Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Födelsedagskäk

Zingo

Medlem
Tänkte bjuda morsan som fyller år på lite mat. Är ingen virtuos i köket men tycker mig ha hyfsad allmän koll.
Som förrätt tänkte jag köra med plockbricka med korv/nötter/chips och nån ostbit alternativt en toast Skagen tillsammans med champagne.
Champagnen som blir kvar följer med till huvudrätten som blir moules frites med vitlöksaioli, där jag sedan kompletterar med garderobslagrade Würzburg Juliusspital Riesling eller en Vouvray CB (eller passar en chardonnay bättre? Är själv inget fan av chardonnay men ser lite tips på ekfatslagrat skulle passa till moules frites på nätet?).
Efterrätten är svårare... Har en Dr Loosen Beerenauseleese som legat och samlat damm i några år jag vill bli av med... Vad matchar man till den? Är ingen efterrättsmänniska så funderar på en ren gammaldags vaniljglass med varm hjortronsylt, skulle det funka eller har någon nåt annat tips som inte är allt för omständigt? Nåt mer fruktbaserat? Har aldrig druckit Beerenauslese själv så vet ej vad som kan tänkas passa.
 

lukastollig

Pudelfantast
Beerenauslese är en efterrätt i sig själv men mitt tips är att gå på något mindre sött än hjortronsylt och glass dödar de flesta viner. Färska bär med något tillbehör är mitt tips. sabayonne och kanske lite rostade mandelflarn kan funka, eller plättar med en skiva brillat-savarin eller varför inte en liten mandelkaka

Inget alltför sött eller kallt.
 
Toppen