Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förundersökningen mot Citygross läggs ner

Det här är en stor nyhet.

Systembolaget förlorar vintvist
Åklagaren lägger ner förundersökningen mot Citygross vinleveranser.

Ska bli intressant att se hur Maria Larsson nu agerar. Det är en klar signal att lagen tillåter denna förmedling och ICA / KF lär stå i startgroparna. Diskussionerna om att Systembolaget gräver sin egen grav med polisanmälan kan vissa sig sanna
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tror inte att det är någon slump att Rapport idag gör ett inslag om alkoholmissbruk.

Nu är det kanske dags för foliehatt hos herr Forsman, men det känns för uppenbart för att det ska vara en slump. Ska bli intressant vad propagandaapparaten släpper från sig den kommande veckan.

Systembolaget hade naturligtvis full koll på att anmälan aldrig skulle gå vidare till åtal. Det var en ren PR-åtgärd.
 
Trådskapare
A
Magdalena Gerger kommenterar

Att förundersökningen läggs ner är en bekräftelse på att det finns ett hål i alkohollagen som behöver täppas till enligt Systembolagets vd Magdalena Gerger.
- Det är våra folkvalda som ska besluta om ändringar, inte City Gross eller Winefinder.

Hon glömde bort att det inte heller ligger i Systembolagets roll att besluta om ändringar.
 
Trådskapare
A

Då ligger väl jag i riskzonen. Uppfyller ju klart dessa två kriteria ;) Den tid jag spenderar på att finna intressanta viner och tiden lagt på vinprovningar gör ju att jag måste avstå från andra aktiviteter, eller hur

3. Tillbringat mycket tid att skaffa alkohol
4. Avstått från andra aktiviteter
 
Trådskapare
A

De två nyheterna var misstänkt länkade. Observerade också att de 600.000 riskbrukarna som nämndes på webben i TV-reportaget plötsligt blev 1 miljon riskbrukare. Snart är det nog 3-4 miljoner när nyheten valsat runt lite
 

Håkan

Medlem
Jag har svårt att se hur de skall "täppa till lagen", det är bara att dela upp fakturorna i två, en för vinet och en för frakten och sedan hävda att det är beställaren som ordnar transporten. Kreativiteten kommer att vara som Aftonbladets kreativitet på 1800-talet (bytte namn på tidningen varje dag och kunde då gå runt problem med censur). Tullen är inte intresserade av försändelser där alkoholskatten är betald, de vet att det kommer att bli surt efteråt om de stoppar sådana försändelser.
 

sunqan

Vinös
Dessutom har ju nån "idiot" kommit med det ytterst politiskt inkorrekta uttalandet att en missbrukare inte alls behöver bli absolutist... men det är klart... sänker man ribban så att 10% av befolkningen är missbrukare. ..
Trams!

Ungdom är man till 32
Missbrukare är man om man tycker det skulle vara gott med en öl.
 

Peder

Medlem
Jag är väldigt glad i afton även om jag inte har något med Winefinder och City Gross att göra. Det har varit tråkigt när man själv lägger stor energi på vin från små vingårdar att höra hur Magdalena Gerger bland annat fått sitta i EKOT's lördags intervju och kalla vår verksamhet olaglig etc. Detta när det är företaget hon arbetar för som står för produkter som skapar de stora problemen i samhället genom grava alkoholproblem och misshandel etc.

Länge leve valfriheten att köpa ditt vin hos Systembolaget, direkt från vingårdar eller andra handlare!
 

sunqan

Vinös
Tyvärr anser man inte att systembolagets verksamhet och nuvarande sortimentsinriktning bidrar till för hög konsumtion, tvärtom. Dessutom har man kontrollen så man kan strypa tillförseln om man vill, genom aty hänvisa till folkhälsan.
 

Peder

Medlem
Carl B Hamilton (FP + Systembolagets styrelse) har uttalat sig om City Gross och Winefinder på sin Facebook-sida: https://www.facebook.com/carl.b.hamilton/posts/10151695379802854

En ny lagstiftning måste klart slå fast att det inte får förekomma mellanhänder vid privatimport. Om inte kommer beslutet att medföra att fler livsmedelskedjor och näthandlare börjar sälja alkohol, med potentiellt mycket negativa konsekvenser för folkhälsan. Citat av Carl B Hamilton


Intressant är att han i ett senare skede i kommentarsfältet däremot säger:
Det är lagligt med de importerande vinklubbarna, även om en del fuskar med tull och moms. Jag vill inte ha bort dem. Citat av Carl B Hamilton.

Sedan kan jag inte låta bli att förundras över dessa IOGT:are som vet hur sveriges vinvärld skulle bli om Systembolaget föll. Denna gång är det Monica Ståhl som är anställd på IOGT-NTO som kommit fram till att det i framtiden kommer finnas ett rött vin och ett vitt vin om ICA skulle få sälja vin.

IOGT-vet-bäst.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Pfft det är aldrig köer på systembolaget eller? Står hellre och trängs med barnfamiljerna på ica än med A-lagarna på bolaget.
 

Elvis

Medlem
Enda realistiska chansen att bli av med Systembolagets monopol är kanske att Sverige inför en alltför tuff lagstiftning mot "uppstickarna" och att EU sedan tvingar bort Sveriges detaljhandelsmonopol för alkohol. Önsketänkande kanske men det känns inte så troligt att en svensk riksdag skulle ta bort monopolet inom överskådlig tid.
 

kayaker

Cyklist
Enda realistiska chansen att bli av med Systembolagets monopol är kanske att Sverige inför en alltför tuff lagstiftning mot "uppstickarna" och att EU sedan tvingar bort Sveriges detaljhandelsmonopol för alkohol. Önsketänkande kanske men det känns inte så troligt att en svensk riksdag skulle ta bort monopolet inom överskådlig tid.
Jag har svårt att se EU acceptera en tuffare lagstiftning än den vi har. EU har nog dessutom förmågan att se verkligheten till skillnad från majoriteten av riksdagsledamöterna och då lär det bli svårt med den vanliga folkhälsoargumentationen.
 
Toppen