Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Flaskvariation = jagvariation?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En god vän införskaffade en Coravin i höstas och har hängivit sig åt exceptionella vinpaket till sina hemmalagade gourmandiska högtidsstunder. Han är en väldigt skicklig, bred och kunnig vinprovare.

Han började rätt snart inse att samma flaskas vin på tisdag kunde vara 97p, på fredag 89p och nära 100p igen på söndag.

Hans teori, som jag inte kan säga emot, bygger alltså på att den allmänt acceptera principen om sk "flaskvariation" absolut måste ifrågasättas. Och att där sannolikt finns ett mycket större påverkansområde som borde kallas: "jagvariation".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Halleluja!

Svårt att motsäga egenstudier som detta. Vår uppfattning om ett vin kan nog likställas med kaosteorin till viss del, men snittet vid ett antal provningar av samma vin börjar nog närma sig sanningen om vad man tycker om vinet i allmänhet och ett vin man gillar som tusan idag kommer man nog mer sannolikt gilla även imorgon, dock möjligen lite mer eller mindre. :)

Jag tror alltså att det är sällan som man helt ändrar uppfattning om ett vin över en natt, men det händer säkerligen det också såklart.
 

merlotsmile

Medlem
En god vän införskaffade en Coravin i höstas och har hängivit sig åt exceptionella vinpaket till sina hemmalagade gourmandiska högtidsstunder. Han är en väldigt skicklig, bred och kunnig vinprovare.

Han började rätt snart inse att samma flaskas vin på tisdag kunde vara 97p, på fredag 89p och nära 100p igen på söndag.

Hans teori, som jag inte kan säga emot, bygger alltså på att den allmänt acceptera principen om sk "flaskvariation" absolut måste ifrågasättas. Och att där sannolikt finns ett mycket större påverkansområde som borde kallas: "jagvariation".
Intressant :) . Vad tycker han om sin Coravin? *nyfiken*
 

Vino fino

Medlem
En god vän införskaffade en Coravin i höstas och har hängivit sig åt exceptionella vinpaket till sina hemmalagade gourmandiska högtidsstunder. Han är en väldigt skicklig, bred och kunnig vinprovare.

Han började rätt snart inse att samma flaskas vin på tisdag kunde vara 97p, på fredag 89p och nära 100p igen på söndag.

Hans teori, som jag inte kan säga emot, bygger alltså på att den allmänt acceptera principen om sk "flaskvariation" absolut måste ifrågasättas. Och att där sannolikt finns ett mycket större påverkansområde som borde kallas: "jagvariation".
Instämmer absolut avseende begreppet "jagvariation". Frågan är om vin har en större spännvidd mellan intrycken än annat--- jämför exempelvis den berömda Cola Zeron som är mycket mer uniform (tycker jag) i sin påverkan på mina sinnen. Cola Zero smakar alltid likadant.

Om vin är en känsligare kemisk komposition, och kapabel till lägre lägstanivåer och högre högstanivåer än annat som man förtär, hur mycket beror på jagvariationen och hur mycket är "resten"?

Flaskvariation som begrepp kan jag endast acceptera om man har lagrat samma vin på samma sätt och olika flaskor tydligt uppvisar olika mognadsgrader. Men sen har vi allt det andra, jagets dagsform, vad man ätit innan, om man har en förkylning i kroppen, om frugan varit elak mot en, osv osv osv.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Flaskvariation är i min värld bara olika mogna flaskor av samma vin. Unga viner uppvisar inte enligt min erfarenhet någon egentlig flaskvariation.
Kan också gå med på flaskvariation på mousserande vin producerat på den traditionella metoden.

(Blä för att skriva inlägg på telefonen! )
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cola Zero smakar alltid likadant.
Hur ofta dricker du Cola Zero blint och hur ofta analyserar du smaken?

Beskriv gärna vad Coca-cola smakar, många har till och med problem att sätta ord på den typen av upplevelser, men den har ju såklart en urtypisk smak även om det exakta receptet är hemlighållet. Jag råkar nämligen själv veta, då jag lärt mig detta när jag genomförde min flavouristutbildning (alltså, hur man gör en Cola-smak, inte Coca-Colas exakta recept). :)

Lätt att googla, så undvik gärna det. :)

Tre komponenter är absolut nödvändiga (förutom socker, vatten och citronsyra).
 

Vino fino

Medlem
Hur ofta dricker du Cola Zero blint och hur ofta analyserar du smaken?

Beskriv gärna vad Coca-cola smakar, många har till och med problem att sätta ord på den typen av upplevelser, men den har ju såklart en urtypisk smak även om det exakta receptet är hemlighållet. Jag råkar nämligen själv veta, då jag lärt mig detta när jag genomförde min flavouristutbildning (alltså, hur man gör en Cola-smak, inte Coca-Colas exakta recept). :)

Lätt att googla, så undvik gärna det. :)
Är inte en person som googlar saker för att framstå som bildad, så ingen orsak.

Faktum är att just Coca Cola var det första beviset på att mitt vinintresse spillde över på annat. (Ni vet, när man kommer på sig själv med att snurra på glaset oavsett dryck). Jag satt en dag och funderade på vad Coca Cola egentligen doftade och smakade. Enligt mig så är det rätt tydliga toner av apelsin och nejlika, förutom den där karamelliserade tonen av bränt socker, givetvis.

Vad gäller Cola Zero tycker jag den sticker ut med väldigt mycket kanel i blandningen. Jag läste om hur den lanserades (en Cola Light för män) och jag antar att vi har lättare att gilla kanel, som ofta finns i rakvatten m.m. Om det nu är kanel i blandningen. Men jag tycker Zero har väldigt tydlig kanelton.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är inte en person som googlar saker för att framstå som bildad, så ingen orsak.

Faktum är att just Coca Cola var det första beviset på att mitt vinintresse spillde över på annat. (Ni vet, när man kommer på sig själv med att snurra på glaset oavsett dryck). Jag satt en dag och funderade på vad Coca Cola egentligen doftade och smakade. Enligt mig så är det rätt tydliga toner av apelsin och nejlika, förutom den där karamelliserade tonen av bränt socker, givetvis.

Vad gäller Cola Zero tycker jag den sticker ut med väldigt mycket kanel i blandningen. Jag läste om hur den lanserades (en Cola Light för män) och jag antar att vi har lättare att gilla kanel, som ofta finns i rakvatten m.m. Om det nu är kanel i blandningen. Men jag tycker Zero har väldigt tydlig kanelton.
Citron, lime och kanel är essentiellt, därefter är det en herrans massa kryddor och bös, bland annat kryddnejlika, men även vanilj.

Men din analys låter rimlig. :)
 

Vino fino

Medlem
Citron, lime och kanel är essentiellt, därefter är det en herrans massa kryddor och bös, bland annat kryddnejlika, men även vanilj.

Men din analys låter rimlig. :)
Har inte gjort någon riktig analys, tyvärr varit helt utelämnad åt mina helt subjektiva sinnen. :confused:

Lime har jag aldrig känt men det är väl dags att börja leta nu när du säger det. Även i "vanlig" Cola?

Om du har gjort analysen, kan du avslöja om det ingår tamarind? Ibland känner jag det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte gjort någon riktig analys, tyvärr varit helt utelämnad åt mina helt subjektiva sinnen. :confused:

Lime har jag aldrig känt men det är väl dags att börja leta nu när du säger det. Även i "vanlig" Cola?

Om du har gjort analysen, kan du avslöja om det ingår tamarind? Ibland känner jag det.
Tamarind är inget jag tror finns i generellt, men kanske finns det i något recept. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant :) . Vad tycker han om sin Coravin? *nyfiken*
Han gillar alla sina dyra leksaker.
Tack vare den här, har han dels kunnat njuta mer ohemult än tidigare och dels kunnat ägna sig åt spännande teoribildning.

Vi har diskuterat olika lösningar att HUR bejaka ingenjören i sig och Coravina skruvkorkar. Är ju omöjligt hitta tex Australiska viner utan skruvisar där Under. Borr och silikon-klutt dög inte iom att klutten lossnade. Men, efter att han med liten smärgelduk gått fram över skruvisytan, borrat ett hål, applicerat en klutt silikon och slutligen coravinat sig, så har det funkat bra.
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Han gillar alla sina dyra leksaker.
Tack vare den här, har han dels kunnat njuta mer ohemult än tidigare och dels kunnat ägna sig åt spännande teoribildning.

Vi har diskuterat olika lösningar att HUR bejaka ingenjören i sig och Coravina skruvkorkar. Är ju omöjligt hitta tex Australiska viner utan skruvisar där Under. Borr och silikon-klutt dög inte iom att klutten lossnade. Men, efter att han med liten smärgelduk gått fram över skruvisytan, borrat ett hål, applicerat en klutt silikon och slutligen coravinat sig, så har det funkat bra.
Haha ... ok ... så innovativ har inte jag varit :D. Du kan väl hojta till om/när han löser problemet med att coravina champagne :):rolleyes:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haha ... ok ... så innovativ har inte jag varit :D. Du kan väl hojta till om/när han löser problemet med att coravina champagne :):rolleyes:
Som sagt, vi har rätt lika musiksmak, så att Coravina Champagne är inte riktigt vår grej. Kan ju vara en idé att Coravina väsentligt ålderstigna Champagner, för så blir ju iaf CO2 inget problem.
 
Toppen