Finns vinsamlarterapi?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Bror, 2 mars 2020.

1. The Wall

The Wall Medlem

Det där med skor är (också) något av minerat område hemma; hustrun kan ha ett nytt par skor varje dag i ungefär 20 dagar medan jag skulle klara "omkring" ett halvår.
    En inte ovanligt förekommande dialog hemma:
    Hustrun; "Kan vi slänga alla de här skokartongerna?"
    Jag; "Helst inte."
    H; "Varför?"
    Jag; "Det är skor i skokartongerna. På tal om något annat; ska vi testa en anständig Barolo ikväll?"

2. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Inte tillnärmelsevis så många eller till lika stort värde som vinflaskorna tyvärr. Min fru gillar ändå dyra handväskor och hotar då och då med att åka ned till Italien och shoppa 50-100 märkesväskor för att jämna ut balansen.. :nagelbitare:

MagnusH70 gillar detta.
  3. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Känner annars igen mig i mycket av ovanstående. För mig är den grundläggande drivkraften naturligtvis intresse. Det finns också en ambition att ha en ”komplett” vinkällare såtillvida att de flesta klassiska regioner/druvor/stilar ska vara representerade så att det alltid finns en bra matchning till olika maträtter och tillfällen. Detta, kombinerat med en tidshorisont på 30+ år gör att antalet flaskor och pengar nedlagda börjar bli ett problem. Dessutom finns hos mig ett ganska stort inslag av FOMO och ”good deal” beteende, såtillvida att jag har svårt att tacka nej till ett bra erbjudande och ofta tänker att det är bäst att köpa nu då det kan bli svårt/dyrt att få tag på vinet i fråga senare.

Jag har faktiskt gått i terapi för mitt köpbeteende. Det hjälpte lite, men inte helt. Det jag fick med mig var dels större insikt i mina drivkrafter och dels några strategier för att undvika oplanerade spontanköp. Jag köper fortfarande en del men känner att jag större kontroll, vilket också gör att jag i slutändan får en bättre vinkällare.

JonasBo, vintomas, Silex och 8 andra gillar detta.
  4. The Wall

The Wall Medlem

”Om du åker idag är det ok, annars får jag fortsätta som förut. Ok?”
    ”Men det går ju inte att komma in i Italien...”
    ”Just det”

Det är ett slag du inte kan förlora. :D

MagnusH70 och lukastollig gillar detta.
  5. sunqan

sunqan Vinös

MagnusH70 gillar detta.
  6. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Den där krokodilskinnsväskan från Prada var bland det dyrare jag sett. Riktigt den nivån har hon inte kommit upp i som tur är. Men kan ju lägga fram förslaget ”En mixlåda DRC till mig, en krokodilväska till dig”

sunqan och MagnusH70 gillar detta.
  7. sunqan

sunqan Vinös

Nu tog jag bara exempel från de normalt prisade lyxväskorna...

Mer normala "lyxväskor" ligger väl normalt i spannen 3-5000 kr eller 8-10000 kr.

lukastollig gillar detta.
  8. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Good lord!
    Plötsligt har champagne inköpen blivit exponentiellt dyrare! :nagelbitare:

lukastollig och sunqan gillar detta.
  9. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

10. gece

gece Man vänjer sig.

Wintermute gillar detta.
  11. Håkan

Håkan Medlem

Ett kungarike för ett paket jäst.

Daniel A gillar detta.
  12. The Wall

The Wall Medlem

Jag fick i söndags i uppdrag av hustrun att köpa ett paket jäst, vilket jag också gjorde. Väl hemma konstaterade hon att jag hade köpt fel jäst; jag köpte det röda "för söta degar" istället för det blåa "för matbröd". Ett kungarike kanske kan mildra hennes irritation något? Vart teleporterar jag jästen?

Last edited: 18 mars 2020
  13. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

gece gillar detta.
  14. Håkan

Håkan Medlem

Tyvärr fel sort. F-n vad folk börjat baka...

15. Håkan

Håkan Medlem

Sprit du har i handen förnämelsevis i ett glas

gece och vintomas gillar detta.
  16. The Wall

The Wall Medlem

Och många verkar befara det värsta som premiärbagare med tanke på att de flesta artiklar som är slut är vetemjöl, jäst, Seltin, toapapper och tvättmedel.

17. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

18. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Folk har inte börjat att hamstra toapapper. De har bara kommit på att de inte kan skita på jobbet längre!

BTW så tror jag på skrönan att rödvin hjälper mot Corona.

19. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

11K är frugans rekord så långt så finns marginal uppåt..

Dela sidan