Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslag på uppbyggnad av vinkällare

lepatrik

Medlem
Här har jag främst tänkt spåra ut med anteckningar för mig själv om hur jag tänkt planera mig egen vinkällare, det kommer innefatta lite allt möjligt från regioner till producenter och enskilda årgångar. Ge gärna förslag på vad jag missat (massor - jag vet!)
Jag har kommit en liten bit på Frankrike, jag vet att jag saknar massor men jag blev lite trött. Fortsätter uppdatera denna senare ;)


Regioner:

France:
Alsace
Beaujolais
Bourdeaux
-Graves
-Haut-Medoc
-Margaux
-Medoc
-Paulillac
-Pomerol
-Saint-Emilion
-Sauternes
Burgundy
-Chablis
-Chasange-Montrachet
-Cote de Nuits-Villages
-Mersault
-Volnay
-Vosne-Romanee
Champagne
Côtes du Rhone
-Chateauneuf-du-pape
-Cotes du Rhone
-Crozes-Hermitage
-Hermitage
Languedoc-Roussillon
Loire
-Sancerre
Provence
Corsica


Producenter:
Champagne
-Salon
-Krug
-Dom Perignon
-Louis Roederer
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

Sjukt kul!

Jag älskar att se ambitiösa människor som börjar lattja med sina vinkällare, det är ju ett livsprojekt det där!

Tänk dock på att inte spalta upp det för mycket, visst det är alltid kul att ha alting uppstaplat och börja jaga rätt på en "kkomplett" källare, men man måste ju få låta fantasin flöda ;D

Det första du ska göra är ju att sätta upp ett mål på hur många flaskor din vinkällare ska innehålla, en enkel ekvation som med fördel kan användas är följande: (Hur många flaskor gott vin vill du dricka i veckan x 52) x omsättning på vinkällaren i år. Så, för enkelhetens skull ponerar vi följande: 2 flaskor i veckan x 52 = 140 flaskor x omsättning på 10 år = 1040 flaskor. Då har du en grundförutsättning för att kunna dricka dina två flaskor om året innan källaren är helt tom. Men, naturligtvis vill man ju kunna dricka viner längre än 10 år, särför är det ju viktigt att man köper tillbaka viner i den takt man dricker. Sen börjar man ju köpa viner som ska drickas först om 20 eller 30år och då måste man ju öka storleken på vinkällaren på motsvarande sätt för att säkerställa att man har nog med "firepower" att klara sig. :)

En komplett källare, utan att spalta upp för mycket, brukar man klassiskt säga består av följande:

Champagne
Röd och vit Bourgogne
Röd, vit och söt Bordeaux
Alsace
Loire
Rhône
Starkviner, samt cognac och Armagnac.

Men det här är ju den gamla brittiska modellen som man i mitt tycke ska strunta benhårt i. Alla de ovan nämnda aspekterna ska naturligtvis finnas, men man måte få klämma in italien, spanien, Australien, USA och alla andra roliga länder också!

Fan vad roligt projekt!

Lycka till!

Krug
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

Ja, precis det är lätt att dela upp allt i för smådelar. Man får ju ta hänsyn till hur stor källaren ska bli.
Min tanke är att iaf ha en baskällare på runt 3000 flaskor med ett medelpris på ca 500 kr/flaska. Tror jag kan få en ganska bra bred av kvalite med denna grund.
Blir mycket franskt såklart, men som du säger är det ju roligt att ha flaskor såsom Screaming Eagle när man har amerikanska gäster. Alltså en fokusering på Frankrike, där jag tänkt sprida inköpen då man har "perioder" då man är förtjust i vissa viner (även om jag nog skulle kunna klara mig ett bra tag på burgundy pinor noir).
Från nya världen bör man ju ändå ha en del höjdarviner, som jag sa tidigare kan man ju få besök och då är det ju alltid kul att dricka något speciellt - eller kanske något lokalt ? Swedish Sparkling Björk? ;-)
Man behöver egentligen inte ha så många medel-bra viner från nya världen, det finns ett fantastiskt utbud redan av franska viner och skall man bara dricka ett vanligt vin är det ju gärna franskt.
Problemet är att hitta en bra handlare som både för fördelat de toppvinerna från Frankrike man vill ha, men som även kan erbjuda internationella toppviner.

Storleksmässigt tror jag man ska nog bygga en vinkällare för upp mot 10 000 flaskor, även om du själv inte fyller källaren (vilket man å andra sidan lätt gör) behöver man inte direkt oroa sig för att stå utan plats.

Har ni sett på grappe:s hemsida föresten? En gentlemans vinkällare bör inte understiga 3000 flaskor ;-)

Man får ju hoppas att ens efterlevande utvecklar ett någorlunda vinintresse, det vore väldigt sorgligt om ens källare inte kom att förvaltas vidare/avnjutas efter ens bortgång :)
Kanske flytta över innehavet till en stiftelse, donera så mycket så att vinkällaren överlever och öppna den för ens arvingar som haft tålamod att ta en sommelierexamen... eller kanske bara låta kidsen göra sangria på latour till helgens 15-års kalas...
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

Eyy, varför kan jag inte ändra gamla inlägg??

La Tâche, DRC, La Tâche, 750 ml (97389)
Clos des Papes, Clos des Papes, Châteauneuf-du-Pape, 750 ml (93998)
Krug, Krug, Champagne, 750 ml (98165)
Salon, Salon, Champagne, 750 ml (97370)
Krug Clos du Mesnil, Krug, Champagne, 750 ml (98826)
Comtes de Champagne, Taittinger, Champagne, 750 ml (98662)
Comtes de Champagne, Taittinger, Champagne, 750 ml (99331)
Dom Pérignon Rosé, Moët & Chandon, Champagne, 750 ml (97478)
Romanée-St-Vivant, DRC, Romanée-St-Vivant, 750 ml (97289)
Grands Échézeaux, DRC, Échézeaux, 750 ml (98059)
Richebourg, DRC, Richebourg, 750 ml (97407)
Échézeaux, DRC, Échézeaux, 750 ml (97928)
Romanée-Conti, DRC, Romanée-Conti, 750 ml (97428)
Montrachet, DRC, Montrachet, 750 ml (97433)
Crozes Hermitage, Alain Graillot, Crozes-Hermitage, 750 ml (98504)

Ska spara lite viner här jag tänker försöka ha oavsett årgång i min källare ;-) ska sortera in dem efter region senare
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

För att om man kunde gå tillbaka och ändra gamla inlägg så skulle man kunna ta bort roliga misstag och radera poster som man av någon anledning plötsligt inte vill att andra ska kunna läsa. Det kan leda till väldigt underliga trådar där poster där det saknas inlägg exempelvis. Därav kan du inte ändra inlägg som är äldre än en timme (eller däromkring).
 
A

Anonymous

SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

Vill man vara helt säker på att täcka in alla områden (i frankrike) så kan man gå in på denna sida som gubben min har lagt ut på vår hemsida.

1cru.se/vinlista.htm
Den täcker Bourgogne

Men om ni vill ha hela frankrike så gå då in här.
vitis.org/PRODUCTIONS%20VINICOLES.html

Sidan är på Franska. Du måste skriva www före länken
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

En gång räknade jag ut att om jag skulle beställa en låda vin av allt jag ville dricka och konsumera två flaskor om dagen så skulle jag behöva leva i 633 år. Det kommer jag inte att göra, och ingen annan heller. :(

Sanningen var så deprimerande att jag rev lappen med uträkningarna...

Sedan dess har jag slutat att systematiskt bygga upp källaren, utan impulsköper istället.
 

anders

Medlem
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

Mysonoxen skrev:
En gång räknade jag ut att om jag skulle beställa en låda vin av allt jag ville dricka och konsumera två flaskor om dagen så skulle jag behöva leva i 633 år. Det kommer jag inte att göra, och ingen annan heller. :(

Sanningen var så deprimerande att jag rev lappen med uträkningarna...

Sedan dess har jag slutat att systematiskt bygga upp källaren, utan impulsköper istället.
Undrar om inte snubben med Golden Cellar pusslade ihop din lapp och började jobba på saken... ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Förslag på uppbyggnad av vinkällare

anders skrev:
Undrar om inte snubben med Golden Cellar pusslade ihop din lapp och började jobba på saken... ;)

Haha, ja det låter inte bättre.

Han kanske passade på att beställa en sån där "järnlunga" som Michael Jackson påstås ha också och som påstås förlänga livslängden med det dubbla om man sover i den dagligen. :)
 
Toppen