Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fler dör i trafiken med Systembolaget

Sprider Systembolaget lögner i sin kampanj om "Alkohol och trafik"? Vad tror du?

  • Ja

    Votes: 7 70,0%
  • Nej

    Votes: 3 30,0%

  • Total voters
    10

Peder

Medlem
Jag har tittat lite närmare på Systembolagets anledningar till att existera:

http://www.varforsystembolaget.se/folkhalsovinster/antal-rattfyllor
Systembolaget_1.jpg

Systembolaget_2.jpg

En av anledningarna varför Systembolaget behövs är enligt Systembolaget för att annars skulle antalet rattfyllor öka. I Sverige där vi har ett monopol omkom enligt Systembolagets siffror hämtade från trafikverket 67 personer under 2011 i trafiken pga alkohol. Antalet rattfyllor skulle öka med över 6000 stycken om alkohol fick säljas i matvarubutiken enligt Systembolaget. Hur man lyckas få fram dessa siffror är för mig fascinerande då i Österrike under 2011 så omkom det färre personer i trafiken pga alkohol och där var siffran 51 personer.

Systembolaget_3.jpg




Själv bor jag i ett område som saknar ett Systembolaget så vill jag inhandla alkohol så måste jag gå 35 minuter, ta buss, T-Bana alternativ ta bilen. Skulle alkohol få säljas i min lokala Coop-butik däremot så skulle jag inte behöva ge mig ut i trafiken om jag är ute efter promile (2 minuter gångavstånd). Är detta lögnaktiga siffror från Systembolaget och varför har icke monopol-länder färre antal dödsrelaterade olyckor med alkohol trots att Systembolaget är av åsikten att antalet rattfyllor skulle öka med vin i butik.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Intressant vinkel. Har inte tänkt på det sättet förut... Antar att jag blivit lurad av monopolet...
 

sunqan

Vinös
Du tänker fel :)
Om Österrike skulle införa ett ansvarsfullt detaljistmonopol a la systembolaget, skulle antalet döda minska med 20%, dvs med 10 personer.

Det är den självklara innebörden av budskapet.
 
Toppen