Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fotografering på restaurang [utbruten diskussion]

Per Stade

Lege artis
En intressant fråga som har lite mer djup än bara själva fotograferandet (eller icke). Jag är själv kluven, betydligt mer numera än tidigare. Tidigare var jag en stenhård motståndare till allt annat än minimalt fotograferande av omvärlden.

Å ena sidan finns en existentiell fråga om vid vilket ögonblick man slutar uppleva och övergår till att passivt dokumentera. När blir metadatat viktigare än innehållet (upplevelsen)? Det mest surrealistiska är när man efter ett par timmar i kö äntligen kommer fram till Mona Lisa och så märker man att alla runt omkring börjar fotografera hej vilt. Öhhh... om det var foton av Mona Lisa ni ville ha, var det verkligen värt besväret? Är inte själva grejen att stå några minuter tyst och begrunda det man har framför sig?

Å andra sidan, med stigande ålder, har jag börjat inse att det är ganska trevligt med förstärkta minnesbilder av vissa saker som man inte lätt hittar på google eller i andra arkiv. Mat är ju flyktigt, också. Man kan inte uppleva samma sak igen eller komma tillbaka och prova exakt samma igen. Minnesupplevelsen kan förstärkas på ett mycket positivt sätt av ett foto.

Min egna slutsats är att det är acceptabelt med en kamera på restaurang, men aldrig om det stör omgivningen (blixt och tramsande och poseringar och plutande munnar och upptryckta bystar). Jag tillåter mig numera en mycket snabb disktret rörelse som omgivningen knappt märker där jag tar en bild och sen smyger ned mobilen/kameran. Civiliserat och diskret är ledorden. Och i sammanhanget är min minimala rörelse betydligt mer sansad än de förbannade grottmänniskor som sitter och babblar i telefon eller surfar på nätet medan maten står på bordet.

Du har väl slagit huvudet på spiken. En kamera, eller en mobiltelefon, fungerar som en skärm eller glasskiva mot verkligheten. Det kan ju vara en förklaring till varför många fotograferar olycksplatser,

(Ang Mattias anticensurcredo "Vi fotar så mycket vi vill" antar jag att det då också måste gälla ofoget fotografering av olycksoffer...)

@Hans Artberg , det är för att skydda sig mot den obehagliga upplevelsen.
Men tillbaka till min tidigare fråga som du har undvikit att svara på:

När jag likställer mobilmissbrukarnas beteenden med offentlig urinering (som är förbjuden) döms jag som censurivrare.

Ser du inte ditt logiska felslut?
Först likställer du mobilmissbruk med något, som är förbjudet och vill alltså förbjuda mobilmissbruk. Sedan vill du hävda att du är oskyldigt dömd "som censurivrare".

image.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Jag umgås en hel del med kockar och restaurangmänniskor /---//----/
Vad man än tycker och tänker om mobilkameror på restauranger så har de blivit en viktig del vid varumärkesbyggande för restauranger och människor. Precis som att förbjudandet av detsamma är ett varumärkesbyggande.

10817569_967303560025352_1288733511_n.jpg


Sen kanske jag tycker att alltför mycket idag handlar mer om yta än om innehåll.
 

Per Stade

Lege artis
Mest fotar jag i jobbet där en bild bokstavligen säger mer än tusen ord.
PÅ restaurang tycker jag det är skämmigt så där fotar jag mest vinflaskor ifall jag vill dricka dem igen eller nämna dem på forumet.

För dagen fotar jag urkoppling av PMTT Rim thuster och propellertätningsbesiktning. (Säg till om vi halkar av ämnet lite här)

Visa bifogad bild 5958

Visa bifogad bild 5959

Vad heter restaurangen där du fotograferade de här godbitarna?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad heter restaurangen där du fotograferade de här godbitarna?
Den heter Olympic Octopus och ligger i en avlägsen fjord långt långt bort vid namn Fiskarstrand.
-Men imorgon ska jag bara plumsa i den gamle sälen i havet igen sen tänkte jag flyga hem och dricka vin i en månad... :)
 

Hipshot

Medlem
Mest fotar jag i jobbet där en bild bokstavligen säger mer än tusen ord.
PÅ restaurang tycker jag det är skämmigt så där fotar jag mest vinflaskor ifall jag vill dricka dem igen eller nämna dem på forumet.

För dagen fotar jag urkoppling av PMTT Rim thuster och propellertätningsbesiktning. (Säg till om vi halkar av ämnet lite här)

Visa bifogad bild 5958

Visa bifogad bild 5959

Det råkar inte vara hos Westcon i Ølensvåg?
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Ser du inte ditt logiska felslut?
Först likställer du mobilmissbruk med något, som är förbjudet och vill alltså förbjuda mobilmissbruk. Sedan vill du hävda att du är oskyldigt dömd "som censurivrare".

Visa bifogad bild 5961
Vitsen här var ju att jag samtidigt som jag (med rätt eller orätt) kallades censurivrare själv hotades med censur.
Svär inte så förbannat! Typ.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vitsen här var ju att jag samtidigt som jag (med rätt eller orätt) kallades censurivrare själv hotades med censur.
Svär inte så förbannat! Typ.
Om du har upplevt hot om censur så kan jag meddela att det "hotet" redan har verkställts i samband med att denna tråd skapades och den ursprungliga tråden rensades och inläggen flyttades hit. Jag tycker själv att det blev en förbättring, knappast en manifestation av censuriver. :)
 
Toppen