Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta sortimentet 1 december 2018

Skrutt

Medlem
Tack, intressant, men inte utan brasklappar. 2015 Rkatsiteli Qvevri skulle kunna vara intressant, inte bara i en tungvrickningsramsa. Dock undrar jag om det inte är en "Cuvée Systembolaget". Det finns en intressant smaknot på CellarTracker men den gäller något som till skillnad från 1 dec-vinet benämns som "Artwine", och flaskbilderna är tydligt olika.

För det andra kan man inte annat än gilla Vernaccia di San Gimingnano och Cecchis variant bör kanske testas trots en del tveksamma recensioner, men det är synd att Montenidoli inte finns med längre.

2014 Guigal Hermitage, är det månne en mindre bra årgång eller ska man snarare se det som ett bra "drick nu"-vin? Priset måste väl betraktas som bra.
 

john b

Medlem
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?sellstartdatefrom=2018-12-01&sellstartdateto=2018-12-01&bottletypegroup=Helflaska glas,Lättare glasflaska&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=1

Sitter och tittar på nyheterna för det fasta sortimentet. Ser bl a att Baron de Leys gran reserva-11 går från BS till fasta och får en prissänkning på 41 kronor. Guigals Hermitage är en annan nyhet liksom en champagne jag aldrig hört talats om. Någon som har lite input?

Tackar för påminnelsen. Jag fick inte pojkpinne av vinerna. Men denna öl ska jag snabbt köpa mig en låda (back?) av och lägga på lagring. Kul att den kommer på stor flaska. Riktigt bra om man vill prova suröl, gillar man inte denna kan man skriva av hela changern direkt

Screenshot_20181125-124904_Chrome.jpg
 

DVI

Medlem
Jag har dålig check på ovan viner men tycker att By Farr-släppet på tisdag verkar spännande. Är det någon som har koll på denna producent? Tydligen tidigare arbetat på Dujac vilket kanske borgar för en lite mer burgundisk pinot. Dessutom får väl Geelong betraktas som bra ställe för pinot-plantor? Tänker att Yarra är på andra sidan bukten och rimligtvis har liknande klimat, kanske annan jordmån. Men Yarra Pinot tycker jag ofta är gott. Ser att de släpper Giant Steps pinot - Applejack Vineyard samma dag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2014 Guigal Hermitage, är det månne en mindre bra årgång eller ska man snarare se det som ett bra "drick nu"-vin? Priset måste väl betraktas som bra.
Priset ser fullt normalt ut för Guigals bas-Hermitage. Côte-Rôtie 2014 och Hermitage Blanc 2015 kostar båda 429 kr, och dessa tre brukar ligga på ungefär samma prisnivå. Min minnesbild är att "bas-vinerna", de med "standard-Guigal-etikett", brukar ha en jämn prissättning/prisutveckling från Guigal, d.v.s. priset i euro går inte upp och ner beroende på årgångens kvalitet. Bas-sortimentet sträcker sig upp till just dessa tre. Däremot prissätts prestigevinerna - de med individuella etiketter - olika mellan årgångarna, d.v.s. svagare årgångar prissätts lägre.
2014 är i Rhône inte en lika hyllad årgång som 2015, och kanske inte någon annan stans heller.
För övrigt tycker jag att Guigals enklare 2015, Côtes du Rhône (som är Syrah-dominerad) och Crozes-Hermitage, är riktigt bra i årgången! (På Crozes står det 2014 på BS webbplats, men det står 2015 på hyllan i de butiker jag sett.)
 

Elvis

Medlem
Adam-Mereaux L'Affût, den nya champagnen, har jag inte hört talas om heller men jag måste säga att det är en imponerande detaljerad beskrivning av den på Systembolagets hemsida. Skönt att slippa googla vilka byar druvorna kommer från, till exempel.
 

ChristianB

DipWSET
Adam-Mereaux L'Affût, den nya champagnen, har jag inte hört talas om heller men jag måste säga att det är en imponerande detaljerad beskrivning av den på Systembolagets hemsida. Skönt att slippa googla vilka byar druvorna kommer från, till exempel.
Intressant att basvinets mognad på fat i ett år nämns men att tiden i flaska inte är med. Det skulle jag också gärna veta bland de andra detaljerna! ;)
 
Toppen