Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förutsättningar för vinvägg/vinkällare

Matildas

Medlem
Hallå allihopa!

Det är nu dags för mig att flytta och till en av lägenheterna jag kollar på finns det inte plats för vinkyl i köket men lägenheten har en källare i direkt anslutning. Tänkte att man kanske skulle kunna bygga en vinvägg alt en hel vinkällare där nere. Vad ska man tänka på? Finns det några sätt för en fattig student att komma undan billigare? Finns det något annat man kan använda istället för ett kylaggregat? Är ganska händig och fixar och bygger en del själv och har tillgång till en del verktyg. Alla tips, tricks och input uppskattas!
 

LarsW

Medlem
Hallå allihopa!

Det är nu dags för mig att flytta och till en av lägenheterna jag kollar på finns det inte plats för vinkyl i köket men lägenheten har en källare i direkt anslutning. Tänkte att man kanske skulle kunna bygga en vinvägg alt en hel vinkällare där nere. Vad ska man tänka på? Finns det några sätt för en fattig student att komma undan billigare? Finns det något annat man kan använda istället för ett kylaggregat? Är ganska händig och fixar och bygger en del själv och har tillgång till en del verktyg. Alla tips, tricks och input uppskattas!
Hur fungerar det med försäkringen?
Bara du som har tillgång till källaren?
Kolla det finstilta om oturen skulle vara framme.
 

Johan L

Medlem
Säger som LarsW, kolla vad försäkringen täcker i ett sådant fall. Stöldbegärligt gods i utrymmen som är separerade från boutrymmet brukar inte täckas in i hemförsäkring.

Finns några bra trådar här där grunderna för vad man ska tänka på med själva bygget framgår. I korthet ska du inte bygga med fibrösa material (typ trä) direkt mot källargolv eller källarvägg. Om du ska fixa något med insidan av källarväggen ska du tänka på att måla med diffusionsöppen färg. Sätt inte isolering på insidan av källarvägg som ligger mot mark. Om en del av källarväggen ligger ovan mark kan du isolera där. Isolera taket och innerväggarna, men inte golvet. Isoleringen kommer vara kostnadsdrivande men det är också den som hjälper din vinkällare att få ett svalt och jämnt klimat. Beroende på din källare behöver du kanske inget kylaggregat alls, men behövs det kyla finns väl egentligen inga alternativ i ditt fall. Inte säkert det ens går att sätta ett kylaggregat på en sådan plats du pratar om.

Tänk också på att se till att det finns el draget till utrymmet så du kan ha belysning.

Beroende på vilken typ av hyllor man vill ha kan man spara en hel del pengar på att bygga dem själv. Traditional Wine Rack är väl en av de billigare lösningarna om man vill köpa färdigt.
 
Toppen