Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fattigmanslagring

Ok, nu är man ny i vinträsket, och hoppas det blir en lång vistelse.
Bor i en trea, har ingen flådig källare och egentligen inte nån perfekt plats i typ köket för att klämma in en stående vinkyl.
Den plats jag har hittat är överskåpet ovanpå kylskåpet/frysen, skulle eventuellt kunna få plats med en liggande mindre vinkyl där, typ Caso CS628.
Är det en vettig lösning? Annars har jag svårt att hitta ett ställe i lägenheten som kommer behålla en vettig temp.

En annan fundering är källarförrådet, klassiskt lägenhetshus med källaren under mark, kan tänka mig att temperaturen där är ganska stabil, även om den kanske inte är perfekt. Högre stöldrisk såklart (hade inbrott senast i somras...) Har dock ingen el i mitt källarförråd, så kan inte placera en kyl där.

Ett annat option är väl att köpa viner som inte behöver lagras helt enkelt, nu klickade jag ju hem CAV0075 och tolkar beskrivningen som att iaf Marcoux-flaskorna mår bra av att ligga ett tag.

Det är ju detta med frewgan också, som jag självklart kommer bearbeta för att hon också ska tycka att detta är kul! Vi var ju faktiskt på en amaroneprovning för några år sedan hehe, vilken vi iofs blev mer förvirrade efter. Men initialt är det ju bra att smyga igång lite smidigt..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den plats jag har hittat är överskåpet ovanpå kylskåpet/frysen
Du ska INTE lägga viner ovanför kyl/frys. Det är oftast mycket varmt där vilket leder till att dina viner riskerar att bli snabbmognade/kokta. Hitta istället en garderob mitt i lägenheten som inte får direkt solljus på sig. Eller källarförrådet som du skriver, om du vågar lägga din dyrgripar där. Håller källaren en jämn temperatur är det ett utmärkt ställe att ha vinerna på.
Ett annat option är väl att köpa viner som inte behöver lagras helt enkelt, nu klickade jag ju hem CAV0075 och tolkar beskrivningen som att iaf Marcoux-flaskorna mår bra av att ligga ett tag.
Det är mer en smaksak. Nu får du två av varje vin så varför inte korka upp en av varje ganska snart och spara de övriga ett tag.
Det är ju detta med frewgan också, som jag självklart kommer bearbeta för att hon också ska tycka att detta är kul!
Så länge du plockar fram goda viner (enligt frugan) kommer man ganska långt. Det är så jag har kommit undan ;)
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Du ska INTE lägga viner ovanför kyl/frys. Det är oftast mycket varmt där vilket leder till att dina viner riskerar att bli snabbmognade/kokta. Hitta istället en garderob mitt i lägenheten som inte får direkt solljus på sig. Eller källarförrådet som du skriver, om du vågar lägga din dyrgripar där. Håller källaren en jämn temperatur är det ett utmärkt ställe att ha vinerna på.

Det är mer en smaksak. Nu får du två av varje vin så varför inte korka upp en av varje ganska snart och spara de övriga ett tag.

Så länge du plockar fram goda viner (enligt frugan) kommer man ganska långt. Det är så jag har kommit undan ;)

Gällande frys/kyl så tänker jag enbart i så fall att placera en kyl där, absolut inte ha lösa flaskor där, det blir varmt där uppe, men jag förutsätter att en vinkyl klarar av att hålla tempen. Det är rätt nya vitvaror också så de blir inte dödsvarmt som det blev i vår gamla lägenhet som hade äldre vitvaror. Där kunde vi använda överskåpet till att förvärma tallrikar inför middag.

Känns som att källaren är en bra lösning då, har ett 60x60 underskåp som är tomt där nu också, kan nog hitta några bra ställ för att lägga flaskorna i det skåpet, då är de dolda för diverse nyfikna inbrottstjuvar också.
 

Wintermute

Medlem
En annan lösning för måttliga lagringstider kan vara att lägga ett lager flaskor i botten på garderober och andra skåp. Någon här på forumet hade en kista stående med flaskorna liggande i... Bara fantasin sätter gränserna.
En vinkyl som ryms ovanpå frysen skulle kunna bli full ganska fort...
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
En annan lösning för måttliga lagringstider kan vara att lägga ett lager flaskor i botten på garderober och andra skåp. Någon här på forumet hade en kista stående med flaskorna liggande i... Bara fantasin sätter gränserna.
En vinkyl som ryms ovanpå frysen skulle kunna bli full ganska fort...

Ja 18 -flaskors kyl får jag nog plast med ovanpå, men det får bli senare isf.
Jag börjar med att designa och 3D-printa ett bra modulärt vinställ som jag kan placera i mitt 60x60 underskåp med dörr som står i källarförrådet. Borde hålla sig kring 16-18 grader där året runt, inte optimalt, men en bra start.
 
Jag hade rekommenderat en vinkyl i kombination med garderoben. Spara dyrgriparna/de du vill lagra länge i vinkylen och lägg förbrukningsvinerna i garderoben.

Nu vet jag såklart inte hur många viner du har eller planerar att köpa. Rör det sig om många är Källaren naturligtvis en utmärkt lösning om du är beredd att svettas lite över stöldrisken. Det känns ju som att där bör vara hyfsat svalt. Det går inte att "rusta upp" källarutrymmet och göra det så svårt som möjligt för eventuella tjuvar?
 

Uncle_Bob

Medlem
Bor du kanske i en stad där du kan hyra lagringsutrymme för de finare flaskorna? Skall du börja köpa caviste-lådorna (eller liknande) regelbundet så kommer du få flaskor som absolut går att öppna nu och få lite liv i med luft men som absolut ger dig en högre upplevelse om du låter dem ligga några år. Alternativt om man har föräldrar eller dylik släkting inom rimligt avstånd med utflyttade barn och för stor bostad där man kunde ställa ett riktigt lagringsskåp...
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Fick min första låda Caviste idag! Kul! Sparar de två "enklare" flaskorna i köket och låter övriga fyra ligga på lagring! Och väldigt bra förpackade lådor måste jag säga! Flaskorna måste ju kunna ligga i lådan bara nere i källaren?
Jag har ett "underskåp" 60 brett som står i källarförrådet, längst in i hörnet, med dörr och relativt belamrat med dykutrustningar och annat, på säg 1-2 års sikt har jag svårt att se att jag kommer ha viner för mer än 5000-10000 där, och jag tror risken är minimal, även om de skulle gå in i förrådet. Det finns mkt annat där de skulle plocka först, innan de tar sig in längst in och öppnar skåpet som flaskorna ligger i... Så det får duga, sen får jag klura på om jag kan hitta en lämplig kyl att ha i lägenheten ovanpå kylskåpet för dyrare flaskor helt enkelt.
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Väcker denna tråd lite, nu ligger det ju redan en liten blygsam samling och lagras nere i källarförrådet, runt 18-19 grader är det där nere vilket är lite varmt, även om det är stilla och mörkt. Saknar även att ha lite flaskor uppe i lägenheten man kan glutta på, och nu när det bor en Coravin i köket så känner den sig ju alldeles ensam också. Måste lösa detta på bästa möjliga sätt. Måste få till en vettig lagring i lägenheten. Jag har några alternativ just nu:

1. Ovanpå fullhöjds kyl/frys har vi klassiska lägenhets-överskåp, är rätt säker på att jag kan hitta en vinkyl för inbyggnad eller fristående som får plats där uppe. Jag vet att vibrationer inte är speciellt bra, men hur mkt vibrerar en modern frys/kyl eg? Och jag kan ställa vinkylen på stenplattor eller liknande dessutom för att dämpa så mkt det går? Det hade helt klart varit den snyggaste lösningen och frun hade blivit nöjd. Måttet på det utrymmet är: 55cm brett, 60cm högt, 47cm djupt. Skullle också kunna plocka bort överskåpet helt men då skulle kylen stå direkt ovanpå kylskåpet, får dock några cm större volym åt alla håll då.

2. Köpa en fristående kyl som är så snygg och diskret som möjligt och på något magiskt sätt inkorporera denna i övrig lägenhetsinredning i vardagsrummet.

3. Har en plats till i köket som är 37cm brett, 39 djupt och 110 högt.

Känns som att alternativ ett är bäst då det är en plats där vinerna inte kommer vara i vägen, och det är överskåp idag som inte går att använda till något jättevettigt ändå. Det blir inte speciellt varmt i dessa utrymmen så en kyl borde kunna fungera som den ska där och jag tror att de små vibrationerna kommer ha mindre inverkan än de 18-20 grader flaskorna ligger i nu?

Alternativ tre vore snyggt men lär aldrig hitta en kyl med de måtten. Är nog helt omöjligt med tanke på flaskornas längd och det begränsade djupet.
 

Pontus

Medlem
Väcker denna tråd lite, nu ligger det ju redan en liten blygsam samling och lagras nere i källarförrådet, runt 18-19 grader är det där nere vilket är lite varmt, även om det är stilla och mörkt. Saknar även att ha lite flaskor uppe i lägenheten man kan glutta på, och nu när det bor en Coravin i köket så känner den sig ju alldeles ensam också. Måste lösa detta på bästa möjliga sätt. Måste få till en vettig lagring i lägenheten. Jag har några alternativ just nu:

1. Ovanpå fullhöjds kyl/frys har vi klassiska lägenhets-överskåp, är rätt säker på att jag kan hitta en vinkyl för inbyggnad eller fristående som får plats där uppe. Jag vet att vibrationer inte är speciellt bra, men hur mkt vibrerar en modern frys/kyl eg? Och jag kan ställa vinkylen på stenplattor eller liknande dessutom för att dämpa så mkt det går? Det hade helt klart varit den snyggaste lösningen och frun hade blivit nöjd. Måttet på det utrymmet är: 55cm brett, 60cm högt, 47cm djupt. Skullle också kunna plocka bort överskåpet helt men då skulle kylen stå direkt ovanpå kylskåpet, får dock några cm större volym åt alla håll då.

2. Köpa en fristående kyl som är så snygg och diskret som möjligt och på något magiskt sätt inkorporera denna i övrig lägenhetsinredning i vardagsrummet.

3. Har en plats till i köket som är 37cm brett, 39 djupt och 110 högt.

Känns som att alternativ ett är bäst då det är en plats där vinerna inte kommer vara i vägen, och det är överskåp idag som inte går att använda till något jättevettigt ändå. Det blir inte speciellt varmt i dessa utrymmen så en kyl borde kunna fungera som den ska där och jag tror att de små vibrationerna kommer ha mindre inverkan än de 18-20 grader flaskorna ligger i nu?

Alternativ tre vore snyggt men lär aldrig hitta en kyl med de måtten. Är nog helt omöjligt med tanke på flaskornas längd och det begränsade djupet.
Har du funderat på att lagra dem någon annanstans? Antingen i ett vinfack hos en professionell aktör, eller kanske du känner någon vänlig själ som har lite plats över i sin källare? Om du ska skaffa en kyl så tycker jag generellt att du, om möjligt, ska satsa på en som rymmer relativt många flaskor.
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Har du funderat på att lagra dem någon annanstans? Antingen i ett vinfack hos en professionell aktör, eller kanske du känner någon vänlig själ som har lite plats över i sin källare? Om du ska skaffa en kyl så tycker jag generellt att du, om möjligt, ska satsa på en som rymmer relativt många flaskor.

Jo det billigaste jag hittade var hos Pelican Storage (240:-/mån eller så), men ska jag lagra flaskorna åt mina barn så kommer jag ha betalt 75 000:- i lagringskostnad, så det känns inte riktigt aktuellt :D

Att ställa kylen hos nån annan är säkert ett option, men det är ju lite mysigt att ha dem hemma också..
 

Pontus

Medlem
Jo det billigaste jag hittade var hos Pelican Storage (240:-/mån eller så), men ska jag lagra flaskorna åt mina barn så kommer jag ha betalt 75 000:- i lagringskostnad, så det känns inte riktigt aktuellt :D

Att ställa kylen hos nån annan är säkert ett option, men det är ju lite mysigt att ha dem hemma också..
Nu menade jag iofs att du kanske kunde få plats i en kompis källare eller kyl :)
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Nu menade jag iofs att du kanske kunde få plats i en kompis källare eller kyl :)

Ah ja det är säkert en bra lösning, kanske kör en kombo med en lite mindre kyl på typ 24 flaskor hemma, och sedan kan man ha långliggarna hos någon kompis/bror eller dyl.. Vet inte om jag har någon som jag litar på dock :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har en sluttning i norrläge på tomten som jag länge funderat på om man kan nyttja. Detta löser nästa det, problemet är att öppningen går uppåt och jag behöver öppningen rakt fram. Men stor tumme upp för idén, den är lysande.
Fixar du grävmaskin tar jag med vin! :D
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Toppen