Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det andra alternativ än Cellartracker?

LarsW

Medlem
Halloj vänner.

Börjar bli dags efter drygt 20 år med lösbladssystem att kliva in i den digitala världen för att hålla reda på vinsamlingen som nu är utsprid i 3 olika källare i två städer, med en 4e källare i en ny stad på G....

Har själv noll erfarenhet av detta men tänker att här borde det finna desto mer av det. Senaste posten om detta var från 2016 så undrar om det finna bättre alternativ till Cellartracker som verkar vara dominerande?
Vill helst ha något som är användarvänligt, alltså mata in uppgifter på ett förutsägbart sätt och inte behov av avancerad programmering.

Tackar på förhand! :)
 

Niclas

Medlem
Jag använder viniq.se som funkar finfint och är enkelt att administrera.
Har hört ryktas om att dem kommer att förbättra utseende/funktion i vår.
 
Hej alla på Finewines, här kommer mitt premiärinlägg!
Jag stod inför samma tanke för ett par år sedan när jag ville bokföra vinerna på något sätt. Kollade runt lite lätt bland appar och frågade en kompis som är programmerare om han kunde hjälpa mig. Finns säkerligen fördelar med apparna som jag inte får tillgång till nu, men ovissheten om ifall det blir en framtida årsavgift, hur länge och ofta den uppdateras osv fick mig att avstå från dem. Främst var nog ändå skälet att jag ville ha koll själv på vilka saker jag ville logga, alltså att jag fick det så som jag ville ha det och att jag kan ändra/lägga till upplägget själv.

Med andra ord blev det det enklaste av det enkla, ett kalkylark :) I mitt fall Googles variant av Excel som också smidigt lagras i molnet genom min Gmail så jag kan nå det från dator och mobil. I detta ark har jag lagt upp följande rubriker per kolumn:
Namn
Inköpspris
Typ (vitt/rött/mou osv)
Land
Region
Årgång
Inköpsår
Lagras till (ex. 19-22, baserat på rekommendationer jag hittar på Internet)
Passar till (Systembolagets rekommendationer, Lamm/Fläsk/Gris/Nöt/Vilt/Ost och övrig mat jag snappat upp)
Druvor
Systembolagets smakklockor Sötma/Fyllighet/Strävhet/Fruktsyra
Egna noteringar
Systembolagets smaknot

När jag druckit ett vin i listan flyttar jag ned det längre ned i listan under rubriken "Provade viner". När ett år har gått tar jag bort dessa provade viner, för att inte få för lång lista, och lägger dem i en undersida/flik döpt med årtalet. Vill man hitta ett visst vin är det sökbart i arket oavsett flik det ligger under. Tar en kopia på filen varje år och lägger i en annan molnlagring som backup.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej och välkommen till fiinewines.se!

Systembolagets smakklockor Sötma/Fyllighet/Strävhet/Fruktsyra
Systembolagets smaknot
Vad just denna information ska vara bra till kan jag undra? Tycker oftast att deras smakbeskrivningar och klockor ser likadana ut år efter år trots att det kommer nya årgångar som har helt andra egenskaper. Som indikation duger de säkert visserligen. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag hade en period på ungefär två år, där jag loggade i excelark och CT samtidigt.
I mina ögon är cellartracker fortfarande bäst.
Jag har testat att ha ett eget kalkylblad och lägga det i min dropbox för enkel åtkomst, men jag insåg efter mycket om och men, att det ändå blev smidigare att bara dricka vinet i CT och sedan göra ett axplock på statistik därifrån, när impulsen faller på.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så man lär sig något idag också, vilka ytterligare fördelar får man med CT som jag missar?
Något jag har dragit nytta av är framförallt andras noteringar om de viner jag har lagt in. Man kan ganska snabbt bilda sig en uppfattning vad andra tycker, hur vinerna förändras med ålder m.m.
 

Petra

Medlem
Jag har kört VinoCell ett tag, tycker den leverera det jag behöver för att hålla koll på det jag har själv.
Det jag missar med den är andras smaknoter etc varför jag dubbelkör med CT. Av den anledningen funderar jag på att byta till CT men det som hindrar är den tiden det skulle ta att flytta över informationen till ett nytt ställe.
Det kanske får bli ett mål för sommarledigheten :)
 
Hej alla på Finewines, här kommer mitt premiärinlägg!
Jag stod inför samma tanke för ett par år sedan när jag ville bokföra vinerna på något sätt. Kollade runt lite lätt bland appar och frågade en kompis som är programmerare om han kunde hjälpa mig. Finns säkerligen fördelar med apparna som jag inte får tillgång till nu, men ovissheten om ifall det blir en framtida årsavgift, hur länge och ofta den uppdateras osv fick mig att avstå från dem. Främst var nog ändå skälet att jag ville ha koll själv på vilka saker jag ville logga, alltså att jag fick det så som jag ville ha det och att jag kan ändra/lägga till upplägget själv.

Med andra ord blev det det enklaste av det enkla, ett kalkylark :) I mitt fall Googles variant av Excel som också smidigt lagras i molnet genom min Gmail så jag kan nå det från dator och mobil. I detta ark har jag lagt upp följande rubriker per kolumn:
Namn
Inköpspris
Typ (vitt/rött/mou osv)
Land
Region
Årgång
Inköpsår
Lagras till (ex. 19-22, baserat på rekommendationer jag hittar på Internet)
Passar till (Systembolagets rekommendationer, Lamm/Fläsk/Gris/Nöt/Vilt/Ost och övrig mat jag snappat upp)
Druvor
Systembolagets smakklockor Sötma/Fyllighet/Strävhet/Fruktsyra
Egna noteringar
Systembolagets smaknot

När jag druckit ett vin i listan flyttar jag ned det längre ned i listan under rubriken "Provade viner". När ett år har gått tar jag bort dessa provade viner, för att inte få för lång lista, och lägger dem i en undersida/flik döpt med årtalet. Vill man hitta ett visst vin är det sökbart i arket oavsett flik det ligger under. Tar en kopia på filen varje år och lägger i en annan molnlagring som backup.
Har du mallen så du skulle kunna dela den?
 
Kan bara instämma i hyllningarna till CT, bra fullversion och bra app, särskilt sedan de implementerade "label scan" från Vivino.

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna administrera min källare lika bra med något annat alternativ...
Skillnaden på cellartracker och vivino?
 
Har du mallen så du skulle kunna dela den?
Ta ett Exceldokument och klistra in följande ord i olika kolumner i rad 1 som rubriker:
Namn Pris Typ Land Region Årgång Inköpt Lagras till Mat Lamm Fläsk Gris Nöt Vilt Ost Övrigt mat Druvor Sötma Fyllighet Strävhet Fruktsyra Övrigt Systembolagets smaknoter

Hade jag börjat skriva om mina viner idag hade jag nog ändå använt mig av CT, verkar smidigt. Nu orkar jag inte gå över till CT och skriva in alla flaskorna igen...
 

gece

Man vänjer sig.
Ta ett Exceldokument och klistra in följande ord i olika kolumner i rad 1 som rubriker:
Namn Pris Typ Land Region Årgång Inköpt Lagras till Mat Lamm Fläsk Gris Nöt Vilt Ost Övrigt mat Druvor Sötma Fyllighet Strävhet Fruktsyra Övrigt Systembolagets smaknoter

Hade jag börjat skriva om mina viner idag hade jag nog ändå använt mig av CT, verkar smidigt. Nu orkar jag inte gå över till CT och skriva in alla flaskorna igen...
CT har stöd för bulkuppladdning av spreadsheets, så du behöver inte sitta och skriva allt, flaska för flaska.
 
Toppen