Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finlandsfärja - optimera inköp på vägen

Sonen har tjatat i flera år - vill åka finlandsfärja. Vi har goda vänner som kräver besök på andra sidan Östersjön. Sagt och gjort - resan blir av i sommar. Men vad är smartast val ur det snäva perspektivet bäst inköpsmöjligheter av fine wines till rimliga priser? Avgång Stockholm.
 

Sigdarve

Medlem
Sonen har tjatat i flera år - vill åka finlandsfärja. Vi har goda vänner som kräver besök på andra sidan Östersjön. Sagt och gjort - resan blir av i sommar. Men vad är smartast val ur det snäva perspektivet bäst inköpsmöjligheter av fine wines till rimliga priser? Avgång Stockholm.
Grattis på födelsedagen gamle man!
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-05-18 kl. 18.35.26.png
    Skärmavbild 2019-05-18 kl. 18.35.26.png
    135,5 KB · Visningar: 391

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Viking Line har sedan länge ett bra utbud på champagne till (för det mesta) bra priser. Så du bör åka Viking snarare än Silja. Utbudet övriga viner brukar dock inte imponera fullt lika mycket. En omväg via en Tallin-färja är inte att rekommendera, för de färjorna har (ännu) mer spritfokus i butikerna än Finlandsfärjorna.
 

Gradin

Medlem
Viking Grace är att rekomendera, brukar ha en "finewine" avdelning i champagnebaren med bra priser och vissa saker med ålder, utöver att dom kör Heidsieck NV för 360kr i taxfreen, även i taxfreen har dom tidigare haft Tignanello bra prissatt med flera (Chateau Pichon Longueville,Albert Bichot).
 

Peder

Medlem
Jag brukar alltid köpa på mig ett gäng med "Pol Roger Brut" för tidigare 299:- nu 309 riksdaler på Ekerö Linjen, för övrigt ett ganska uruselt vinutbud på båtarna tycker jag.

Screenshot_20190518-221111.png
 

Jesper L

Medlem
Tolkar det som att du ska åka hela vägen till Finland?

Har för mig att det då är euro som gäller i tax freen.

Har åkt Stockholm - Mariehamn några gånger med Viking Line (Cinderella är fartyget). Krug Grande Cuvee kostar 1 149kr, Charles Heidsieck brut Reserve kostar 345kr, Jacques Selosse initial brut kostade 1 149kr (minnet sviker men cirka detta pris), Salon för 2 999kr.
Det fanns väldigt mycket trevligt och det finns fler champagner än vad deras tax free hemsida visar. Alla priser är i SEK och det fanns även fina röda viner som Tignanello, Vega Sicilia Unico med mera.
 
Tolkar det som att du ska åka hela vägen till Finland?

Har för mig att det då är euro som gäller i tax freen.

Har åkt Stockholm - Mariehamn några gånger med Viking Line (Cinderella är fartyget). Krug Grande Cuvee kostar 1 149kr, Charles Heidsieck brut Reserve kostar 345kr, Jacques Selosse initial brut kostade 1 149kr (minnet sviker men cirka detta pris), Salon för 2 999kr.
Det fanns väldigt mycket trevligt och det finns fler champagner än vad deras tax free hemsida visar. Alla priser är i SEK och det fanns även fina röda viner som Tignanello, Vega Sicilia Unico med mera.

Cinderella är billigare då priset är i SEK kontra EUR på Viking Grace. ( Som bekant har vi ingen inflation i Sverige och våra finanser är urstarka :) ). Som tidigare nämnt, fine wines är lika med champagne. Ibland kan de även ha bra ölutbud. Jag åkte ett år direkt efter en ölmässa och fick med mig en hel del kul. Men orsaken jag åkt tidigare har endast varit champagne, speciellt då Charles Heidsieck låg runt 270 SEK flaskan.

Ett tips är också att parkera bilen på båten. Billigare än på kaj och underlättar transporten :)

upload_2019-5-19_8-21-12.png
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Inte alltid listan på webben motsvarar verkligheten. Charles Heidsieck är ett säkert kort.
låter hoppfullt: letade just efter den på listan men såg bara rosén från Charles H. Hur ser du på den i förhållande till vanliga NV Charles H i termer av pris och kvalitet?
 

gece

Man vänjer sig.
Så du bör åka Viking snarare än Silja.
Kan bekräfta denna då andra intressen än vin ibland sätter mig på Silja Galaxy. Den har changerat på vinfronten, var riktigt bra för några år sen, nu kan man iofs hitta några hyfsade vardagsviner till rimliga priser men källarobjekt får man vända sig annorstädes för.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas Tack! Viking och champagne låter bra.
ngt särskilt du skulle sikta in dig på av det som verkar finnas just nu:
https://www.vikingline.se/ombord/taxfree-shopping/mariella-gabriella/champagne/
När det gäller det övre segmentet är det inte säkert att sortimentet är det samma i sommar som nu. De kanske t.ex. har Dom Pérignon 2008 då, Charles Heidsieck i annan version än rosé och Krug på större flaskor än kvartsmagnum. (Listan ser faktiskt lite "utplockad" ut jämfört med minnesbilden.)
Specialarna av Piper-Heidsieck är troligen bra och du kommer som nämnts tidigare att kunna dricka dem ombord. Sedan flera år är Piper generellt ett bra hus (vilket de inte var i forna dar) trots sin storlek. De fanns tidigare någon "båtspecial" som var äldre flaskor av den vanliga Piper. Gissningsvis är "Essentiel by Essi" något liknande.
Delamotte BdB 2008 lockar definitivt.
Roederer BdB, beroende på årgång.
 
låter hoppfullt: letade just efter den på listan men såg bara rosén från Charles H. Hur ser du på den i förhållande till vanliga NV Charles H i termer av pris och kvalitet?

Har inte druckit den så mycket att jag vill ge ett tvärsäkert "betyg". Den har, om jag kommer ihåg rätt, en bra dos av reservvin så den har tydliga CH drag.
 
Toppen