Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förvara i rumstemperatur

markusw

Medlem
Hej!
Jag har på min bröllopsresa varit i Montalcino och där köpte vi ett par Brunello från Canalicchio di Sopra 2015. Det vore kul att spara dessa till att öppna för våra kommande bröllopsdagar, typ 3, 5, 10 år eller så!
Vi har dock varken en vinkyl eller en riktig källare!
Undrar hur länge man kan lagra dessa viner i en garderob, alternativt en vanlig lägenhetskällare (om vi får tag på en sån).
Tacksam för all hjälp!
 

JonasBo

Medlem
Så länge som temperaturen inte varierar för mycket kan man lagra i rumstemperatur men räkna med att utvecklingen är minst det dubbla.
 

Per Stade

Lege artis
Välkommen till forumet och gratulationer till bröllopet.
Jag hoppas att ni hade en oförglömlig bröllopsresa.
Och kom ihåg att vackra kvinnor liksom vin bara blir bättre med åren.
Eftersom värmen stiger uppåt och det är viktigt att vinet ligger mörkt, så är längst ner i ett skåp, där du förvarar t.ex sängkläder, ett förslag.
Lakanen, eller vad du nu har, kommer att isolera lite också, så att det minskar temperatursvängningarna.
Vin anses vara mycket lagringståligt så det kan säkert gå bra.
 
Trådskapare
M

markusw

Medlem
Tack för både gratulationerna och råden! Då har jag en plan för hur vi kan förvara och när vi kan öppna dessa flaskor!
 

Sigdarve

Medlem
Okey. Om man har bråttom som jag, kan man då lagra en skumpa vid 22 grader i fem år istället för vid 10 grader i 10 år för att få samma resultat?
 

john b

Medlem
Okey. Om man har bråttom som jag, kan man då lagra en skumpa vid 22 grader i fem år istället för vid 10 grader i 10 år för att få samma resultat?
Tyvärr inte. Man kan nog få ganska bra resultat. Men inte samma. Olika mognadsprocesser accelererar med olika hastighet vis ökande temp.

https://www.wineperspective.com/how-temperature-affects-wine-aging/

Att det per se blir bättre eller godare med låg temp är inte säkert. Men det blir aldrig exakt samma att dubbla temp och halvera tid.
 
Toppen