Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns här någon Portugal-konnässör?

D

Dr Doc

Med ojämna mellanrum brukar undertecknad sammanstråla med en handfull vänner i det höga syftet att avnjuta en Brakmiddag. Som sig bör ägnas glasens innehåll erforderlig omtanke och detta forum har varit till hjälp vid förberedelserna inför tidigare tillfällen. Emedan den portugisiska vinfloran utsetts till kommande ämne för förkovran önskar jag nu besvära er om vägledning. Bortsett från portvin ger vi oss nämligen in på obruten mark!

Det jag behöver hjälp med är att identifiera ett antal buteljer som tillsammans kan erbjuda en översikt av Portugals vinmakeri i den mån det låter sig göras på en helkväll. Dvs jag tänker mig välgjorda axplock från envar av de grövre grenarna på stammen "Portugal" och inte hela lövverket. Är det möjligt?
Klassiska variationer föredras generellt framför nytänkande djärvheter och det får gärna råda en övervikt mot röda viner.

Tips på harmoniserande smaker eller rätter välkomnas varmt och här finns inga begränsningar till det portugisiska köket.
Det enda randvillkoret jag har att förhålla mig till är huvudrätten som redan fastställts till att bli Beef Wellington.

Ingen strikt budgetbegränsning råder men det är önskvärt att kunna beställa hem godbitarna till SB.
 

Daniel A

Administratör
Trevligt!

Jag tycker ju personligen att en Portugal-afton är värd ganska lite utan en madeira någonstans! Det är trots allt en historiskt otrolig viktigt vintyp (speciellt för Sverige, där vi under första halvan av 1900-talet bälgade i oss drycken i kvadrat) och väldigt klassiskt.

Föreslår en av de torrare varianterna (på druvan sercial), som ni förslagsvis kör till en gräddig svampsoppa. Fungerar fint som förrätt, och den otroligt höga syran i madeira kommer få det att vattnas i munnen på er. 1998 Blandy's Sercial Colheita för 597 kr (länk) är utmärkt. Det är tillräckligt intensivt för att ganska liten mängd i glaset räcker, så halvlitersflaskan räcker nog till ca 10 pers. Jag skrev såhär om den för bara några veckor sedan:
1998 Blandys Sercial Colheita
Tappad på flaska 2013. 2600 flaskor släppta.
Ett fantastiskt exempel på hur bra madeira kan vara även som relativt ungt vin! Svampsoppa, hasselnötter, citronskal, rostade toner, svag aceton (blåser bort). På tungan är det mer svampar av bästa sort, råa som stekta, nötter och citron. Viss sötma kan anas, och syran är sylvass. Intensiv! 92p.

Om den känns för saftig i pris kommer deras Sercial 10yo för 260 kr fungera fint också (länk).

Om det däremot på riktigt inte finns några budgetbegränsningar så är Barbeito Vó vera Malvasia 30yo (länk) en salig upplevelse. Köp lite god choklad till eller baka en klassisk madeiriansk honungskaka.

Röda eller vita viner vågar jag inte uttala mig om. Hoppas det blir en bra brakmiddag med fantastiska viner!
 

chambertin

Medlem
Med ojämna mellanrum brukar undertecknad sammanstråla med en handfull vänner i det höga syftet att avnjuta en Brakmiddag. Som sig bör ägnas glasens innehåll erforderlig omtanke och detta forum har varit till hjälp vid förberedelserna inför tidigare tillfällen. Emedan den portugisiska vinfloran utsetts till kommande ämne för förkovran önskar jag nu besvära er om vägledning. Bortsett från portvin ger vi oss nämligen in på obruten mark!

Det jag behöver hjälp med är att identifiera ett antal buteljer som tillsammans kan erbjuda en översikt av Portugals vinmakeri i den mån det låter sig göras på en helkväll. Dvs jag tänker mig välgjorda axplock från envar av de grövre grenarna på stammen "Portugal" och inte hela lövverket. Är det möjligt?
Klassiska variationer föredras generellt framför nytänkande djärvheter och det får gärna råda en övervikt mot röda viner.

Tips på harmoniserande smaker eller rätter välkomnas varmt och här finns inga begränsningar till det portugisiska köket.
Det enda randvillkoret jag har att förhålla mig till är huvudrätten som redan fastställts till att bli Beef Wellington.

Ingen strikt budgetbegränsning råder men det är önskvärt att kunna beställa hem godbitarna till SB.
Tycker du skall ha med ngt rött från Bairrada (druvan Baga) och då tänker jag på Luis Patos viner först och främst. Mkt svagt representerade på SB men den här firman i Ty har flera av dom (Vinhas Velhas, Vinha Pan m.fl).
Atomwine i Dk har en del som är riktigt bra från Douro också (Quinta Vale D.Maria och Wine & Soul t.ex).
Ovinho.de i Ty har också mkt annat intressant och du kanske skulle ha med ngn museal Colares också på din middag.
Sedan tycker jag personligen att Portugal har en del intressanta vita i form av bra Alvarinho (Soalheiro och Anselmo Mendes t.ex) och världsklassviner vg söt fatlagrad Muscat från Setubal (denna 20-åring t.ex).
 

Silex

Medlem
Tänkte börja skriva här men ser att @chambertin på ett utmärkt sätt skrivit det mesta jag hade i åtanke. Det är bara lite synd att SBs utbud inte är bättre vad gäller Portugal. T ex en äldre Colares tycker jag är kul om du kan få tag på en.
Det som inte nämnts är väl det mest självklara, dvs portvin. Finns ingen direkt budgetbegränsning så finns det äldre Colheita på Systembolaget som är riktigt bra (t ex Kopke Colheita 1966). Utbudet av äldre vintage är tyvärr inte bra på SB. Annars tycker jag också att Moscatel de Sétubal är kanonbra och kanske ett roligare söt-alternativ än portvin.
Sedan kan jag nämna att det finns en hel del äldre starkviner och även några enstaka torra röda viner från Portugal (inklusive det klassiska vinet Barca Velha) på den kommande auktionen på Bukowskis, om det är en inköpskanal du föredrar framför att köpa från t ex Tyskland.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Trådskapare
D

Dr Doc

Jag lyfter på hatten för alla bra svar!
Nu har jag en del att jobba vidare med.

Portvin ligger mig förvisso varmt om hjärtat och har utgjort ämne för tidigare "studier" men fokus kommer denna gång att ligga på utforskandet av vad mer Portugal har att erbjuda. (däremot kan någon rätt, tillika kocken, antagligen komma att välsignas med ett glas eller så)

Daniel A kan känna sig trygg i att en Madeira kommer åka med. Det är även ett troligt ämne för en framtida fördjupning så det kunde vara trevligt med en aptitretare i dubbel bemärkelse.

Att Portugal är underrepresenterat på SB har jag noterat och kanske får jag ta med en kompletterande inköpskanal, särskilt som här dyker upp många intressanta uppslag.

Jag återkommer efter att ha nystat lite mer, återigen tack för att ni hjälper mig hitta trådändarna!
 
Trådskapare
D

Dr Doc

Så var buteljerna beställda.
Det blev lite bråttom då datum för middagen fastställdes sent och ligger i absolut närtid. Jag tror att spridningen på druvor och regioner blev ganska tillfredsställande även om vi bara skrapar på ytan.

Den preliminära menyn är komponerad så inget utom huvudrätten, som är "outsourcad" till en annan deltagare, ska behöva ta alltför mycket fokus från taffeln utan istället kan beredas i förväg. Okomplicerad men välsmakande mat som kocken behärskar även när han fått lite innanför brynjan. Förbättringsförslag välkomnas om sådana finns vad gäller vinmatchning.


Alvarinho/Minho (2016 Soalheiro Reserve)
Funderar på att serveras detta vin till någon form av löjrom eller kanske en liten räkmacka? Gubbröra på rågbröd är för kryddigt antar jag?

Baga/Bairrada (2013 Luis Pato Vinha Pan)
Ugnsrostat sidfläsk?

blandade druvor/Douro (2014 Quinta Vale D. Maria, tinto)
Beef Wellington. Till denna rätt kommer vi även smyga med en joker ur lågprissortimentet, en Alentejano (2015 P.lex Reserva) vars tidigare årgång omnämns i tråden "Årets största överraskningar 2014, halvtid"

Bual/Madeira (Blandy's Bual 10y)
Serveras troligen med lite vällagrade ostar.

Moscatel de Setubal (Alambre 20 años)
Bakningen behöver påbörjas tre dagar i förväg, men om det hinns med vore det spännande att prova den madeiranska honungskakan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så var buteljerna beställda.
Det blev lite bråttom då datum för middagen fastställdes sent och ligger i absolut närtid. Jag tror att spridningen på druvor och regioner blev ganska tillfredsställande även om vi bara skrapar på ytan.

Den preliminära menyn är komponerad så inget utom huvudrätten, som är "outsourcad" till en annan deltagare, ska behöva ta alltför mycket fokus från taffeln utan istället kan beredas i förväg. Okomplicerad men välsmakande mat som kocken behärskar även när han fått lite innanför brynjan. Förbättringsförslag välkomnas om sådana finns vad gäller vinmatchning.


Alvarinho/Minho (2016 Soalheiro Reserve)
Funderar på att serveras detta vin till någon form av löjrom eller kanske en liten räkmacka? Gubbröra på rågbröd är för kryddigt antar jag?

Baga/Bairrada (2013 Luis Pato Vinha Pan)
Ugnsrostat sidfläsk?

blandade druvor/Douro (2014 Quinta Vale D. Maria, tinto)
Beef Wellington. Till denna rätt kommer vi även smyga med en joker ur lågprissortimentet, en Alentejano (2015 P.lex Reserva) vars tidigare årgång omnämns i tråden "Årets största överraskningar 2014, halvtid"

Bual/Madeira (Blandy's Bual 10y)
Serveras troligen med lite vällagrade ostar.

Moscatel de Setubal (Alambre 20 años)
Bakningen behöver påbörjas tre dagar i förväg, men om det hinns med vore det spännande att prova den madeiranska honungskakan.
Tack för återkoppling! En person av din kaliber bör dessutom överväga att registrera dig på forumet! Du är mycket välkommen i alla fall! :)
 
Toppen