Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslag på vintips- och diskussionstråden (Vin rekommenderade av finewines.se)

Mattias Schyberg

Administratör
Det har länge funnits önskemål om att ha en plats där vi samlar upp vintips från våra medlemmar på forumet. Grundtanken bygger på att kategorisera vinerna efter samma princip som Michelinguiden, dvs med stjärnor, detta för att undvika fällan att dela in vinerna efter pris som på intet sätt har med kvalitet eller upplevelser att göra.

FW * (Viner som levererar bra och är funktionella för vardagsbruk till en rimlig kostnad)

FW ** (Viner som är riktigt jäkla bra och har personlighet, men som inte känns för högtidliga att öppna en helt vanlig lördag)

FW *** (Viner som tillhör toppskiktet inom sin vinstil samt levererar en storartad upplevelse i världsklass)

Diskussioner kring aktiviteten och vintips skall hållas i denna tråd för att hålla vår klistrade vintipstråd så ren som möjligt. Tips som uppfyller rådande kriterier flyttas därefter till rätt plats (hela inlägget med författare) när det har godkänts och all obligatorisk information om vinet finns på plats.

De krav som gäller för att komma med ett vintips är:

  • Det skall gå att få tag i på lagligt vis inom Sveriges gränser, vilket innebär att det bör finnas på Systembolaget eller att det går att få tag i via någon form av distanshandel eller privatimport på ett enkelt och smidigt sätt. Beskrivning och information kring inköp skall anges.

  • Pris, inköpsställe, vinnamn, årgång, klassificering (1-3 stjärnor enligt motivering ovan) och omdöme (en kort motivering till varför du har rekommenderat just detta vin), skall tydligt anges enligt rådande mall för att godkännas.

  • Samtliga viner som ni tipsar om skall vara viner ni själva gillar och har druckit samt kan tänka er att köpa igen för det pris som angivits i inlägget.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mall för vintips:

Kvalitetskategori:

Vin:

Land/region:
Druva:
Vinstil:
Inköpsställe:
Pris:


Omdöme:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi eftersöker lite fler tips till vår nya fina aktivitet. Vita viner saknas, Riesling måste vi väl kunna få in i alla fall? Lite bubbel behövs också, räkna annars med att jag kommer att lägga in Graham Beck snarast. Kunde ju vara trevligt med ett original också. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...eller:
Inköpsställe: Franska vinlistan
Pris:
379:- senast det begav sig
Ja, jo, men det hjälper ju inte så mycket eftersom den inte går att få tag på där längre :(
Jaja, jag vet, som vanligt... -If you snooze you loose...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Köp nu en trevlig 2008a istället:) Du skall ju snart besöka Dethune köp ett par då för 30€
Jo, jag hoppas på att hitta lite undangömda 2008-or även om jag är rädd att många mindre odlare sålt slut.
-Kommer nog försöka hålla mitt köpstopp och lägga de slantarna på plats istället.

-För tråden skull dock skall det ju helst vara ett vin som man kan få tag på enkelt och då är det ju faktiskt SB som har det på hyllan.
 
Toppen