Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favia Rompecabezas - hjälp med inköp

Jerobaum

Medlem
Drack denna riktigt kralliga men avvägda Syrah-blandning på AG i månads. Slutade med att vi tog in tre flaskor. Den var så grym!

Måste försöka få tag i några nu men det verkar riktigt tufft. Hittar några via auktion i USA
https://www.wine-searcher.com/find/favia+rompecabezas+amador+county+sierra+foothills+california+usa

Men ni kanske har tips på vart detta går att få tag i?

Jag ska till Florida i november och San Francisco i februari så jag skulle kunna beställa och ta hem i worst case
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Fick svar från AG

Hej Max

Kul att du gillade Favia Rompecabezas.
Det är en Chateauneuf-blend fast tillverkad i Kalifornien.
Tyvärr har den svenska importören av Favia lagt ner sin verksamhet så för tillfället finns ingen svensk importör.
Den finns såklart kvar att dricka här på AG.
Vi har kvar några enstaka flaskor Rompecabezas 2012 samt en låda av 2014.
Det finns även en ren Syrah som heter Quarzo samt en Cabernet Sauvignon från Oakville i Napa Valley som vi har på listan.
Utöver det har vi åkt över till Kalifornien och blandat ett eget vin från Favias druvor som vi kallar för Silver Forge.
Det är nästan 50% Cabernet Sauvignon samt 50% Cabernet Franc som vi hittills gjort 3 årgångar av. Endast ett fat är tillverkat av varje årgång och finns endast att dricka här på AG och Rolfs kök och det också kan vara något för er.
Vinmakaren heter Andy Erickson som ursprungligen är från Texas men som namnet antyder även är svenskättling till en utvandrarfamilj.

Vi hoppas att se dig här snart igen.
Med vänlig hälsning
XXX
 

HerrMelin

Medlem
Fick svar från AG

Hej Max

Kul att du gillade Favia Rompecabezas.
Det är en Chateauneuf-blend fast tillverkad i Kalifornien.
Tyvärr har den svenska importören av Favia lagt ner sin verksamhet så för tillfället finns ingen svensk importör.

Då skulle jag nog gissa på att det va Vinopia :)
 
Har hängt som gäst här på tok för länge, men när detta ämne dyker upp så kan jag inte hålla mig längre. Eftersom jag älskar Favias viner så kan jag inte annat än att hoppa in och nämna att forumets namne vinbutiken finewines.dk importerar Favia. Kursen är kanske inte världens roligaste just nu, men vill man ha en härlig Rompecabezas eller Quarzo så får man offra sig. Tror de skickar, men har inte provat då jag bor i landets södra delar och hellre åker och besöker "live" i Kokkedal.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Har hängt som gäst här på tok för länge, men när detta ämne dyker upp så kan jag inte hålla mig längre. Eftersom jag älskar Favias viner så kan jag inte annat än att hoppa in och nämna att forumets namne vinbutiken finewines.dk importerar Favia. Kursen är kanske inte världens roligaste just nu, men vill man ha en härlig Rompecabezas eller Quarzo så får man offra sig. Tror de skickar, men har inte provat då jag bor i landets södra delar och hellre åker och besöker "live" i Kokkedal.

Snyggt, tack för tips! Men priset drar iväg något fruktansvärt tyvärr :( Visserligen får jag för en låda om 6st 2014 559 DKK men det blir ca 859 SEK. I USA har jag nu hittat årgång 2008 för 782 SEK via benchmarkwine.com. Det tillkommer iof frakt på 50 USD men men
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Kontaktat fanwines nu! Hänvisade till denna tråd :)

Har även kontaktat Favia direkt och meddelat att jag besöker San Francisco i februari. De släpper Rompecabezas i februari :) Frågade om de kan ta emot oss alt leverera till hotellet.
 

sunqan

Vinös
Snyggt, tack för tips! Men priset drar iväg något fruktansvärt tyvärr :( Visserligen får jag för en låda om 6st 2014 559 DKK men det blir ca 859 SEK. I USA har jag nu hittat årgång 2008 för 782 SEK via benchmarkwine.com. Det tillkommer iof frakt på 50 USD men men
Du är förhoppningsvis medveten om att privatpersoner inte får handla på distans från ett land utanför eu? Fastnar det i tullen blir det beslagtaget och du får förmodligen böter
 
Har hängt som gäst här på tok för länge, men när detta ämne dyker upp så kan jag inte hålla mig längre. Eftersom jag älskar Favias viner så kan jag inte annat än att hoppa in och nämna att forumets namne vinbutiken finewines.dk importerar Favia. Kursen är kanske inte världens roligaste just nu, men vill man ha en härlig Rompecabezas eller Quarzo så får man offra sig. Tror de skickar, men har inte provat då jag bor i landets södra delar och hellre åker och besöker "live" i Kokkedal.
Varmt välkommen till forumet! Kan inte gå fel med någon som gillar Favia!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Obs att om du köper i usa i butik eller med leverans till hotellet tillkommer sales tax som ligger på 7-10% i CA. Så de 782 blir 840-850
De flesta hotell tar också en handlingfee och salestax får man ofta betala på vingården också. Om man nu inte råkar vara på en vingård i Oregon.
 
Toppen