Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Försäkring av vin

Rexel

Medlem
Skapar denna tråden lite pga @Elvis tråkiga missöde med inbrott och stulet vin och att det var för långt för att lägga i statustråden.
Bor i villa och har själv varit lite orolig för inbrott och att försäkring Inte täcker. Kollade för ngt år sedan och hemförsäkringen täckte vin o alkohol (klassas som stöldbegärligt gods), men fick inte tummen ur att ändra, men ändrade försäkringen igår. Har Länsförsäkringar och grundförsäkring täcker stöldbegärligt gods upp till 300 k, i stöldbegärligt räknas prylar som Vin, smycken, elektronik mm, övrigt ej stöldbegärligt är fullvärdesförsäkrat. Ändrade försäkringen till fast belopp istället och gick igenom rum för rum vad vi hade för prylar inkl möbler, vin, kläder, Mao allt, fick ihop det till ca 1,1 milj och detta kostade ytterligare 1000 kr / år vilket det helt klart är värt.
Man har helt klart mer prylar än man tror och nu känns det tryggare:)

Hur har ni andra gjort?
 

ChristianB

DipWSET
Klokt! :) Jag förvarar inte mitt vin hemma, men jag borde kanske ta upp saken med föräldrarna eftersom vinet finns där... Inga speciella prylar i och för sig, men vore hemskt trist att bli av med det! :(

Hemskt att det ska finnas sådana där oärliga människor; är det något jag verkligen har noll respekt för så är det den som inte respekterar andras egendom...
 

chambertin

Medlem
Hade Länsförsäkringar som hemförsäkring förut men maximalt belopp på lösoret (där vinet ingick) var strax över 1MSEK vilket ju inte räckte för min del. Om jag skulle separatförsäkra vinkällaren med länsförsäkringar så krävde dom i princip att alla fönster på bottenvåningen skulle ha permanent galler vilket inte var så lockande. Bytte därför till Folksam där man för en ngt högre premie kunde ha väsentligt högre lösore vilket jag nu har. Sparar vad jag har i källaren i en excelfil via en molntjänst så att datorhaveri m.m inte skall radera ut vad jag har.

Sen sköter vår Rottis Melker om vaktandet av fastigheten inklusive vinkällaren.:)
Han är ju ganska snäll för det mesta men det vet ju inte buset.
P3110124 compr.jpg
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Hade Länsförsäkringar som hemförsäkring förut men maximalt belopp på lösoret (där vinet ingick) var strax över 1MSEK vilket ju inte räckte för min del. Om jag skulle separatförsäkra vinkällaren med länsförsäkringar så krävde dom i princip att alla fönster på bottenvåningen skulle ha permanent galler vilket inte var så lockande. Bytte därför till Folksam där man för en ngt högre premie kunde ha väsentligt högre lösore vilket jag nu har. Sparar vad jag har i källaren i en excelfil via en molntjänst så att datorhaveri m.m inte skall radera ut vad jag har.

Sen sköter vår Rottis Melker om vaktandet av fastigheten inklusive vinkällaren.:)
Han är ju ganska snäll för det mesta men det vet ju inte buset.
Visa bifogad bild 7892
Har ju länet och enligt dom krävdes bara godkända lås och larm vilket jag har. Ska dubbelkolla med dom en gång till, tack!
Sen har även jag vakthund, problemet är bara att hon är snällare än hon ser ut:rolleyes:
image.jpeg
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hade just inbrott i lägenhet, och ja, vin försvann...
har if extra försäkring för vin. Återstår att se vad det ger i ersättning..
Tjuvarna var mkt vinkunniga...eller hade en sagolik tur
 

gece

Man vänjer sig.
Hade just inbrott i lägenhet, och ja, vin försvann...
har if extra försäkring för vin. Återstår att se vad det ger i ersättning..
Tjuvarna var mkt vinkunniga...eller hade en sagolik tur
Kan det vara någon sammanslutning som har koll på detta forum som ligger bakom? En duktig googlare kan nog lista ut både en och två identiteter bakom pseudonymerna här. Om fler här drabbas kan det vara läge att nojja...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kan det vara någon sammanslutning som har koll på detta forum som ligger bakom? En duktig googlare kan nog lista ut både en och två identiteter bakom pseudonymerna här. Om fler här drabbas kan det vara läge att nojja...
Jag har lite svårt tro på konspirationer, men fan vet.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har lite svårt tro på konspirationer, men fan vet.
Konspiration och konspiration, är man vinkunnig och inbrottspositiv är det väl inte så långsökt att man kollar "Sveriges största vinforum" för lämpliga måltavlor. Vore väl knappast första gången skurkar trålar sociala medier.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Konspiration och konspiration, är man vinkunnig och inbrottspositiv är det väl inte så långsökt att man kollar "Sveriges största vinforum" för lämpliga måltavlor. Vore väl knappast första gången skurkar trålar sociala medier.
Cellartracker är väl om möjligt en ännu bättre källa till information i så fall? Eller kanske kombinationen av båda?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
..vilket är anledningen till att inte ha sin källare synlig för alla på CT. Går att ställa in vem som kan "se" den.
-Kanske kan vara en fördel att ha den öppen i en annans fall så tjuvarna ser att man inte har några DRC att stjäla :)

Bäst är nog trots allt att se till att vinerna inte förvaras hemma.
Men annars så är ju en bra svetsad stålgrind, flera dörrar som måste forceras samt larm en bra början.
Allt går ju att bryta sig in till så det handlar ju om att fördröja och göra det tillräckligt jobbigt och ljudligt för att det inte ska vara värt det.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
De flesta och dyraste vinerna har jag i en vinkällare som är låst och larmad.

Hemförsäkringen för lösöre räknar jag med är värdelös pga nedskrivningsregler. Sen att vinerna snarare borde skrivas upp tror jag inte försäkringsbolagen instämmer i.
 

Elvis

Medlem
IF har inte avgjort mitt ärende än. Jag har deras Hemförsäkring Xtra med ett försäkringsbelopp på 1,5 miljon. Jag hoppas att det täcker vinerna också... Vi ska träffa en skadereglerare nästa måndag.
 

Alpha

Medlem
IF har inte avgjort mitt ärende än. Jag har deras Hemförsäkring Xtra med ett försäkringsbelopp på 1,5 miljon. Jag hoppas att det täcker vinerna också... Vi ska träffa en skadereglerare nästa måndag.

När jag fick skumpa stulen vid ett inbrott för ett par år sedan så försökte försäkringsbolaget komma med idel skambud för dess värde. Vet sedan tidigare att försäkringsbolag systematiskt bryter mot hur de får göra medvetet då merparten kunder inte ifrågasätter. Försäkringsbolag fruktar egentligen bara en sak och det är att få anmälningar hos ARN som kan sätta "prejudikat" samt skapa dålig PR. Därav inväntar jag alltid försäkringsbolagets första bud och kontrar därefter med ett eget och hänvisar till att jag annars vänder mig till ARN. Detta har gett mig bättre ersättning varje gång jag haft ett försäkringsärende som inte är självklart hur det skall värderas.

Konspiration och konspiration, är man vinkunnig och inbrottspositiv är det väl inte så långsökt att man kollar "Sveriges största vinforum" för lämpliga måltavlor. Vore väl knappast första gången skurkar trålar sociala medier.

Håller med om detta. Riktade inbrott är vanligt och att lista ut vem som är bakom vissa nick är ju ingen konst om man skulle vilja. Ett tips till vissa härinne är dessutom att inte ha samma namn på forumet som på CT. På CT behöver du ju teoretiskt sett inte ens se källaren, det räcker ju med att se på smaknoteringar för att lista ut var det högst troligt finns dyra viner att hämta.
 

Elvis

Medlem
När jag fick skumpa stulen vid ett inbrott för ett par år sedan så försökte försäkringsbolaget komma med idel skambud för dess värde. Vet sedan tidigare att försäkringsbolag systematiskt bryter mot hur de får göra medvetet då merparten kunder inte ifrågasätter. Försäkringsbolag fruktar egentligen bara en sak och det är att få anmälningar hos ARN som kan sätta "prejudikat" samt skapa dålig PR. Därav inväntar jag alltid försäkringsbolagets första bud och kontrar därefter med ett eget och hänvisar till att jag annars vänder mig till ARN. Detta har gett mig bättre ersättning varje gång jag haft ett försäkringsärende som inte är självklart hur det skall värderas.

Tack för peppning! Min mor är pensionerad skadereglerare och min far pensionerad jurist, båda med mycket fritid. :)
 
Toppen