. det ringdes lite på telefonen och efter en sväng fick jag höra att systembolaget som hade flaskan ursprungligen endera sålt flaskan till någon annan eller skickat den till en annan butik. Tyvärr.
Jag undrar om Systembolaget har rätt att behandla kunder så här? Dvs, att först bekräfta att en flaska finns i lager, ta emot en beställning och sedan låta någon anställd sälja flaskan till, ja, vem vet, till en vinintresserad svåger? sig själv? etc. Har jag någon möjlighet att kräva att Systembolaget kompenserar mig på något sätt och handla in flaskan i fråga via agenten/producenten?
något senare fick jag ett telefonsamtal från bolaget där de förklarade att det var en annan årgång på flaskan jag beställt med frågan om jag fortfarande ville ha flaskan. jag bekräftade att jag absolut ville ha flaskan. några dagar senare ringer dom igen och förklarar att den flaska jag beställt inte har ett artikelnummer och att systembolagets huvudkontor kontaktats - diverse teknikaliteter gjorde att det hela skulle ta några dagar extra. tiden har gått sedan dess och idag hade jag vägarna förbi mitt lokala systembolag och hörde efter vad som hänt med min beställning. det ringdes lite på telefonen och efter en sväng fick jag höra att systembolaget som hade flaskan ursprungligen endera sålt flaskan till någon annan eller skickat den till en annan butik. Tyvärr.
Jag undrar om Systembolaget har rätt att behandla kunder så här? Dvs, att först bekräfta att en flaska finns i lager, ta emot en beställning och sedan låta någon anställd sälja flaskan till, ja, vem vet, till en vinintresserad svåger? sig själv? etc. Har jag någon möjlighet att kräva att Systembolaget kompenserar mig på något sätt och handla in flaskan i fråga via agenten/producenten?
Last edited: