Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslag på kul jeroboam "showpiece" för "vinrummet"?

Mexikanaren

Medlem
Som sagt så söker jag efter en ganska rolig flaska i jeroboam-storlek (eller möjligtvis större) som skulle kunna vara ett roligt samtalsämne generellt men även ett vin som ska tåla lagring ganska länge.

Första tankarna jag har sticker till champagne, rioja eller något sött från Mosel. Helst något sött från Mosel ska jag erkänna men inte säker på att de kör jeros då jag bara sett som mest magnum därifrån?
Dock öppen för det mesta så try me!

Något med en inte allt för tråkig etikett och inte kostar en absolut skjortan (<5000kr helst).

Så jag söker lite tips på någon rolig flaska man skulle kunna ha stående (läs liggande) i källaren som skulle kunna vara en kul snackis i kanske 2-3 årtionden.

Så ny söker jag förslag på vad jag ska handla och vart?
Öppen för internationella handlare om de hjälper en med importen, systembolaget, osv.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Blir garanterad snackis, show-off design och 6 l = perfekt!
Case closed. :cigarr:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/armand-de-brignac-7607909/
Kunde inte sagt det bättre än kommentaren på CT :p
Screenshot_20210704-013106_CellarTracker.jpg
 

Henrik_L

Medlem
Roederer är habilt och lagringsdugligt! Vad sägs om 6 liter?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-roederer-760210/

Om Jeroboam (3000 ml) och du vill komma undan lite billigare, finns ju bland annat trevliga Le Volte från dell'Ornellai i Toscana. Mycket bra vin som tål lagring...
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/le-volte-3247208/

Vill du gå all-in med hög chockfaktor torde ju annars en "slaktargris-prydd 18-litare" höja ett och annat ögonbryn. Inom budget dessutom... ;)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/the-butcher-7052111/

Lycka till!
 

Jos

Medlem
Helt klart Bordeaux! Större produktion och mycket billigare än stora flaskor från många andra områden. Din Jero blir större också, runt 5 liter.

Från butiker i Frankrike kommer du hitta Jero (5l) från 1000 spänn och uppåt. Fina slott från bra årgångar ryms i din budget.

Delade en 5l Château la Louviere 1983 med några vänner tidigare i år som jag köpt på E.Leclerc för 125 euro(!) i höstas. Den var grym!



29FE0064-171D-4BB0-9CEC-86890BEEDE84.jpeg
BF141165-7C8B-4263-B012-DF3FFD204F21.jpeg
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Helt klart Bordeaux! Större produktion och mycket billigare än stora flaskor från många andra områden. Din Jero blir större också, runt 5 liter.

Från butiker i Frankrike kommer du hitta Jero (5l) från 1000 spänn och uppåt. Fina slott från bra årgångar ryms i din budget.

Delade en 5l Château la Louviere 1983 med några vänner tidigare i år som jag köpt på E.Leclerc för 125 euro(!) i höstas. Den var grym!



Visa bifogad bild 23738 Visa bifogad bild 23739

Har du något tips på online-sidor där man kan hitta flaskor som dessa?
Och enda funderingen jag har med är hur man fysiskt hanterar en sådan stor flaska med utan att man riskerar den spricker och det ser ut som Stockholms blodbad i hela källaren :p
 

Jos

Medlem
Har du något tips på online-sidor där man kan hitta flaskor som dessa?
Och enda funderingen jag har med är hur man fysiskt hanterar en sådan stor flaska med utan att man riskerar den spricker och det ser ut som Stockholms blodbad i hela källaren :p
Köp en 3l i så fall, då har du råd med ännu bättre.

Mitt förslag är att du mailar några större franska butiker och frågar vad de har inne helt enkelt. Går nog fortare än att sitta och söka. Finns en tråd på forumet med väldigt många butiker.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Hittade vad som verkar vara lite kul flaskor men då jag är en relativ bordeaux-amatör så tar jag gärna input på vad som verkar vara en bättre deal i era ögon;

  • Poujeaux 2016 dubbelmagnum €170,40
  • Branaire Ducru 2016 imperial €540
  • Leoville Poyferre 1993 dubbelmagnum €318
  • Marquis de Calon Ségur 2016 dubbelmagnum €168
  • Marquis de Terme 2016 dubbelmagnum €240
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
En jero Pol Roger vintage alla dagar i veckan!
Borde gå att hitta för under 5 pengar iaf 12 å 13.
Hittade även eran tråd;

Ja visste inte då men tänkte att det är värt att chansa :D nu när jag ser svaren nedan blir jag än mer förvirrad eftersom jag fick detta svar:
"Tack för din förfrågan med nummer 121953 som gäller Pol Roger Vintage 2012



Leverantören Ward Wines AB har meddelat oss produkten inte görs i 3000 ml flaskor.

De kan därför inte hjälpa till med denna förfrågan. För mer information vänligen kontakta leverantören direkt."

Jaadu jag vettefasen varför ww säger att de inte finns..

Jäkligt konstigt.

https://www.glugulp.com/pol-roger-champagne-brut-vintage-grand-cru-2012-jeroboam-en
Oklart hur äkta bilden är, men.

Kom ni fram till att de faktiskt existerade och att ni fick fel information av importören, eller vad gällde egentligen? o_O
 

FredrikC

Medlem
Hittade även eran tråd;



Kom ni fram till att de faktiskt existerade och att ni fick fel information av importören, eller vad gällde egentligen? o_O
De svarade mig sen att det bara var för den engelska marknaden de gjordes men precis som svaret ovan så finns de på finestbubble iaf så för mig skulle det vara ett givet val. Den 2012an är riktigt bra både på vanlig flaska och magnum så på jero och ett par års lagring lär vara kalas!
 

LarsW

Medlem
I övrigt så om man vill ha stor flaska champagne så brukar Pol Roger NV ligga lägre i pris än de flesta andra hus för större flaskor och är ju en riktigt kul skumpa också.
 
Toppen