Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Färg på champagne

A

Anders1234

Hej!

Jag har druckit champagne och annat mousserat lite sporadiskt genom åren. Med det är jag en sann nybörjare som inte lärt mig något nämnvärt.

Igår stötte jag på en champagne (Collery bdb nv) som var förhållandevis mörk. Jag uppskattade den och tyckte att den kändes som en lite mer mogen champagne.

Tänkte utbilda mig och googlade vad det är som gör att vissa champagner blir mörka och möts då till min förvåning att det normalt rör sig om viner som blivit dåliga. Är detta alltid fallet eller finns det situationer där en mörkare ton inte indikerar ett förstört vin? Om ja, vad beror då detta på?

Vänligen,
Anders

Thirsty

Smygnykterist
Hej!

Jag har druckit champagne och annat mousserat lite sporadiskt genom åren. Med det är jag en sann nybörjare som inte lärt mig något nämnvärt.

Igår stötte jag på en champagne (Collery bdb nv) som var förhållandevis mörk. Jag uppskattade den och tyckte att den kändes som en lite mer mogen champagne.

Tänkte utbilda mig och googlade vad det är som gör att vissa champagner blir mörka och möts då till min förvåning att det normalt rör sig om viner som blivit dåliga. Är detta alltid fallet eller finns det situationer där en mörkare ton inte indikerar ett förstört vin? Om ja, vad beror då detta på?

Vänligen,
Anders
Ålder ger en mörkare färgton. När var den deggad?

Trådskapare
A

Anders1234

"Matured in barrels from Sauternes" - står det på hemsidan.
Fatlagring ger också vanligtvis mörkare färg.
Tack snälla! Det låter rimligare än att den skulle vara dålig. Tänker att jag inte borde uppskattat smak och doft isåfall.

Annars får jag väl börja köpa viner som förvarats dåligt framgent! 😂

Tack igen!

Toppen